Alain Delon, 82
https://www.ziarulmetropolis.ro/alain-delon-80/

„Îmi pare rău să o spun, dar nu mai există diferenţe, nu mai este respect. Nu am nimic împotriva persoanelor gay, dar, noi, bărbaţii, suntem făcuţi pentru a iubi femeile” – Alain Delon. Unul dintre simbolurile cinematografiei franceze împlineşte, astăzi, 82 de ani!

Un articol de Petre Ivan|8 noiembrie 2017

Născut la Sceaux, Hauts-de-Seine, în apropiere de Paris, la 8 noiembrie 1935, Alain Delon era comparat, la doar 23 de ani, cu faimoșii actori francezi Gerard Philipe și Jean Marais, dar și cu actorul american James Dean.

Începând cu 1956, a fost cel mai vizibil actor al cinematografiei franceze, alături de Louis de Funes și Jean-Paul Belmondo, jucând în peste 100 de filme și având peste 100 de milioane de vizionări.

La începutul anilor ’50, Alain Delon s-a înrolat în arAlain Delonmata franceză, participând în războiul din Indochina. În 1955, a revenit la Paris unde a avut o serie de slujbe, printre care chelner, vânzător sau hamal în Les Halles.

Nemulțumit, se hotărăște să înceapă o carieră în actorie, iar în 1957 își face debutul în filmul lui Yves Allégret ”Quand la femme s’en mele”.

Au urmat o serie de filme devenite clasice, printre care: ”Plein Soleil” (1960), în regia lui René Clément şi ”Rocco e i suoi fratelli” (1960), regizat de Luchino Visconti.

În 1962 a apărut alături de Monica Vitti în ”Eclipsa”, în regia lui Michelangelo Antonioni, apoi în ”Il Gattopardo” (Ghepardul, 1963), alături de actorii Burt Lancaster, Claudia Cardinale, Giuliano Gemma și Terence Hill, care a obținut premiul Palme d’Or.

În 1963 a jucat în ”La Tulipe noire” de Christian-Jaque. Rolul Jeff Costello din ”Le Samourai” (1967) în regia lui Jean Pierre Melville l-a consacrat pe actor în rolul luptătorului rebel.

În anii ’80 s-a afirmat ca regizor și a abordat roluri sofisticate precum cel din ”Un amour de Swanh (1984).Alain Delon

Alain Delon a debutat, în 1988, ca actor de televiziune în serialul ”Cinéma”. În 1998, l-a reîntâlnit pe Jean Paul Belmondo în comedia lui Patrice Leconte, ”Une chance sur deux”.

Am fost programat pentru success, nu pentru fericire. Cele două nu merg împreună. – Alain Delon

Premii

A primit, în 1972, premiul David de Donatelli la Festivalul de la Taormina, iar în 1984 a fost distins cu Premiul César pentru rolul din ”Nôtre Histoire”, în care a jucat alături de Nathalie Baye, iar în februarie 1995 i-a fost acordat premiul Ursul de Aur pentru întreaga sa carieră, la Festivalul de la Berlin.

După Jean-Paul Belmondo în 2011, Festivalul de la Cannes i-a adus în 25 mai 2013, un omagiu întregii cariere cinematografice a actorului Alain Delon, în ajunul anunțării palmaresului celei de-a 66-a ediții, prin proiecția filmului ”Plein Soleil” (1960), al lui René Clément, într-o versiune restaurată inedită.

Alain Delon este Comandor al Ordinului Artelor și Literelor (1986) și Cavaler al Legiunii de Onoare (1990). A fost promovat la rangul de officier (ofițer) în 2005.

Din 1984, Delon locuiește în Elveția, în regiunea Geneva, iar în luna martie 2000 a primit cetățenia elvețiană.

Foto: Alain Delon – cinemagia

27
/01
/19

CRONICĂ DE FILM După ce în 2017 a realizat un film despre legendarul Steven Spielberg, regizoarea americană Susan Lucy a revenit în 2018 cu un nou documentar de televiziune biografic reușit, despre celebra actriță Jane Fonda, intitulat „Jane Fonda in Five Acts”, disponibil pe HBO și pe platforma HBO GO.

24
/01
/19

CRONICĂ DE FILM Probabil din dorința de a contracara imaginea de frumusețe rece, aproape artificială, pe care o proiectează de mulți ani, Nicole Kidman a căutat un rol la polul opus. Părea să îl fi găsit în „Destroyer” (2018), un thriller polițist al regizoarei americane Karyn Kusama.

24
/01
/19

Este pentru prima dată când un film românesc face publice imaginile de pe set, prin realizarea unei serii de aproximativ 20 de episoade de making-of în care distribuţia impresionantă a comediei ,,Faci sau Taci” poate fi observată într-un cadru neconvenţional şi diferit de cel în care publicul are ocazia să îi urmărească de obicei pe: Augustin Viziru, Levent Sali, Gică Craioveanu, Cătălin Cazacu, Codin Maticiuc, Cosmin Nedelcu (Micutzu), Bogdan Mălăele, Diana Dumitrescu, Sandra Izbaşa, Giulia, Oana Moşneagu, Ana Baniciu, Cristina Visterneanu, Monica Bârlădeanu, Maria Popoviciu şi Horia Brenciu.

24
/01
/19

Studenții și profesorii universității noastre își acordă, în fiecare an, pe 30 ianuarie, o zi de relache. E data pe care istoria culturii o menționează ca zi de naștere a lui Caragiale și, de aceea, un prilej de sărbătoare și sărbătorire a celor care, prin activitatea lor, au marcat arta și învățământul artistic din țara noastră.

22
/01
/19

CRONICĂ DE FILM Ales în 2018 cel mai bun film în secțiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, „Border” („La graniță”), al doilea lungmetraj, extrem de inventiv, al regizorului iraniano-suedez Ali Abbasi, aduce fantasticul în cel mai banal cotidian și vorbește despre alteritate într-un mod surprinzător și profund original.

22
/01
/19

Lungmetrajele "The Favourite", de Yorgos Lanthimos, şi "Roma", de Alfonso Cuaron, conduc, cu câte zece selecţii, în topul nominalizărilor la cea de-a 91-a ediţie a galei Oscar, care va avea loc pe 24 februarie, la Los Angeles. Nominalizările pentru cea de-a 91-a ediţie a premiilor Oscar au fost anunţate de actorii Tracee Ellis Ross şi Kumail Nanjiani.

22
/01
/19

Film Now și Digi 24 transmit în direct, astăzi, 22 ianuarie, în jurul orei 15.20, anunțul oficial al nominalizărilor la premiile Academiei Americane de Film. Cea de-a 91-a gală a premiilor Oscar va avea loc pe 24 februarie, la Los Angeles.

18
/01
/19

Proaspăt apărut, al cincilea DVD din excelenta colecție Sahia Vintage, coordonată de cercetătoarea Adina Brădeanu în cadrul unui proiect al Asociației One World Romania, prezintă și discută, sub titlul „Efemere”, câteva filme comandate în diferite perioade Studiului Sahia de diverse instituții ale statului comunist.

15
/01
/19

Incluse în proiectul Viitorului Memoriei, o platformă dedicată memoriei Holocaustului în România, filmele documentare realizate, fără patos, de Olga Ștefan înregistrează mărturiile prețioase ale mai multor supraviețuitori ai persecuțiilor împotriva evreilor. O formă de amintire necesară și inevitabil fragmentată.