„Australia”. Visul
https://www.ziarulmetropolis.ro/australia-visul/

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Australia” (2009), în regia lui Claudiu Mitcu, este un documentar de o oră despre participarea echipei româneşti a oamenilor străzii la Campionatul Mondial de fotbal pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 martie 2017

Premisa documentarului „Australia”, apărut în 2009 și disponibil acum și pe platforma gratuită Cinepub, seamănă a scenariu de film american: câțiva foști sau actuali tineri ai străzii – dar și un fost deținut – din zona de vest a țării ajung în Australia ca membri ai echipei de fotbal a României care ia parte la Cupa Mondială pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.

Regizorul Claudiu Mitcu îi urmărește pe cei șase „jucători” și pe antrenorul lor înainte de marea aventură și, apoi, în timpul campionatului.

Lipsită de spectaculozitate și artificii, structura documentarului este cât se poate de clasică, însă această simplitate asumată a dramaturgiei permite o mai ușoară apropiere de personaje, în încercarea de a înțelege viața.

În prima parte, protagoniștii sunt filmați în mediul lor, cu accent pe dificultățile și personalitatea fiecăruia, suficient pentru a-i individualiza și eventual a câștiga empatia spectatorilor, în timp ce în partea a doua – prezența în Australia – ei apar mai mult ca un grup, fiind scoși din lumea lor.

australia_play

„Australia” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Miza documentarului stă astfel în contrastul sau, mai exact, în ciocnirea dintre situația lor nefericită din România, unde sunt marginalizați și unde se percep ca fiind condamnați la sărăcie întreaga viață, și speranța pe care le-o dă visul lor australian de scurtă durată, întâlnirea cu o altă lume, pe care o văd, cel puțin la primul contact cu ea, ca fiind una a libertății și a tuturor posibilităților și în care – de ce nu – și-ar putea găsi și ei locul.

Există, inevitabil, ceva înduioșător în bucuria protagoniștilor dată de pregătirile și apoi de plecarea în Australia – nu doar că este prima ieșire în străinătate, dar exotismul țării în care ajung și atenția care li se oferă ca participanți la respectiva competiție de fotbal, inclusiv prin rolul de personaje într-un film documentar, îi fac să spere că viața lor se va putea schimba decisiv.

Claudiu Mitcu evită senzaționalismul, atât în desfășurarea narativă construită prin montaj (simplu, dar eficient), cât și în regie (discretă): personajele sunt importante, prin urmare ele sunt observate și lăsate să vorbească, să își povestească trecutul, să își exprime dorințele și să își manifeste bucuria sinceră pentru ceea ce li se întâmplă.

 

Articol apărut și pe blogul lui Ionuț Mareș.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.