Al zecelea TESZT începe cu o coproducție internațională
https://www.ziarulmetropolis.ro/al-zecelea-teszt-incepe-cu-o-coproductie-internationala/

Schilling Árpád şi echipa „EXIT” tratează tema imigranţilor-emigranţi. Duminică va începe ediţia a zecea a Festivalului Euroregional de Teatru TESZT. Printre cele mai importante obiective ale TESZT-ului se numără schimbul cultural între artiştii şi teatrele din regiune şi sprijinirea colaborării artistice.

Un articol de Petre Ivan|18 mai 2017

În acest context s-a născut și spectacolul de deschidere al festivalului de anul acesta, „EXIT”, o producție comună a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara, a Teatrului Clasic „Ioan Slavici“ din Arad și а Teatrului Național din Sombor. Regizorul spectacolului este Schilling Árpád, care a fost prezent și anul trecut în programul TESZT-ului cu producția „Ziua mâniei”.

Pe parcursul perioadei de repetiție, artiștii de naționalitate maghiară, română și sârbă s-au inspirat din experiențele lor proprii privind situațiile de zi cu zi, prejudecăţile si obiceiurile lor culturale. Personajele spectacolului sunt imigranţi economici, care au fost închişi într-o clădire scoasă din funcțiune, undeva în Marea Britanie. Au sosit din regiunea estică a Europei: vor să iasă de undeva și în aceași timp vor să intre undeva. Cei de afară le-au promis că totul se va rezolva, iar până atunci nu au altceva de făcut decât să aștepte.TESZT

Cum este atunci când am lăsat ceva din urmă dar încă nu am primit nimic în loc? Despărțirea de acasă și adaptarea într-o lume necunoscută vine cu dificultăți inimaginabile. Dar unii chiar și așa își asumă aceste dificultăți pentru că pur și simplu nu văd altă ieșire.- Schilling Árpád, regizor

Trecând prin cele şapte capitole, spectacolul ne arată această așteptare aparent fără sfârșit, reflexele imigranților-emigranți din Balcani, obiceiurile lor, modelele de comportamente moștenite și învățate, prejudecăţile, neîncrederea și temerile lor.

Vrem să vorbim despre temerile din prezent, despre dorințe, despre vise, despre cum ne imaginăm noi tot ce ne poate oferi Occidentul, cum ar fi să trăim în Marea Britanie, ce fel de așteptări avem și ce obiceiuri și neînțelegeri produc astea, despre multele moduri în care ne putem păcăli singuri. În adâncul acestor experienţe prezente se poate găsi toată istoria, cultura noastră. Pe mine mă interesează faptul că, dacă vrem să rezolvăm problemele personale actuale, problemele familiei, comunității noastre, atunci trebuie să fim pregătiți să regândim și să re-evaluăm aceste experienţe. (…) E ca un experiment în laborator: ce rămâne în filtru?”, mai spune Schilling Árpád

EXIT” nu s-a născut dintr-un text dramatic deja existent. Pe parcursul repetițiilor regizorul a propus actorilor mai multe scene și personaje, iar improvizațiile născute din acestea au fost finalizate cu ajutorul lui Láng Annamária, co-autor, și al dramaturgului Biró Bence. Obiectivul principal era să cunoaștem cât mai bine actorii, și pentru asta am făcut interviuri cu ei înainte de a începe perioada de repetiție.”- povestește Biró Bence.

Árpád se bazează foarte mult pe actori, nu le dă sarcini care nu li se potrivesc, ceva care nu găseşte în ei o bază profundă. Când se gândește la concepția regizorală știe deja foarte clar cine ce rol va juca. Desigur, și noi urmărim cu mare atenţie actorii și este treaba noastră să le dăm provocări și exerciții care sunt cumva naturale pentru ei, deci spectacolul final depinde în mare parte de actorii care joacă. – Láng Annamária.

2Pe parcursul spectacolului toți actorii sunt pe scenă de la început până la sfârșit, astfel spectatorii pot să decidă care dintre ei par mai interesanți, pe cine vor să urmărească. Pe scenă sunt doar câteva elemente de decor sau costume, tot ce vedem este estetica minimalistă a spațiului gol al scenei, personalitatea și interdependența actoriilor.

Schilling Árpád, unul dintre cei mai cunoscuți regizori maghiari, a înființat Trupa Krétakör în 1995, un teatru renumit pe plan internațional. Fundația Krétakör, fondată după desființarea trupei în 2008, se ocupă cu diferite proiecte artistice, pedagogice și sociale.

În spectacol joacă: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Ninoslav Đorđević, Éder Enikő, Andrei Elek, Branislav Jerković, Mátrai Lukács Sándor, Dragana Šuša, Tokai Andrea, Vass Richárd și Carmen Vlaga-Bogdan, interpreții sunt: Kedves Emőke și Molnár Zoltán, coordonatorii producției au fost: Dobre Júlia, Fekete Réka, Gálovits Zoltán, Bojana Kovačević, Ságodi Ildikó, iar regizorul technic este Kertész Éva.

Premiera spectacolului EXIT” va avea loc în cadrul festivalului TESZT în data de 21 mai, de la 20:00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely. Fiind vorba despre o coproducţie, urmează şi o premieră la Sombor în data de 31 mai, ora 20:00, la Teatrul Național din Sombor, iar în 8 iunie de la ora 19:00 se ține premiera din Arad, pe scena Teatrului Clasic Ioan Slavici”.

Foto: TESZT – teszt.ro

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.