Brexit-ul pe înţelesul începătorilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/brexit-ul-pe-%c3%aen%c5%a3elesul-%c3%aencep%c4%83torilor/

CRONICĂ DE FILM Deşi ieşirea Regatului Unit din UE nu s-a finalizat încă, britanicii au lansat deja un film, producţia de televiziune „Brexit”, regizată de Toby Haynes şi cu Benedict Cumberbatch în rolul principal, care încearcă să reconstituie campania de dinaintea referendumului din 2016. Disponibil pe HBO şi HBO GO.

Un articol de Ionuţ Mareş|4 februarie 2019

Benedict Cumberbatch, unul din actorii britanici vedetă ai momentului, îl joacă pe Dominic Cummings, strategul politic din spatele principalei campanii în favoarea ieşirii Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Premierul conservator de atunci, David Cameron, decide organizarea unei consultări populare istorice, pentru ca britanicii să fie întrebaţi dacă vor să rămână sau să iasă din UE.

Filmul nu discută şi motivele (în principal electoral-populiste) pentru care a fost convocat referendumul ce a avut loc în iunie 2016.

Iar rolul, totuşi major, pe care şeful guvernului l-a avut este aproape complet ocultat în film, ceea ce îl face inofensiv şi deloc critic politic. Asta în ciuda eforturilor de caricaturizare a unor politicieni ei înşişi deja caricaturali, ca Nigel Farage (liderul partidului naţionalist UKIP) sau Boris Johnson (atunci primarul Londrei, ulterior ministru de externe).

Bazat pe personaje şi fapte reale, dar aranjate într-o structură ficţională, „Brexit: The Uncivil War” începe cu cooptarea de către o parte a taberei „Leave”, mai onorabilă decât cea a lui Farage, a lui Dominic Cummings, un personaj necunoscut publicului larg.

Dar un personaj aparent celebru în lumea consultanţilor politici, pe care, în buna tradiţie a cinema-ului mainstream care are în centru aşa-numţii geeks, filmul îl portreziează, destul de previzibil, ca fiind nonconformist, diabolic de inteligent, independent, capricios, cinic, dar nu lipsit totuşi de conştiinţa morală a gesturilor sale (aşa cum o arată şi finalul convenţional).

Apoi urmăreşte momentele esenţiale din lunile care au precedat votul, de la stabilirea ideilor centrale ale campaniei (în special sloganul de succes „Take Back Control”) şi până la decizia prezentată ca decisivă, şi extrem de controversată, de a apela la o mică firmă specializată pentru a răspândi milioane de mesaje prin intermediul Facebook, pe baza unor algoritmi complicaţi, către categoria numeroasă a persoanelor indecise sau dezinteresate de tema votului (este menţionat, în treacăt, şi scandalul separat legat de Cambridge Analytica).

Tocmai această luptă câştigată pe mediul online, pe care politicienii tradiţionali par să îl fi ignorat, este prezentată ca fiind punctul cheie al campaniei, cel care ar fi făcut diferenţa.

Indiferent cât de valabilă este o astfel de idee şi în ciuda structurii sale lipsite de inventivitate, filmul surprinde, cu certitudine, una din trăsăturile epocii în care trăim – instrumentalizarea reţelelor de socializare în campanii ce pot avea consecinţe majore, unele nefaste. Este o miză câştigată şi un atu al filmului.

Altfel, Toby Haynes construieşte „Brexit: The Uncivil War” urmând convenţia de televiziune conform căreia, narativ, totul trebuie să fie cât mai clar, pentru a nu rămâne nimic neexplicat, iar asta se face printr-un dialog abundent, pe alocuri greu de urmărit. Apoi, stilistic, filmul trebuie să fie cât mai dinamic şi spectaculos – totul pare să se desfăşoare contracronometru, pe măsura presupusei anverguri a evenimentului.

Pentru asta, sunt introduse, didactic, personaje şi scene al căror scop este să prezinte cât mai multe din poziţionările faţă de referendum, iar filmul se bazează pe opoziţia dintre strategia şi stilul uşor extravagante ale lui Dominic Cummings şi caracterul previzibil al campaniei taberei care a susţinut rămânerea în UE. Este o simplificare, bineînţeles, însă e eficientă în schema dramaturgică propusă. 

Montajul paralel, dominant, şi decupajul extrem de alert, dublate de marcarea scurgerii timpului până la vot, dau filmului un dinamism pe alocuri forţat, menit a reflecta zgmotul (metaforic) despre care Dominic spune că îl aude venind din societatea britanică. Însă senzaţia este că ai mai văzut tratarea asta de multe ori şi că doar subiectul diferă, dar şi că o astfel de abordare mai curând senzaţionalistă este problematică – realitatea este mult mai banală şi mai ambiguă pentru a fi redusă la influenţa unui singur om.

Chiar şi aşa, urmărind povestea acestui personaj, deopotrivă detestabil pentru cinismul său şi lăudabil pentru inteligenţa sa, filmul reuşeşte să defrişeze ceva din complexitatea unui moment care va rămâne în istorie şi ale cărui urmări nu sunt deocamdată clare. 

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.