Blood Ties. Retro-cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/blood-ties-retro-cinema/

CRONICĂ DE FILM Realizat de Guillaume Canet, actor francez tentat ocazional de regie, „Blood Ties” („Legături de sânge”) se înscrie în categoria unei posibile nişe de retro-cinema, tot mai frecventată în ultimii ani. Nu este o plecăciune în faţa unui anumit regizor, cât a unui gen şi stil clar asumate, la modă odată.

Un articol de Ionuţ Mareş|29 iunie 2014

În acest caz este vorba de un tip de cinema foarte exersat în America în anii ’70, cu prelungiri și în deceniul următor: filmele polițiste și/sau de acțiune, care nu se jenau să fie în același timp frescă socială și, uneori, politică și prilej de glosare pe teme din sfera moralității.

La origine o poveste preluată dintr-un roman polițist francez, „Legături de sânge” este totodată un remake după un film francez din 2008, „Les liens du sang” (r. Jacques Maillot), în care Guillaume Canet era doar actor într-unul din rolurile principale.

Ajutat la scenariu de cineastul american James Gray, Guillaume Canet mută narațiunea în mediul polițist și infracțional din New York-ul anilor ’70. Și își garnisește filmul – o coproducție Franța-SUA proiectată în 2013 în afara competiției la Festivalul de la Cannes – cu o atrăgătoare distribuție internațională.

De la imaginea curată și fără exagerări retro a lui Christophe Offenstein și până la decupajul clasic al lui Canet, filmul este extrem de minuțios lucrat în a reconstitui atmosfera acelor ani, așa cum a ajuns ea la noi filtrată prin cinematografie. Iar acest efort este bine camuflat, devenind mai puțin izbitor decât în alte filme.

Cu chipul său hârșit și privirea când amenințătoare, când șmecherească, Clive Owen dă bine în rolul nelegiuitului cool (îl ajută și geaca neagră de piele), așa cum erau odată adevărații bad guys – amestec de cinism, duritate, experiență de viață, suflet mare și efuziuni emoționale bine controlate.

Pilon al filmului, opoziția dintre personajul său, Chris, tocmai ieșit din închisoare, și fratele său, polițistul model Frank (jucat de Billy Crudup), i-ar speria probabil pe majoritatea cineaștilor de astăzi, din cauza aparentei facilități în care este construită (chiar și cu semitonurile aplicate relației dintre cei doi).

Însă tocmai contrastele de acest fel (așa cum este și cel dintre prostituata jucată de Marion Cotillard, vechea iubită a lui Chris, și inocenta interpretată de Mila Kunis, noua sa cucerire) erau una din mărcile înregistrate ale genului pe care „Legături de sânge” îl imită cu relativ succes, fără intenția de a-l revoluționa.

Într-o epocă în care thrillerurile venite de peste Ocean presupun (aproape) exclusiv efecte speciale, acțiune-acțiune-acțiune și cât mai năucitoare și forțate răsturnări de situație, calmul aproape desuet (inclusiv al urmăririlor de mașini) și previzibilitatea care învăluie „Legături de sânge” ar putea fi luate drept lipsa unei semnături regizorale ferme.

Retragerea lui Canet în spatele unei regii fără spectaculozitate și personalitate (lucru vizibil și în aparenta scăpare din mână a unor actori) lasă loc desfășurării unui film de gen mainstream și fără mari pretenții (spre deosebire, de exemplu, de „Argo”), dar fără îndoială agreabil.

Lungmetrajul este distribuit în România de Independența Film și a intrat în cinematografe din 27 iunie.

INFO

Blood Ties/Legături de sânge

Regie: Guillaume Canet

Cu: Clive Owen, Marion Cotillard, Billy Crudup, Mila Kunis, Zoe Saldana, James Caan, Matthias Schoenaerts

Rating: ●●●○○

Foto: Captură Blood Ties

 

29
/11
/16

Sâmbătă, 3 decembrie, la ora 17.00, în librăria Humanitas de la Cișmigiu, regizorul Radu Jude și criticul de film Andrei Gorzo vor intra în culisele filmului "Inimi cicatrizate". Pelicula lui Jude a câştigat Premiul Special al Juriului şi trofeul "Don Quijote" la Festivalul Internațional de Film de la Locarno.

28
/11
/16

Lungmetrajul „SIERANEVADA”, în regia lui Cristi Puiu, propunerea României la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, se află, în această perioadă, în plină campanie de promovare în Statele Unite ale Americii. Astfel până pe 6 decembrie 2016, la Los Angeles, sunt programate mai multe proiecții speciale ale filmului și întâlniri cu presa și critica americană.

28
/11
/16

"Silence", ultimul film al regizorului Martin Scorsese va avea premiera mâine (marţi), la Vatican, unde cineastul va fi întâmpinat de un sobor de 400 de preoţi, care vor participa la proiecţia lungmetrajului ce prezintă martirajul iezuiţilor în Japonia secolului al XVII-lea.

26
/11
/16

CRONICĂ DE FILM „Albüm”, debut al tânărului scenarist şi regizor Mehmet Can Mertoglu, care îl are ca director de imagine pe Marius Panduru, este o satiră blândă la adresa societăţii turce. O comedie la foc mic al cărei umor vine din absurdul situaţiilor redate în planuri-secvenţă elegant coregrafiate.

25
/11
/16

Debutul în lung-metraj al regizorului turc Mehmet Can Mertoglu rulează de vineri în București (Cinemateca Union, Cinemateca Eforie și Cinema Elvira Popescu), Cluj (Cinema Victoria), Constanța (Cityplex) și Târgu Mureș (Cinema Arta). Album de familie este o co-producție Turcia – Franța – România căreia i-au trebuit trei ani să devină realitate.

25
/11
/16

Înperioada 1-4 decembrie, la Cinema Elvira Popescu, din cadrul Institutului Francez din București, se va desfășura evenimentul „Filmele LUX. 10 pentru 10”. Manifestarea are loc cu ocazia aniversării a 10 de ani de la prima ediție a Premiului LUX pentru film european, distincție acordată anual de Parlamentul European.

24
/11
/16

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, documentarul „Iubiții Domnului”, realizat în 1997 de Dan Alexe, prezintă rivalitatea dintre doi șeici derviși din Skopje. Două personaje excentrice, privite cu empatie, dar și cu o ironie blândă - și asta atunci când regizorul chestionează discret practicile lor religioase.

24
/11
/16

"Totdeauna prezentul este cel care contează. E adevărat că nostalgiile plăcute din trecut se pot îmbina cu speranţele din viitor, creând astfel adevărata viaţă a fiecăruia dintre noi. Acest lucru este valabil, sau poate mai valabil, în viaţa artistică." - Emil Hossu

22
/11
/16

Thrillerul psihologic Fragmentar/ Remainder intră în data de 9 decembrie în cinematografele din România, distribuit de Transilvania Film. Filmul a avut premiera la Festivalul de Film de la Berlin, a fost selectat în competitiile TIFF si Festivalul de Film de la Atena, și marchează debutul în cinematografie al artistului vizual de origine israeliană Omer Fast.

22
/11
/16

Asociația Culturală Metropolis, în parteneriat cu Ministerul Culturii, a lansat Călăuza, prima aplicație de mobil dedicată filmelor de autor și adresată publicului cinefil. Aplicația poate fi descărcată pe telefoanele mobile și reprezintă o platformă pusă la dispoziția organizatorilor de festivaluri și distribuitorilor de film independent, un instrument care adună într-un singur loc filmul de artă ce poate fi urmărit în România, atât în cinematografe, cât și în spațiile alternative.

22
/11
/16

Fanii din România ai scriitorului Gabriel García Márquez vor putea vedea în curând (cu siguranţă nu pe marile ecrane autohtone), documentarul despre autorul “veacului de singurătate”, lansat în cinematografele din cele două Americi şi în Spania în primăvara acestui an.

21
/11
/16

„Doctor Strange”, filmul produs de Studiourile Marvel, spune povestea fascinantului doctor Stephen Strange şi a întâlnirii lui cu magia, având o distribuţie de top, care îi include pe Benedict Cumberbatch, Tilda Swinton, Rachel McAdams şi Mads Mikkelsen. În regia lui Scott Derrickson, pelicula spune povestea transformării prin care trece Doctor Strange, un om al raţiunii care se trezeşte într-o lume ocultă, plină de misticism, în care nimic nu este ceea ce pare a fi.

20
/11
/16

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Fotografii de familie” (2012), scris și regizat de Andrei Cohn, este un foarte solid scurtmetraj realizat în estetica realistă. O aparent obișnuită reuniune duminicală de familie degenerează în certuri meschine, asta deși o dramă ascunsă stă să se întâmple.

18
/11
/16

De vineri, 18 noiembrie o să ruleze în cinematografe un film care a zguduit spectatorii din întreaga lume. The Handmaiden/ Slujnica este în regia unuia dintre cei mai controversaţi regizori mondiali,  Park Chan Wook.

17
/11
/16

CRONICĂ DE FILM „Snowden” este o hagiografie. Dar asta nu ar trebui să surprindă. Oliver Stone a fost întotdeauna un portretist nemilos cu America. Într-atât de vehement încât, în ultimii ani, a trecut în extrema de a intervieva, în documentare encomiastice, lideri autoritari din America Latină.