A iubi în „Tărâmul binecuvântat”
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-iubi-in-taramul-binecuvantat/

Intră din 17 noiembrie în cinematografe „Tărâmul binecuvântat” / „God’s Own Country”, un film cu 11 nominalizări la British Independent Film Awards, cele mai importante premii din industria independentă de film din Marea Britanie. Regizat de Francis Lee, filmul este considerat de publicul şi de presa internaţională unul dintre succesele cinematografice ale lui 2017.

Un articol de Diana Trăncuţă|15 noiembrie 2017

Tărâmul binecuvântat” e un film curajos, și nu neapărat prin subiect în sine, ci mai ales prin încăpățânarea lui de a emoționa prin gesturile personajelor, prin comunicarea lor afectivă, prin peisaje. Bineînțeles că tot la curaj se adaugă și conținutul vizual explicit, de la scenele dintre cele două personaje până la cele legate de viața și moartea oilor.

Povestea se derulează simplu și este spusă, de fapt, mai mult prin imagini și mai puțin prin replicile personajelor. La o fermă din Yorkshire, Johnny Saxby (Josh O’Connor) e victima singurătății. Un personaj mai degrabă ursuz și apatic, acesta muncește ziua și bea noaptea, iar pe amândouă le face până la epuizare. În timp ce munca e o obligație morală față de tatăl său (Ian Hart), care e bătrân și bolnav și nu mai poate duce greul zilei, și față de bunica lui (Gemma Jones), alcoolul este felul lui Johnny de a îndura viața. Permanent anesteziat, copleșit de incapacitatea de a împlini așteptările tatălui său și de lipsa de sens pe care o găsește în acest colț uitat de lume, Saxby mai poartă pe umeri, deși nu o știe neapărat, și povara de a nu ști să iubească. Relațiile lui sunt exclusiv fizice, trecătoare, întâmplătoare.

Toate credințele lui Johnny sunt demontate când la fermă ajunge Gheorghe (al cărui rol îl joacă actorul român Alec Secăreanu), un muncitor venit din România. E sezonul mieilor, e mai mult de lucru ca de obicei, iar Gheorghe vine să ajute. Firea lui temperată contrastează puternic cu personalitatea brutală a lui Saxby, dar evident, ca mai mereu într-o iubire, acceptarea contrastelor înseamnă completare. E greu de spus, totuși, ce învață Gheorghe de la Johnny – poate să se redescopere într-un nou loc, departe de țara natală, o țară moartă, așa cum o numește, pe care nici cele mai frumoase primăveri n-o mai pot salva. Însă schimbarea esențială, și în jurul căreia se concentrează ideea filmului, are loc în viața lui Johnny. Aceeași blândețe pe care Gheorghe o pune în grija față de oi și de miei se reflectă și în răbdarea față de inerția emoțională a lui Johnny. Iar acesta din urmă învață de la Gheorghe să se lase vulnerabil, să simtă, să iubească și să se lase iubit, dar și să vadă, în cele din urmă, frumusețea nesfârșită din jurul lui.

După proiecția în avanpremieră, găzduită pe 7 noiembrie de Cinema Elvire Popesco, actorul Alec Secăreanu a răspuns întrebărilor venite din partea publicului prezent în sală. Iată ce spunea:

Despre rol: ,,A fost o onoare pentru mine să joc acest personaj, să fac parte din acest proiect. A fost un privilegiu []. Îmi place să descopăr personaje, îmi place să spun povești, am citit o poveste frumoasă și am vrut neapărat să fac parte din proiectul ăsta.”

Despre film: ,,Nu mă așteptam să fie vreodată văzut în România. La un moment dat, Francis m-a întrebat dacă o să fie difuzat și i-am zis «Nu, categoric nu».

Despre scena (reală) în care personajul lui ajută o oaie să dea viață unui miel: ,,A fost foarte delicat pentru mine. [] E o responsabilitate destul de mare. Ai două vieți în mâna ta, realmente, și trebuie să ai grijă. Am filmat scena, am făcut-o foarte pragmatic și cerebral [] și în secunda doi mi-am dat seama, de fapt, câtă încărcătură aveam în mine și cât de emoționat eram.”

Toate credințele lui Johnny sunt demontate când la fermă ajunge Gheorghe (al cărui rol îl joacă actorul român Alec Secăreanu), un muncitor venit din România. E sezonul mieilor, e mai mult de lucru ca de obicei, iar Gheorghe vine să ajute.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.