Anca Damian: „În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână“
https://www.ziarulmetropolis.ro/anca-damian-in-viata-si-comedia-si-drama-se-duc-de-mana/

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, ,,O vară foarte instabilă”, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Un articol de Andrada Văsii|29 octombrie 2013

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, „O vară foarte instabilă“, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Filmul „O vară foarte instabilă“, vorbit aproape integral în limba engleză, spune povestea lui Daniel (Jamie Sives), un scoţian care, dintr-un joc de-a ficţiunea, se trezeşte prins între două femei (Diana Cavallioti şi Ana Ularu), între dragoste şi pasiune. Ziua foarte călduroasă şi perturbaţiile atmosferice violente din timpul nopţii marchează fundalul acestei poveşti urbane, plasată într-un oraş continental. Este un film despre viaţa pe care o trăim chiar în acest moment.

Despre filmul său, regizoarea Anca Damian a declarat pentru Mediafax – după proiecţia pentru presă a acestui lungmetraj, care a avut loc luni, la Cinema Elvira Popescu din Bucureşti – că reprezintă „întâlnirea comediei cu art house cinema“, pentru că o consideră totuşi o comedie neagră.

„În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână. Un film, ca să aibă credibilitate, trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei. Într-adevăr personajul se omoară, îşi omoară personajul virtual, crezând că astfel va putea personajul real să-şi găsească liniştea or, de fapt, jocul de-a ficţiunea şi minciuna alterează, dar ăsta e modul nostru de a trăi”, a mai spus Anca Damian.

O vară cu peripeţii, pusă în peliculă de Anca Damian

„Este un proiect scump pentru o peliculă care se filmează în platou, care are efecte speciale multe. Efectele speciale s-au făcut până la urmă în Suedia, s-a filmat în platou în Cehia, deci au fost nişte costuri pe care le-am făcut în alte ţări, pentru că nu am avut financiar posibilitatea în România, însă am rămas cu producătorul principal român, cu toate greutăţile şi responsabilităţile, fără sprijinul CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei, n.r.). Am avut coproducător de la Ministerul Culturii, prin Editura Video”, a declarat regizoarea Anca Damian, după proiecţia filmului.

Citiţi şi: O vara foarte instabila, un nou film de Anca Damian, la cinema 

De asemenea, Anca Damian a relatat că scenariul a pornit de la povestea intitulată „O vară instabilă”, a lui Philip Ó Ceallaigh, un irlandez care locuieşte în România. „Română lui este aproximativă, chiar dacă el insistă să vorbească… Prima limbă în care s-a scris scenariul a fost limba engleză. Apoi, l-am tradus în limba română, pentru a aplica la CNC”, a spus aceasta.

Cu toate că traducerea în limba română a poveştii a fost realizată de traducătoarea cărţilor scriitorului irlandez, Ana-Maria Lişman, regizoarea a declarat că suna „foarte prost în română, devenea o glumă“.

Ana Ularu

Ana Ularu joacă în filmul regizat de Anca Damian

S-a încercat adaptarea dialogului, dar nu s-a reuşit, acela fiind momentul în care decizia a fost de a realiza un film bilingv. „Undeva, situaţia reală era de aşa natură încât în clipa în care o transformai într-o poveste la care nişte românii se joacă de-a trimisul poveştilor, nivelul pirandellian scădea la o glumiţă banală şi asta a fost decisiv în momentul în care am ales să folosesc actori străini pentru cele două personaje.

Nicio clipă nu mi-a trecut prin cap să folosesc un actor român care să vorbească engleză, pentru că ar fi fost o eroare totală de credibilitate a personajului”, a afirmat aceasta.

În privinţa actorilor, regizoarea a declarat că prima opţiune pentru Daniel a fost Michael Fassbender. Apoi, cariera acestuia a fost impulsionată de rolul pe care l-a avut în „Hunger”, de Steve McQueen, mergând spre un alt nivel, iar suma cerută de impresarul actorului a fost de trei ori mai mare decât bugetul lungmetrajului.

Povestea scrisă de O Ceallaigh are două personaje, scenariul realizat de Anca Damian prezentând patru. „Consider că este mult mai uşor să faci dintr-o povestire scurtă un film lung, pentru că adaugi. Povestirea era, de fapt, sâmburele scenariului, dar scenariul l-am dezvoltat introducând două personaje alter ego”, a povestit Damian.

Pe de altă parte, Anca Damian spune că, pentru ea, cinematografia reprezintă artă plastică şi artă vizuală, subliniind că încearcă să schimbe „un pic limbajul clasic”.

Prezentă la proiecţia filmului, actriţa Ana Ularu a spus că, probabil, pentru acest rol i se vor reproşa anumite chestiuni, având în vedere că până acum a fost criticată fie pentru că este mult prea androgină, fie mult prea agresivă.

„Sunt un om greu de distribuit, asta e clar. E foarte plăcut să ţi se acorde încredere într-un tip de rol la care nu te-ai fi aşteptat vreodată şi să construieşti cu atât mai mult cu cât îţi este foarte departe. În general, eu merg foarte mult pe ideea asta că îmi place ca un rol să fie cât mai departe de mine şi să pornesc la luptă încercând să-l îndepărtez şi mai tare şi să pornesc de la diferenţele dintre mine şi personaj”, a spus Ana Ularu.

Pe de altă parte, Diana Cavallioti a declarat că încearcă să acceseze punctele care fac parte din ea, apreciind că îi place să simtă personajul. „Dacă găsesc punctul acela exact, conexiunea dintre mine şi personaj, de acolo devine ceva frumos”, a spus actriţa.

Foto credit: Cinemagia, Anca Damian

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.