Actorul britanic Albert Finney a murit la vârsta de 82 de ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/actorul-britanic-albert-finney-a-murit-la-v%c3%a2rsta-de-82-de-ani/

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele „Tom Jones”, „The Dresser”, „Murder on the Orient Express” şi „Erin Brockovich”, a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

Un articol de Petre Ivan|9 februarie 2019

A fost premiat cu trofeul BAFTA Fellowship (echivalentul premiului Oscar pentru întreaga carieră) în 2001. El a câştigat şi un premiu Emmy pentru interpretarea lui Winston Churchill, alături de Vanessa Redgrave, soţia sa în film, în producţia din 2002 „The Gathering Storm”.

Academia Americană de Film l-a nominalizat pe Finney pentru rolul principal din „Tom Jones” (1963), regizat de colaboratorul său frecvent Tony Richardson, pentru interpretarea misteriosului detectiv belgian Hercule Poirot în filmul lui Sidney Lumet „Murder on the Orient Express”; pentru performanţa din „The Dresser” (1983) ca Peter Yates, dar şi pentru rolul unui consul alcoolic britanic din „Under the Volcano” (1984), de John Huston.

Finney a primit o altă nominalizare la Oscar, la categoria „cel mai bun actor în rol secundar”, pentru că l-a portretizat pe avocatul Ed Masry în „Erin Brockovich” (2000).

La niciuna dintre nominalizări nu a participat. „Este un drum lung să mergi acolo şi să stai într-un loc unde nu se fumează, nu se bea şi să ai neşansa de a-ţi fi strigat numele”, a declarat el în 2011 pentru The Telegraph.

Poate cel mai spectaculos rol al actorului a fost un mafiot irlandez din epoca prohibiţiei Leo O’Bannon din filmul fraţilor Coen, „Miller’s Crossing” (1990).

Legendar pentru rolurile shakespeariene, el a primit şi nominalizări la premiul Tony în 1964 şi în 1968 pentru „Luther” (rolul Martin Luther), respectiv „A Day in the Death of Joe Egg”.

Albert Finney & Anouk Aimee

Adesea, Finney era de nerecunoscut în spatele machiajului sau a costumului, fiind celebru pentru măestria cu care folosea accentele.

Alte filme în care a jucat sunt: „Gumshoe” (1971), de Stephen Frears, „Wolfen” (1981), „Looker” (1981), „Shoot the Moon” (1982), „Rich in Love” (1992), „The Browning Version” (1994), „A Man of No Importance” (1994), „Breakfast of Champions” (1999), „Traffic” (2000),” Big Fish” (2003), „A Good Year” (2006), de Ridley Scott, şi în ultimul film al lui Lumet, „Before the Devil Knows You’re Dead” (2007).

În televiziune, a intrat în pielea unor personaje ofertante, jucând rolul titular din serialul CBS „Pope John Paul II” (1984), apoi în miniseria BBC din 1990 „the Green Man”.

În 1977, Finney a înregistrat un album de balade folk lansat de Motown, viaţa sa fiind sursă de inspiraţie pentru un alt artist faimos născut la Manchester, cântăreţul Morrissey.

Finney a fost căsătorit cu actriţa britanică Jane Wentham din 1957 până în 1961, cu actriţa franceză Anouk Aimee – între anii 1970 şi 1978, şi cu Penelope Delmage, agent de turism, până în 2006.

Foto: Albert Finney – facebook

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.