BIEFF – premieră cu 64 de filme şi cel mai bun scurtmetraj de la Veneţia
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-premiera-cu-64-de-filme-si-cel-mai-bun-scurtmetraj-de-la-venetia/

BIEFF 2013 aduce în premieră în România cele mai inedite „lecţii de cinema“ de scurtmetraj ale anului care au cucerit publicul festivalurilor de film de la Veneţia şi Rotterdam.

Un articol de Andrada Văsii|6 noiembrie 2013

BIEFF 2013 aduce în premieră în România cele mai inedite „lecţii de cinema“ de scurtmetraj ale anului care au cucerit publicul festivalurilor de film de la Veneţia şi Rotterdam.

Selecția BIEFF cuprinde 80 de titluri de excepție, iar 65 dintre acestea vor fi proiectate pentru prima dată în România, ca parte a permanentei inițiative a festivalului de a oferi acces publicului autohton la filme-reper în materie de inovație cinematografică.

Câștigător al Premiului Orizzonti pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Veneția, emoționantul Invitation, de Yoo Min-Young, este „un film minimalist despre suferință și nevoia de consolare. Kyungsook ia parte la înmormântarea soțului.

Grație unui reglaj fin de regie și interpretare, simțim efortul ei lăuntric de a nu-și pierde firea într-un moment în care totul pare pierdut. În căutarea unei liniști de moment, se uită prin lucrurile bărbatului. Însă acestea nu îi amintesc de lucruri frumoase din trecut, ci îi dau, puțin câte puțin, motive să creadă că în viața lui a mai existat cineva care trebuie invitat la funeralii“, nota Andreea Mihalcea pentru BIEFF.

Și în acest an, BIEFF continuă excelenta colaborare începută în 2010 cu Festivalul de la Rotterdam, aducând din nou la București câteva titluri semnate de artiști vizuali, nominalizate la prestigioasele Tiger Awards for Short Film Rotterdam 2013.

Experimente cinematografice de valoare la BIEFF

Prezent și în competițiile BIEFF 2010 și 2012, artistul vizual Nicolas Provost nu încetează să ne surprindă, revenind anul acesta cu Tokyo Giants, ultima parte din Plot Point, interesanta sa trilogie în care subminează constant convenţiile cinematografice.

Citiţi şi: BIEFF aduce câştigătorul Leopardului de Aur

Episodul final demască puterea sugestiei cinematografice: Provost transformă imaginile filmate în spații reale, cu locuitorii oraşului Tokyo, în ceea ce pare a fi un film Yakuza; trecătorii anonimi devin, fără știrea lor, protagonişti de film, iar tehnicile cinemaului de gen (privirile cu subînţeles, muzica dramatică şi efectele sonore conspirative) creează un suspans irezolvabil şi, în mod surprinzător, chiar firul narativ al filmului.

De asemenea nominalizat la Tiger Awards for Short Films Rotterdam 2013 și câștigător al Mențiunii Speciale a Juriului Oberhausen 2013, Continuity al artistului vizual Omer Fast propune „o viziune cu totul originală asupra procesului psihologic al doliului.”

BIEFF

Imagine din filmul „Invitation”

Prezent la BIEFF, acesta este „un film tulburător, care sfidează cu îndrăzneală coerența narativă clasică. Ceea ce pare să fie revenirea acasă din Afganistan a unui tânăr soldat german, se dezvăluie a fi, de fapt, un ritual pus în scenă de părinții acestuia, care angajează o serie de escorte masculine să joace rolul fiului lor – în realitate mort în război – într-o încercare dureroasă de a păstra vie memoria copilului dispărut.

O emoționantă poveste despre dificultatea de a trece peste pierderea celor dragi, Continuity e, în același timp, o investigație inteligentă a complexelor relații dintre realitate și ficțiune, atât în viața personală, cât și în cinema.“

Prezentat în premieră la Festivalul de Film de la Roma 2012 și apoi la Bienala de la Veneția 2013, Centrul Pompidou, Rotterdam 2013 și multe alte festivaluri și muzee de renume, „Da Vinci oferă o perspectivă cinematografică impresionantă asupra lumii moderne a sălii de operaţie, în care pacientul pare să aibă doar un rol minor, în vreme ce toţi ochii sunt aţintiţi asupra ecranului de monitorizare medicală.”

„Ultima parte a trilogiei artistului vizual Yuri Ancarani (din care BIEFF a prezentat în 2011 fascinantul IL CAPO) se desfășoară într-un bloc operator, unde o călătorie fabuloasă prin corpul uman este parcursă de mâini robotice, operate de un chirurg printr-un joystick.

Aproape de domeniul science fiction-ului, filmul aduce aminte de „Călătoria Fantastică” a lui Richard Fleischer. Ancarani surprinde întreaga operaţie cu o precizie uluitoare, minunat iluminată, asemenea unei coregrafii halucinante, acompaniate de o coloană sonoră pe măsură“, notau cei de la  Rotterdam Film Festival.

Info:

Cea de-a 4-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 11-15 decembrie 2013, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, UCIN, JTI, British Council, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Konrad Adenauer Stiftung, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez, Goethe-Institut.

Foto credit: BIEFF

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.