Brâncuşi: o perspectivă britanică
https://www.ziarulmetropolis.ro/brancusi-o-perspectiva-britanica/

În urmă cu 140 de ani, pe 19 februarie 1876, se năştea, la Hobiţa, cel pe care celebra Peggy Guggenheim îl descria ca fiind „jumătate zeu, jumătate ţăran” – marele Constantin Brâncuşi. Cu prilejul acestei aniversări importante din calendarul artei moderne, Institutul Cultural Român din Londra organizează, la sediu, un eveniment chiar în ziua naşterii sale, care îşi propune să pună în valoare mai ales conexiunile britanice ale marelui sculptor.

Un articol de Petre Ivan|18 februarie 2016

Seara se va deschide cu proiecția documentarului BBC “Tony Cragg on Constantin Brâncuşi” (1992, r. Christopher Swayne), în prezenţa cineastului Bruno Wollheim, realizatorul filmului, şi va continua cu o discuţie despre receptarea lui Brâncuşi în Marea Britanie în compania câtorva dintre cei mai cunoscuți exegeți britanici ai acestuia: Sanda Miller, Eric Shanes şi Jonathan Vernon.

Sanda Miller

Sanda Miller este cercetător la Southampton Solent University şi profesor invitat al Institutului Marangoni, secţia Design vestimentar. Timișoreancă de origine, și-a început cariera la începutul anilor 1980 cu un studiu despre Constantin Brâncuşi şi complexul sculptural de la Târgu Jiu, continuând apoi să publice numeroase cărţi de autor, ediții îngrijite, cataloage și articole de specialitate dedicate artei moderne. Cartea sa „Constantin Brancusi: A Survey of His Work” (Clarendon Press, 1995) este, probabil, cel mai complet studiu dedicat vieţii şi operei marelui sculptor roman în spațiul anglo-saxon, conţinând mai multe piese documentare inedite.

Eric ShanesBrancusi

Eric Shanes este pictor, istoric și critic de artă, cu un interes special în exegeza sculpturii moderne. Cartea sa dedicată lui Constantin Brâncuși, publicată în seria “Modern Masters”, s-a vândut în peste 20.000 de exemplare, fiind caracterizată drept “o carte minunată, atât din punct de vedere intelectual, cât şi vizual”. Eric Shanes este considerat o autoritate în opera lui Turner, fiind autorul unui număr impresionant de lucrări despre opera acestuia, dar și vicepreşedinte al Societăţii Turner și editor, între anii 1980 și 1991, al revistei “Turner Studies”, tipărită de Tate Gallery. Printre cărțile sale exegeză, se mai numără şi studii dedicate lui Dali, Warhol şi impresioniştilor din Londra.

Jonathan Vernon

Jonathan Vernon este, începând din 2014, editor al “Burlington Magazine”, unde a publicat numeroase recenzii la studii dedicate lui Constantin Brâncuşi, dar şi altor mari artiști moderni. Articolele sale au apărut în “New Statesman”, “Gagosian Quarterly” și publicațiile specializate ale muzeelor Tate și Courtauld Gallery. Între proiectele sale editoriale cele mai recente figurează realizarea catalogului expoziţiei “Generation Painting c. 1955–1965”, care se va deschide curând la Cambridge, dar şi un studiu ce urmează să fie publicat în colecția “Henry Moore: Sculptural Process and Public Identity” a muzeului Tate Britain. În prezent, Jonathan Vernon finalizează o amplă cercetare dedicată marelui Brâncuși.

Bruno Wollheim

Bruno Wollheim, fiul filosofului britanic Richard Wollheim, este un cunoscut producător și regizor de filme documentare, care conduce în present compania Coluga Pictures. Printre producţiile sale cele mai apreciate, atât de critici, cât și de public,  se numără seria de documentare “Artists’ Journeys”, realizată pentru BBC, în care importanți artişti contemporani discută influența pe care diferiți maeștri din trecut au exercitat-o asupra lor. Parte a acestei serii, “Tony Cragg on Constantin Brancusi” prezintă călătoria în România a renumitului sculptor britanic, în căutarea surselor geniului brâncușian.

Foto:Brâncuşi: o perspectivă britanică – wikipedia

18
/01
/24

Prima expoziția a anului 2024 din programul curatorial al galeriei Arsmonitor este totodată și un prim solo-show dedicat artistului vizual Răzvan Neagoe, unul din artiștii reprezentați de galerie.

15
/01
/24

Peste 50.000 de perechi de ochi au avut plăcerea să privească expoziția Efectul Picasso în cele 4 luni de când s-a deschis. Vizitatori de toate vârstele au fost impresionați de cele 46 de lucrări de Pablo Picasso din colecția familiei sale, precum și de cele 65 de lucrări semnate de 37 de artiști români contemporani influențați de opera gigantului spaniol.

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.