VIDEO „Bădăranii“, o comedie cu un succes istoric
https://www.ziarulmetropolis.ro/badaranii-o-comedie-cu-un-succes-istoric/

În 1957, Teatrul Naţional din Bucureşti dădea lovitura la Veneţia cu spectacolul „Bădăranii“, regizat de Sică Alexandrescu. În 2013, regizorul Dan Tudor şi actorii Mircea Albulescu, Costel Constantin, Eusebiu Ştefănescu, Gheorghe Visu reiau piesa lui Goldoni la Teatrul Metropolis

Un articol de Dan Boicea|2 aprilie 2013

În 1957, Teatrul Naţional din Bucureşti dădea lovitura la Veneţia cu spectacolul „Bădăranii“, regizat de Sică Alexandrescu. În 2013, regizorul Dan Tudor şi actorii Mircea Albulescu, Costel Constantin, Eusebiu Ştefănescu, Gheorghe Visu reiau piesa lui Goldoni pe scena Teatrului Metropolis şi caută gloria umorului de atunci.

Revista „Teatrul“ din septembrie 1957 dedica mai multe pagini unui succes răsunător al teatrului românesc în Italia. Spectacolul „Bădăranii“ participase la la Festivalul Carlo Goldoni de la Veneţia. Se împlineau 250 de ani de la naşterea dramaturgului italian Carlo Goldoni (1707-1793).

Pentru a prinde festivalul, regizorul Sică Alexandrescu a alcătuit o echipă de vis şi a montat spectacolul în 12 zile, avându-i pe afiş pe Radu Beligan, Grigore Vasiliu Birlic, Alexandru Giugaru, George Calboreanu, Silvia Dumitrescu Timică, Marcel Anghelescu, Cella Dima ş.a.

În festival, actorii au jucat în aer liber şi n-au lăsat nici măcar ploaia să le saboteze spectacolul. Presa italiană a fost în delir. La întoarcerea în România, spectacolul a făcut săli pline, iar în echipă a fost cooptată şi Carmen Stănescu, actriţa înlocuind-o pe Nina Diaconescu. Carmen Stănescu a trebuit să recupereze rolul lui Felice în doar trei zile. Pentru a lăsa să nu se piardă acest succes, realizatorii au făcut şi o adaptare pentru marele ecran, în 1960.

Regizorii filmului au fost Sică Alexandrescu și Gheorghe Nagy. Conform statisticilor Centrului Naţional al Cinematografiei, producţia a fost vizionată de aproape 3 milioane de spectatori.

Presa italiană, în extaz

Alberto Bertolini, de la publicaţia italiană „Il Gazzetino“, remarca într-un articol, pe 25 iulie 1957, „cvartetul“ de bădărani. „Alexandru Giugaru, caracterizat de un temperament fără îndoială dramatic, s-a dovedit un Lunardo viguros, masiv, plin de o mânie expresivă; George Calboreanu, artist al poporului, a compus un Simon de o nu mai puţin viguroasă evidenţă şi nu mai puţin cufundat în grosolănia lui; înţelept comicizat, Maurizio oferit de Marcel Anghelescu; bine schiţat în sfioasa lui grosolănie, Canciano, interpretat de Grigore Vasiliu Birlic, şi el artist al poporului. Câteva bune note de un patetism comic, la Radu Beligan (Filippeto)“.

Iar un jurnalist de la „Il Giorno“ a scris că „românii au adus la Veneţia, poate, spectacolul cel mai convingător din câte au fost prezentate la Festivalul goldonian de la Bienală“.

La Teatrul Metropolis din Bucureşti, actorii Mircea Albulescu, Costel Constantin, Gheorghe Visu, Eusebiu Ştefănescu, Adriana Trandafir, Cecilia Bârbora, Gabriela Popescu vor juca într-un spectacol pus în scenă de regizorul Dan Tudor şi vor încerca să se ridice la înălţimea acelei comedii. Scenografia este semnată de Corina Grămoşteanu, muzica este compusă de Vlaicu Golcea iar mişcarea scenică este asigurată de Florin Fieroiu.

Spectacolul durează o oră şi 50 de minute. Au fost programate şapte reprezentaţii, între 5 şi 8 aprilie, la Teatrul Metropolis.

INFO

Teatrul Metropolis, Bucureşti (Str. Mihai Eminescu, nr. 89)

Bădăranii
de Carlo Goldoni

Regia: Dan Tudor
Cu: Mircea Albulescu, Costel Constantin, Gheorghe Visu, Eusebiu Ştefănescu, Adriana Trandafir, Cecilia Bârbora, Gabriela Popescu, Miriam Rizea, Adrian Anghel, Sergiu Flesner, Alexandru Stanciu, Horia Muntean, Walid Ellenthey, Dan Apăvăloaiei

Preţ online: 24.84 lei
Preţ casa de bilete: 21.60 lei
Rezervările se pot face la numerele 021.210.51.80 şi 0728.138.265 (în intervalul orar 10.00-19.00)

Când se joacă:

Vineri, 5 aprilie, ora 19.00
Sâmbătă, 6 aprilie, ora 15.00
Sâmbătă, 6 aprilie, ora 19.00
Duminică, 7 aprilie, ora 11.00
Duminică, 7 aprilie, ora 15.00
Duminică, 7 aprilie, ora 19.00
Luni, 8 aprilie, ora 19.00

06
/02
/17

Într-o zi de 6 februarie se nășteau scriitorul român Geo Bogza, cineaștii François Truffaut și Jim Sheridan și cântăreții Natalie Cole, Bob Marley, Axl Rose și Cătălin Crișan. Tot într-o zi de 6 februarie (1898) avea loc, la Paris, premiera "Poemei romane", compusa de George Enescu, pe atunci în vârstă de 16 ani.

05
/02
/17

În cadrul VAULT Festival 2017, în perioada 8-12 februarie, Atelier Studio Theatre şi Institutul Cultural Român prezintă la Londra premiera britanică a cunoscutei piese a lui Matei Vişniec „Şi cu violoncelul ce facem?”

03
/02
/17

Marele Bal al Operei din Cluj Napoca va avea loc, în acest an, pe 4 martie 2017, la un sfert de secol, de la prima ediţie. Eveniment unic de impact național, amplă manifestare cultural-artistică polivalentă şi gală dedicată valorii, devenit tradiţie la Cluj, Marele Bal al Operei ajunge la cea de-a XXII-a ediţie.

03
/02
/17

Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Teatrul Nottara, în colaborare cu Institutul Italian de Cultură din București, prezintă miercuri, 8 februarie 2017, de la ora 19:30, în sala „George Constantin“ a Teatrului Nottara, spectacolul-lectură Dama de cupă de Gianni Spezzano, piesa câștigătoare a Concursul European de Dramaturgie PopDrama.

03
/02
/17

Teatrul Tineretului are plăcerea de a anunța cea dintâi premieră a anului 2017: Un stejar de Tim Crouch, regia Bobi Pricop. Reprezentațiile vor avea loc cu participarea extraordinară a actorilor Claudiu Bleonț și Ana Ciontea, în zilele de sâmbătă, 4 februarie, și duminică, 5 februarie, de la ora 19.00.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

03
/02
/17

Concluzie: e unul dintre cele mai frumoase, luminoase, bine jucate, credibile și emoționante spectacole pe care le-am văzut de multă vreme încoace. Simplu. Iar o prietenă actriță îmi șoptește că rar vezi mașiniștii aplaudând o piesă din culise. Înseamnă că chiar „a coborât Îngerul”. Un spectacol frumos te pune pe gânduri (nu negre), îți dă bucurie (nu -doar- hlizeală goală) și îți dă un ”ceva” pe care îl porți, apoi, cu tine ca pe o bijuterie pe dinăuntru, mult timp.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

Ștefan Bănică dă viață unui nou personaj fascinant din galeria dramaturgului Neil Simon, Jake, singurul rol masculin din piesa “Jake și femeile lui”. Piesa este regizată de Claudiu Goga, iar din distribuție fac parte: Carmen Tănase, Anca Dumitra, Andreea Vasile, Luminița Erga, Ada Galeș, Diana Roman, Nadiana Sălăgean, Roberta Mitache – femeile care populează lumea reală și imaginară a lui Jake, interpretat de Ștefan Bănică.

02
/02
/17

Călin Goia, solistul trupei Voltaj, a postat pe pagina de Facebook a formaţiei un videoclip în care cântă despre România, în contextul protestelor care au avut loc în mai multe oraşe din ţară, notează. Artistul face o numărătoare inversă a celor 10 zile în care ordonanţele de urgenţă adoptate marţi de Guvern mai pot fi contestate.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.