Ada Solomon: Publicul vrea filme de epocă. Nu mai vrea pelicule cu comunism, în apartamente
https://www.ziarulmetropolis.ro/ada-solomon-publicul-vrea-filme-de-epoca-nu-mai-vrea-pelicule-cu-comunism-in-apartamente/

Ada Solomon, producătoarea lungmetrajului „Aferim!”, singurul film românesc din competiţia Festivalului de la Berlin 2015, spune că publicul român nu mai vrea „pelicule despre comunism, într-un apartament”, adăugând că spectatorii aşteaptă producţii de epocă.

Un articol de Petre Ivan|13 februarie 2015

Ada Solomon vorbeşte, în interviul acordat Mediafax despre procesul de finanţare pentru cel mai recent lungmetraj al lui Radu Jude, dar şi despre perioada dedicată documentării, despre care producătoarea spune că a fost cea mai interesantă parte a proiectului, cea de „găsire a surselor şi a felului în care redai o lume aflată la o distanţă de 200 de ani”.

Proiectul lui Radu Jude a fost la un pas de a nu primi finanţare de la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) din România, Solomon precizând că suma pe care a primit-o în urma concursului CNC a fost „aproape egală cu suma pe care a primit-o din Bulgaria, puţin mai mare decât cea pe care a primit-o din Cehia”.

Cum credeţi că va fi primit filmul de publicul din România?

Ada Solomon: Eu sper foarte tare că filmul va fi apreciat de publicul românesc, cred că, deşi este un limbaj un pic mai pretenţios, cu arhaisme, este un limbaj foarte accesibil şi foarte amuzant şi care va atrage publicul. Îl va simţi foarte aproape. Pentru mine, asta a fost surprinzător.

Că aşa cum vorbesc personajele o limbă care este o limbă veche, cu anumite cuvinte care nu se înţeleg decât în context, totuşi, el vorbeşte o limbă românească şi comunică mult mai firesc şi mai aproape de spectatorul obişnuit decât o fac filmele de actualitate.

De ce, nu ştiu să spun: nu ştiu dacă este măiestria lui Florin Lăzărescu şi a lui Radu Jude, dacă e măiestria scriitorilor din care s-au inspirat şi autorilor populari pe care îi citează în scene întregi, în dialoguri întregi din film scenariştii filmului, dar este ceva cu totul special.

Plus că un film de epocă este ceva ce place publicului şi aşteaptă. Nu mai vor filme despre comunism, nu mai vor filme într-un apartament şi gata. Şi mai are ceva filmul este filmat în nişte zone din România care au apărut destul de puţin.

Precum Cula Greceanu.

Ada Solomon: Da, este Cula Greceanu, este rezervaţia naturală Măcin, este rezervaţia naturală Comana şi alte lacuri şi păduri din jurul Bucureştiului, Ploieştiului, dar şi spre Giurgiu. Sunt multe locuri în care am mers şi mi-a fost confirmat că avem o ţară minunată.

Ce a însemnat „Aferim!” ca producţie?

Aferim, de Radu Jude

Aferim, de Radu Jude

Ada Solomon: Un buget de aproape 1,4 milioane de euro, cele trei ţări coproducătoare, sprijin de la programul MEDIA al Uniunii Europene, sprijin de la Eurimages, programul Consiliului Europei pentru coproducţii, sprijinul vânzătorilor noştri internaţionali: Beta Cinema, iar din ţară am avut o seamă întreagă de finanţatori cărora le mulţumesc şi fără de care filmul n-ar fi fost gata. (…) Contribuţia esenţială a venit de la Cinema City.

Despre Ada Solomona şi Aferim

În 2013, Ada Solomon a primit premiul Eurimages pentru coproducţie, o distincţie oferită de Academia de Film Europeană care recunoaşte rolul decisiv al coproducţiilor în industria cinematografică din Europa.

Unul dintre cele mai de amploare proiecte cinematografice româneşti din ultimii ani, „Aferim!”, în regia lui Radu Jude, este un un film istoric a cărui acţiune are loc în Ţara Românească a începutului de secol XIX. Un zapciu, interpretat de actorul Teodor Corban, însoţit de fiul său (Mihai Comănoiu) caută un rob fugar (Cuzin Toma).

Festivalul Internaţional de Film de la Berlin a debutat pe 5 februarie şi se va încheia duminică.

Foto: Ada Solomon, Aferim – cinemagia

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.