Cannes-ul se mută pentru o săptămână la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannesul-se-muta-pentru-o-saptamana-la-bucuresti/

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 octombrie 2013

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală. Dovada o constituie bătălia pentru bilete la majoritatea filmelor, invitaţii de anvergură şi interesul mass-media.

Pentru a diminua cât mai mult frustrarea cinefililor care, la ediţiile precedente, nu au mai prins loc la filmele favorite, organizatorii au adăugat în acest an încă o sală de proiecţii, CinemaPRO, care completează astfel „tradiţionalele” cinematografe Studio (aparţinând UCIN) şi Elvira Popescu (aparţinând Institutului Francez).

De altfel, acestea trei sunt singurele săli din Bucureşti (în afara cinematografelor din mall-uri) echipate corespunzător pentru a găzdui în condiţii optime filme de asemenea calibru.

Deşi încăpătoare, Patria şi Scala (chiar şi Corso) au rămas într-o altă epocă şi funcţionează mai mult din inerţie, sala Horia Bernea (NCRR) de la Muzeul Ţăranului Român este mai degrabă o improvizaţie nu foarte prietenoasă (dar utilă), sala Union, deşi cochetă, este prea mică, iar cinematografe încă funcţionale şi decente precum Glendale Studio şi Europa nu sunt foarte aproape de centru.

Introducerea unei noi săli în program este şi semnalul că această sărbătoare a filmului iniţiată în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, a luat amploare. Evenimentul ar trebui adăugat la reuşitele lui Cristian Mungiu, la loc de cinste alături de filme ca „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi „După dealuri”.

Din spusele regizorului, festivalul Les films de Cannes a Bucarest a pornit de la o dorinţă proprie: deşi participa la Cannes cu filmele sale, nu apuca să vadă şi alte producţii, aşa că s-a gândit să le aducă la Bucureşti şi să împărtăşească bucuria vizionării lor şi cu alţii. În primăvară, cineastul român a bifat, în calitate de membru al juriului la Cannes, toate filmele din competiţie.

Doi mari regizori, invitaţi la festivalul bucureştean

Pentru această a patra ediţie, proiecţiile s-au înmulţit semnificativ, numărul filmelor a crescut, iar invitaţii s-au diversificat. Deşi mai puţin cunoscuţi publicului larg, regizorii invitaţi în acest an, Abdellatif Kechiche (franco-tunisian) şi Amat Escalante (mexican), nu sunt doar câştigătorii premiului Palme d’Or (cu „La vie d’Adele”, foto sus) şi, respectiv, al celui pentru regie (cu „Heli”) la Cannesul din luna mai, dar şi două dintre cele mai curajoase şi inovatoare voci ale cinematografiei contemporane.

les films de cannes

Imagine din filmul „Heli“, prezentat de Amat Escalante, în cadrul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

Iar controversatele lor filme (care vor intra în noiembrie şi în circuitul normal al cinematografelor) vor fi cu siguranţă experienţe intense, din categoria celor greu de uitat. Kechiche şi Escalante vor susţine şi câte un masterclass cu intrarea liberă la sala de cinema a UNATC.

Discuţiile vor fi moderate de doi reputaţi critici de film de limbă engleză, de asemenea invitaţi de onoare: Nick James, redactor-şef al revistei britanice „Sight & Sound”, şi Scott Foundas, chief film critic la publicaţia americană „Variety”.

Tot la capitolul invitaţi merită semnalată şi celebra actriţă franceză Sandrine Bonnaire, care va prezenta, în premieră în România, un film pe care l-a regizat anul trecut „J’enrange de son absence”, dar şi câteva din filmele cineastului care, în anii ’80, a descoperit-o şi făcut-o celebră: Maurice Pialat.

De altfel, organizatorii i-au consacrat o retrospectivă lui Pialat (1925-2003), ale cărui filme sunt o sursă de inspiraţie pentru mulţi cineaşti ai momentului, inclusiv români (Sylvie Pialat, producătoarea şi partenera de viaţă a regizorului, va fi la rândul ei la Bucureşti).

Săli pline vor face cu siguranţă şi celelalte filme din palmaresul competiţiei oficiale a Cannesului, din care merită amintite: „Le passe”, de iranianul Asghar Farhadi, pentru care Berenice Bejo („The Artist”) a fost aleasă cea mai bună actriţă; „Nebraska”, de Alexander Payne, pentru care Bruce Dern a câştigat trofeul pentru cel mai bun actor; „Like Father, Like Son”, în regia japonezului Koreeda Hirokazu (Premiul Juriului); „A Touch of Sin”, de chinezul Jia Zhangke (premiu pentru scenariu); „Inside Llewyn Davis”, de Joel şi Ethan Coen (Marele Premiu).

les films de cannes

Filmul lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive“, va fi proiectat în festivalul Les films de Cannes a Bucarest

Premiate sau nu, alte filme de neocolit sunt: „Only God Forgives”, noua colaborare între regizorul Nicolas Winding Refn şi actorul Ryan Gosling după succesul uriaş cu „Drive” (2011); „Jimmy P. (Psychotherapy of a Plains Indian)”, de Arnaud Desplechin şi cu Benicio del Toro şi Mathieu Amalric în distribuţie; „Manuscripts Don’t Burn”, de Mohammad Rasoulof, filmat în secret în Iran; „All is Lost”, un tur de forţă al lui Robert Redford, sub regia lui J. C. Chandor; „Only Lovers Left Alive”, un „romance cu vampiri retro cool” sub bagheta lui Jim Jarmusch; „Grand Central”, de Rebecca Zlotowski, cu Tahar Rahim şi Léa Seydoux; „Fruitvale Station”, în regia lui Ryan Coogler, dublu premiat la Sundance cu Marele Premiu al Juriului şi Premiul Publicului şi distins la Cannes cu Prix de l’avenir în secţiunea Un Certain Regard.

Citiţi şi: Abdellatif Kechiche, regizorul premiat la Cannes, vine în Bucureşti

Întâlnirea din mai dintre Cristian Mungiu şi nimeni altul decât Steven Spielberg, care a prezidat juriul festivalului de pe Croazetă, a fost, se pare, de bun augur, pentru că „Les films de Cannes a Bucarest” va prezenta, în condiţii nemaiîntâlnite până acum acum în România, trei dintre primele filme ale cineastului american: capodopera „Duel” (1971), „The Sugarland Express” (1974) şi „E.T. Extraterestrul” (1982). Intrarea la cele trei proiecţii este liberă.

Pentru a vedea care sunt celelalte filme şi pentru a consulta programul complet şi toate detaliile despre eveniment, accesaţi site-ul festivalului.

Foto: capturi din filmele din programul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

21
/11
/17

CRONICĂ DE FILM Foarte puţine filme din acest an au energia pe care o degajă „120 de bătăi pe minut” („120 battements par minute”), al treilea lungmetraj al regizorului francez Robin Campillo, laureat cu Grand Prix şi Premiul Criticii (FIPRESCI) la Festivalul de la Cannes.

19
/11
/17

Cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, care are titlul de lucru „#9”, va fi produs de Sony Pictures , informează The Hollywood Reporter. Tot ce se știe pana acum este că noul film al lui Tarantino (Plasat la finalul anilor 1960 - începutul anilor 1970, în Los Angeles) va beneficia de o distribuţie remarcabilă.

17
/11
/17

Cele mai noi filme poloneze, premiate în ultima vreme în Polonia și în lume, vor putea fi văzute în cadrul festivalului CinePOLSKA, de vineri până duminică și la sfârșitul săptămânii viitoare, la Cinematograful ''Elvira Popescu'' din Capitală.

17
/11
/17

“Nu există lucru simplu. Simplu înseamnă dificil.” - Martin Scorsese. Cineast, cinefil, om de cinema, considerat alături de Steven Spielberg, liderul generației de regizori americani lansați la începutul anilor '70, Martin Scorsese împlinește, astăzi, 75 de ani!

15
/11
/17

Intră din 17 noiembrie în cinematografe „Tărâmul binecuvântat” / „God's Own Country”, un film cu 11 nominalizări la British Independent Film Awards, cele mai importante premii din industria independentă de film din Marea Britanie. Regizat de Francis Lee, filmul este considerat de publicul și de presa internațională unul dintre succesele cinematografice ale lui 2017.

14
/11
/17

CRONICĂ DE FILM La 30 de ani de la istoricul eveniment, Liviu Tofan, fost jurnalist la Radio Europa Liberă, reconstituie într-un documentar de televiziune revolta muncitorilor brașoveni din 15 noiembrie 1987, unul din cele mai importante și emoționante gesturi de demnitate colectivă din istoria recentă a României.

13
/11
/17

Vineri, 17 noiembrie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 17-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, FAUST XX (1966), o comedie SF purtând semnătura inconfundabilă a lui Ion Popescu Gopo.

13
/11
/17

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.

13
/11
/17

Sute de persoane au mărșăluit duminică la Hollywood în sprijinul victimelor hărțuirii și agresiunilor sexuale - inspirate de campania #MeToo de pe rețelele de socializare. Marșul a avut loc pe fondul unui val de acuzații privind hărțuirile sexuale și violurile care vizează mai multe persoane publice, după dezvăluirile cu privire la producătorul hollywoodian Harvey Weinstein.