Al zecelea TESZT începe cu o coproducție internațională
https://www.ziarulmetropolis.ro/al-zecelea-teszt-incepe-cu-o-coproductie-internationala/

Schilling Árpád şi echipa „EXIT” tratează tema imigranţilor-emigranţi. Duminică va începe ediţia a zecea a Festivalului Euroregional de Teatru TESZT. Printre cele mai importante obiective ale TESZT-ului se numără schimbul cultural între artiştii şi teatrele din regiune şi sprijinirea colaborării artistice.

Un articol de Petre Ivan|18 mai 2017

În acest context s-a născut și spectacolul de deschidere al festivalului de anul acesta, „EXIT”, o producție comună a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara, a Teatrului Clasic „Ioan Slavici“ din Arad și а Teatrului Național din Sombor. Regizorul spectacolului este Schilling Árpád, care a fost prezent și anul trecut în programul TESZT-ului cu producția „Ziua mâniei”.

Pe parcursul perioadei de repetiție, artiștii de naționalitate maghiară, română și sârbă s-au inspirat din experiențele lor proprii privind situațiile de zi cu zi, prejudecăţile si obiceiurile lor culturale. Personajele spectacolului sunt imigranţi economici, care au fost închişi într-o clădire scoasă din funcțiune, undeva în Marea Britanie. Au sosit din regiunea estică a Europei: vor să iasă de undeva și în aceași timp vor să intre undeva. Cei de afară le-au promis că totul se va rezolva, iar până atunci nu au altceva de făcut decât să aștepte.TESZT

Cum este atunci când am lăsat ceva din urmă dar încă nu am primit nimic în loc? Despărțirea de acasă și adaptarea într-o lume necunoscută vine cu dificultăți inimaginabile. Dar unii chiar și așa își asumă aceste dificultăți pentru că pur și simplu nu văd altă ieșire.- Schilling Árpád, regizor

Trecând prin cele şapte capitole, spectacolul ne arată această așteptare aparent fără sfârșit, reflexele imigranților-emigranți din Balcani, obiceiurile lor, modelele de comportamente moștenite și învățate, prejudecăţile, neîncrederea și temerile lor.

Vrem să vorbim despre temerile din prezent, despre dorințe, despre vise, despre cum ne imaginăm noi tot ce ne poate oferi Occidentul, cum ar fi să trăim în Marea Britanie, ce fel de așteptări avem și ce obiceiuri și neînțelegeri produc astea, despre multele moduri în care ne putem păcăli singuri. În adâncul acestor experienţe prezente se poate găsi toată istoria, cultura noastră. Pe mine mă interesează faptul că, dacă vrem să rezolvăm problemele personale actuale, problemele familiei, comunității noastre, atunci trebuie să fim pregătiți să regândim și să re-evaluăm aceste experienţe. (…) E ca un experiment în laborator: ce rămâne în filtru?”, mai spune Schilling Árpád

EXIT” nu s-a născut dintr-un text dramatic deja existent. Pe parcursul repetițiilor regizorul a propus actorilor mai multe scene și personaje, iar improvizațiile născute din acestea au fost finalizate cu ajutorul lui Láng Annamária, co-autor, și al dramaturgului Biró Bence. Obiectivul principal era să cunoaștem cât mai bine actorii, și pentru asta am făcut interviuri cu ei înainte de a începe perioada de repetiție.”- povestește Biró Bence.

Árpád se bazează foarte mult pe actori, nu le dă sarcini care nu li se potrivesc, ceva care nu găseşte în ei o bază profundă. Când se gândește la concepția regizorală știe deja foarte clar cine ce rol va juca. Desigur, și noi urmărim cu mare atenţie actorii și este treaba noastră să le dăm provocări și exerciții care sunt cumva naturale pentru ei, deci spectacolul final depinde în mare parte de actorii care joacă. – Láng Annamária.

2Pe parcursul spectacolului toți actorii sunt pe scenă de la început până la sfârșit, astfel spectatorii pot să decidă care dintre ei par mai interesanți, pe cine vor să urmărească. Pe scenă sunt doar câteva elemente de decor sau costume, tot ce vedem este estetica minimalistă a spațiului gol al scenei, personalitatea și interdependența actoriilor.

Schilling Árpád, unul dintre cei mai cunoscuți regizori maghiari, a înființat Trupa Krétakör în 1995, un teatru renumit pe plan internațional. Fundația Krétakör, fondată după desființarea trupei în 2008, se ocupă cu diferite proiecte artistice, pedagogice și sociale.

În spectacol joacă: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Ninoslav Đorđević, Éder Enikő, Andrei Elek, Branislav Jerković, Mátrai Lukács Sándor, Dragana Šuša, Tokai Andrea, Vass Richárd și Carmen Vlaga-Bogdan, interpreții sunt: Kedves Emőke și Molnár Zoltán, coordonatorii producției au fost: Dobre Júlia, Fekete Réka, Gálovits Zoltán, Bojana Kovačević, Ságodi Ildikó, iar regizorul technic este Kertész Éva.

Premiera spectacolului EXIT” va avea loc în cadrul festivalului TESZT în data de 21 mai, de la 20:00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely. Fiind vorba despre o coproducţie, urmează şi o premieră la Sombor în data de 31 mai, ora 20:00, la Teatrul Național din Sombor, iar în 8 iunie de la ora 19:00 se ține premiera din Arad, pe scena Teatrului Clasic Ioan Slavici”.

Foto: TESZT – teszt.ro

09
/02
/24

Pe 11 și 20 februarie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Național Iași, va avea loc premiera pe țară O tragedie veninoasă după Women beware women de Thomas Middleton, regia, traducerea și adaptarea scenică aparținându-i lui Silviu Purcărete. Scenografia spectacolului este creată de Dragoș Buhagiar, noul proiect marcând împlinirea a 14 ani de excepțională colaborare cu regizorul Silviu Purcărete, începută la Teatrul Național Iași, cu spectacolul Uriașii munților de Luigi Pirandello.

09
/02
/24

Studenții bucureșteni sunt invitați să participe la un program de mentorat și internship dedicat spațiilor culturale din București. Pe lângă experiența practică, participanții vor putea accesa sponsorizări în valoare de 27.000 lei și vor avea posibilitatea unor stagii de practică în cele mai active agenții de comunicare din România

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

08
/02
/24

Seria SWORDS - Spoken Word Sessions continuă cu un nou episod ce îi are ca invitați pe Cosmina Moroșan & Anticorp Solar, Cristina Bordeanu, Cătălina Matei și Lucian Brad, într-un eveniment moderat de Cosmin Perța – duminică, 11 februarie, de la ora 19:30, la Control Club. Performance-urile vor fi completate de un set audio-vizual de Iulian Morar.  

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.