Câștigătorii Caméra d’Or și Un Certain Regard se văd la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorii-camera-dorsi-un-certain-regard-se-vad-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Filmele câştigătoare ale Caméra d’Or – cel mai bun film de debut din toate secţiunile – şi Un Certain Regard vor fi proiectate şi anul acesta în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest. Proiecţiile din ediţia a 9-a a festivalului (19-28 octombrie) vor avea loc la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Union şi Cinema Muzeul Țăranului.

Un articol de Petre Ivan|21 septembrie 2018

Girl„, de belgianul Lukas Dhont, câștigătorul Caméra d’Or a primit totodată și premiul pentru cel mai bun actor și premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din secțiunea Un Certain Regard.

Girl

Filmul spune povestea Larei care visează să devină balerină profesionistă. „Girl arată fabulos, nu se teme să pună pe masă o serie de subiecte dificile și are în centru interpretarea spectaculoasă a tânărului actor și dansator Victor Polsner.” a scris Hollywood Reporter imediat după premiera mondială. Victor Polster, actorul din rolul principal, avea doar 15 ani la momentul filmării și a fost ales la finalul unui casting de jumătate de an,din peste 500 de candidați. Girl este propunerea Belgiei pentru premiile Oscar.

Border, de Ali Abbasi, câștigătorul premiului Un Certain Regard, o are în prim plan pe Tina, un ofițer vamal, apreciată de colegi pentru nasul ei fin cu care poate mirosi sentimentele de vinovăţie sau ruşine la oameni. Un film despre care Variety scria: „Un melanj captivant de film romantic, noir nordic, realism social și horror fantastic, care sfidează și răstoarnă convențiile genului”.

Border

Regizorul iraniano-danez Ali Abbasi este la al doilea lungmetraj (după Shelley, 2016, în premieră mondială la Berlin, cu Cosmina Stratan în rol principal) și pentru prima oară la Cannes. La rândul lui, Border este propunerea Suediei la premiile Oscar.

Anul acesta s-au împlinit 50 de ani de când Jean-Luc Godard, susținut de François Truffaut și de alți mari cineaști din noul val francez,a condus revolta care aîntrerupt festivalul de la Cannes din 1968. Datorită acestui eveniment, în 1969 s-a născut secțiunea independentă Quinzaine des realisateurs, unde aveau să fie prezentate filme curajoase, alese fără vreun fel de constrângere ideologică.

„În fiecare mare cineast se ascunde un anarhist”, a spus Jean-Luc Godard la conferința de presă de la Cannes de anul acesta. Regizorului i-a fost acordat un Palme d’Or Special pentru celmai recent film al său, Le livre d’image. Filmul„reia multe dintre temele abordateanterior deregizor, dar o face cu o neașteptată urgență și o viscerală stranietate. Este un film-eseu în limbajul corporal al unui horror.” consemna The Guardian.

Capharnaüm, realizat de actrița și regizoarea libaneză Nadine Labaki, a fost distins cu Premiul Juriului în Competiția oficială. Labaki a debutat la Cannes, în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, cu filmul Caramel(2007) și a continuat în secțiunea Un Certain Regard cu Where do we go now? (2011).

Capharnaum

Filmul spune povestea unui băiețel care decide să-și dea în judecată părinții pentru că l-au adus pe lume. În perioada de pregătire, regizoarea a intervievat copii din medii defavorizate iar subiectul s-a născut din răspunsurile lor. „Ești fericit că te-ai născut?”, îi întreba ea. „99% din ei răspundeau – Știi ceva, chiar nu sunt! Nu eu am cerut să mă nasc.”, aflăm din The Hollywood Reporter.

Capharnaüm a fost filmat în Beirut, timp de șase luni, iar regizoarea a folosit cu precădere actori neprofesioniști. După premiera de la Cannes s-a aplaudat timp de 15 minute în picioare.

Donbass

Capharnaüm este propunerea Libanului la premiile Oscar.

În Donbass, recompensat cu premiul pentru regie în Un Certain Regard, regizorul Serghei Loznița vorbește despre această regiune din estul Ucrainei unde au avut loc conflicte între naționaliști ucraineni și susținători ai Republicii Populare Donețk, un proto-stat susținut de Rusia. În 13 capitole, autorul face portretul unei societăți afectate de ani întregi de manipulări și propagandă.

Donbass este al patrulea film cu care regizorul ucrainean ajunge la Cannes. Filmul său precedent, O creatură delicată(2017), poate fi văzut acum în cinematografele românești.

Capharnaümși Lelivre d’image sunt distribuite în România de Independența Film.

Foto: Les Films de Cannes à Bucarest – filmedefestival.ro

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.