Aceşti nebuni fățarnici, de Theodor Mazilu, în premieră la TVR
https://www.ziarulmetropolis.ro/acesti-nebuni-fatarnici-de-theodor-mazilu-in-premiera-la-tvr/

Luni, 23 februarie, de la ora 19:30, pe TVR2 şi online, pe portalul video TVR+, puteţi vedea spectacolul „Aceşti nebuni făţarnici”, de Theodor Mazilu, în adaptarea şi regia lui Constantin Dicu.

Un articol de Liliana Matei|22 februarie 2015

Casa de Producție TVR continuă seria difuzărilor în premieră cu „Acești nebuni fățarnici”, de Theodor Mazilu, în regia lui Constantin Dicu, o combinație sulfuroasă între doi boemi: dramaturgul Theodor Mazilu și poetul Emil Brumaru. Realizat de Casa de Producție, în platourile TVR, piesa îi are în distribuție pe Marian Râlea, Cerasela Iosifescu, Virginia Mirea, Mircea Rusu, cu prezența excepțională a lui Dan Condurache.

Scrisă în urmă cu peste 50 de ani, piesa își păstrează aplombul și metafora dăruite de pana lui Mazilu, pe care Constantin Dicu le amestecă într-un cocktail colorat și plin de vitalitate cu intermezzo-uri muzicale după textele poetului Emil Brumaru.

„Acești nebuni fățarnici” privește limpede și cinic micile derapaje ale escrocilor mărunți, care exploatează, adesea, mai mult sentimentele, decât finanțele. Piesa este construită pe simetria situațiilor, și pe personaje-oglindă, al căror suflet se află la intersecția dintre promiscuitate și metaforă. Ea se constituie, după cum spune Adrian Ţion, într-un „cerc vicios în care se învârte Iordache, înşelătorul înşelat de ispita cu nume de Camelia. Parcă e anume trimisă, ca într-un reality show urmat de scandal. Impactul cu sublimul încorporat îl bulversează şi-i pune în evidenţă slăbiciunile. Îl descoperim în postură de discret delapidator care dispreţuieşte banii, dar îi place să trăiască bine. /…/După cum spunea însuşi dramaturgul „acest om vrea să aibă mobilă luxoasă, dar şi dispreţul filosofic pentru această mobilă.” Pendularea lui între Camelia (femeia extaz) şi Silvia (femeia piramidon) face din Iordache un caraghios rătăcit abulic prin luxul vieţii.” (Adrian Țion, Liternet)

poze acesti nebuni 1

Adaptarea TV, pusă în lumina reflectoarelor în platoul TVR de către regizorul Constantin Dicu, aduce un plus de culoare și vervă muzicală, sub semnătura lui Dani Constantin, textului inițial. În scenografia inventivă a lui Ovanez Papazian, garsonierei claustrante i se adaugă un univers în care gara și punctul de întâlnire al șoselelor se intersectează cu circul și/sau paradisul. Coregrafia momentelor muzicale este asigurată de talentata Andreea Gavriliu care exploatează din plin picioarele lungi ale Ceraselei Iosifescu sau farmecul stângaci de clown al lui Râlea.

„Eu am sânii doldora de spaime
Că nu vrea nimeni să îmi fie sărutaţi
Şi dacă nu îi pupi, te iau la palme
Toţi spiriduşii munţilor Carpaţi!”, cântă în debut Cerasela Iosifescu (Camelia) versurile lui Emil Brumaru din volumul „Commedia dell’Arte”, amestecând inspirat cuvintele poetului cu cinismul metaforic al personajelor lui Mazilu.

Acești nebuni fățarnici

În distribuție: Cerasela Iosifescu (Camelia), Virginia Mirea (Silvia), Marian Râlea (Iordache), Mircea Rusu (Dobrișor), Petre Lupu (Adam), Cristian Irimia (Bărbatul cu capul in nori), Dan Condurache (Sublimul in caz de forta majoră), Daniel Tudorică (Licheaua intarziată).

Echipa TV: Adaptarea si regia: Constantin Dicu. Imagine: Ovidiu Guzu. Montaj: Constantin Marciuc. Regia de montaj: Silvia Coman. Costume: Silvia Porojnicu. Decor: Ovanez Papazian. Muzica: Dani Constantin. Coregrafie: Andrea Gavriliu. Redactor: Zoe Bălan. Producător: Alexandru Munteanu.

Foto: „Acești nebuni fățarnici”, de Theodor Mazilu – TVR

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.