Anim’est 2014, record de filme înscrise – 1.260 de animaţii din peste 60 de ţări
https://www.ziarulmetropolis.ro/animest-2014-record-de-filme-inscrise-1-260-de-animatii-din-peste-60-de-tari/

Anim’est 2014 se anunţă o competiţie interesantă în toate secţiunile, presărată cu highlighturi ce au făcut deja turul unor festivaluri internaţionale importante, şi filme ce îşi vor avea premiera la Anim’est.

Un articol de Petre Ivan|2 septembrie 2014

Vestea despre o nouă ediție a Festivalului de Film de Animație Anim’est s-a răspândit, anul acesta, cu mai mult entuziasm ca oricând, un număr record de 1.260 de filme fiind înscrise în competiţiile internaţionale.

Cele mai frumoase poveşti spuse cu ajutorul celor mai diversificate tehnici şi stiluri de animaţie vin la Bucureşti din peste 60 de țări – din Taiwan până în Columbia, din Norvegia până în Brazilia, harta Anim’est arată cum nu se poate mai bine.

Cinci lungmetraje de animaţie vin să îşi completeze, la Bucureşti, palmaresul deja impresionant de premii şi prezenţe la festivaluri de renume.

Din Brazilia soseşte O Menino e o Mundo / The boy and the World, o desfătare vizuală câştigătoare a Premiului Cristal la Annecy (cea mai importantă distincţie europeană pentru un film animat), anul acesta, şi propunerea Braziliei la Oscar. În regia lui Alê Abreu, filmul prezintă capcanele lumii moderne prin prisma călătoriei pline de aventuri ale unui băieţel în căutarea tatălui său. Spectaculozitatea vizuală e dată de îmbinarea unei palete largi de tehnici şi stiluri (desen pe hârtie, 2D, live action), menite să ilustreze diverse stadii ale degradării umane.

L'Arte della Felicita- Italia

L’Arte della Felicita- Italia

Despre producţia italiană L’Arte della Felicità / The Art of Happiness, debutul în lungmetraj al lui Allesandri Rak, se spune că le poate îmblânzi perspectiva de viaţă pesimiştilor. O poveste captivantă despre conexiunea metafizică dintre doi fraţi, animaţia 2D/3D îşi plasează acţiunea într-un Napoli dezolant, cadru ideal de explorare creativă a subconştientului ce aminteşte, pe alocuri, de bijuteria Waking Life, a lui Richard Linklater. Filmul a fost recompensat la Festivalul de Film de la Veneţia şi la Raindance, şi a fost nominalizat la Annecy pentru cel mai bun lungmetraj de animaţie.

Un alt lungmetraj de debut soseşte la Anim’est anul acesta: Rocks in my pocket, în regia lui Signe Baumane, o provocare vizuală şi nu numai. Co-producţia SUA-Letonia se bazează pe povestea personală a regizoarei şi prezintă lupta a cinci femei din familia acesteia împotriva depresiei, abundând de metafore vizuale, imagini suprarealiste şi simţ al umorului neconvenţional. Filmul a fost premiat la Festivalul ANMATOR din Poznan, Polonia, şi a fost selectat în competiţiile Fantoche, Seattle International Film Festival şi London International Animation Festival.

O variantă modernă şi „fructată” a clasicei Romeo şi Julieta vine din Estonia: Lisa Limone ja Maroc Orange; Tormakas armulugu / Lisa Limone and Maroc Orange; a Rapid Love Story, produsă de celebrului studio specializat în animaţia cu păpuşi Nukufilm. Selectată la Annecy, Anima Mundi şi Tallinn Black Nights Film Festival, musicalul animat 3D în regia lui Mait Laas tratează într-o manieră critică problema imigranţilor ilegali care încearcă să ajungă din Africa în Europa, prin intermediul poveştii de iubire imposibile dintre băiatul-portocală Maroc, un erou neînfricat care se luptă cu prejudecăţile şi sărăcia, şi fata-lămâie Lisa, care colecţionează scoici cântătoare.

Rocks in my pockets

Rocks in my pockets

Competiţia de lungmetraj e completată de Manieggs – Revenge of the Hard Egg, o producţie animată ungurească după mulţi ani de zile, şi un proiect independent în regia lui Zoltán Miklósy. Animaţia 3D soseşte la Bucureşti după prezenţa la Annecy, şi aduce în faţa publicului povestea răzbunării a doi deţinuţi după două săptămâni de închisoare pentru o faptă pe care nu au comis-o – un melanj provocator de cinism, sarcasm, umor îndrăzneţ, şi nici un pic de sfială de a ilustra stereotipurile şi nedreptăţile vremurilor pe care le trăim.

În competiţia internaţională de scurtmetraj, 56 de titluri se vor întrece pentru Marele Trofeu Anim’est. Un must-see al acestei secțiuni este cu siguranță Man on the chair (r. Dahee Jeong), câștigătoarea premiului Cristal la Annecy anul acesta. Alte titluri ce nu ar trebui ratate sunt Hipopotamy  / Hippos(r. Piotr Dumala), cu coloana sonoră semnată Alexandru Bălănescu şi premiat la Animafest Cyprus şi Animafest Zagreb, La Testa tra le Nuvole / Absent Minded (r. Roberto Catani), o producţie italiană premiată la Annecy cu Distincţia Juriului, şi The Obvious Child, o animaţie 2D în regia lui Stephen Irwin, ce a făcut deja ocolul lumii cu oprire la Sundance, Anima Mundi, Suttgart IAF, Annecy sau Animafest Zagreb.

Cea de-a noua ediţie Anim’est va avea loc în perioada 3-12 octombrie, la cinematografele Studio şi Elvira Popescu şi în Atelierul de Producţie.

Foto cu Anim’est 2014 – animest.ro

 

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.