Cel mai nou film al lui Ceylan, „Sub umbra părului sălbatic”, în cinematografe din 8 martie
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-nou-film-al-lui-ceylan-sub-umbra-parului-salbatic-in-cinematografe-din-8-martie/

Suflul primăverii aduce în cinematografe unul dintre cele mai sensibile filme ale anului 2018, Sub umbra părului sălbatic, în regia lui Nuri Bilge Ceylan, care urmează calea anevoioasă a unui tanăr scriitor întors acasă pentru a face faţă unor adevăruri dulci-amărui. Filmul se lansează pe 8 martie în cinematografe, în Bucureşti şi în alte 17 oraşe din ţară.

Un articol de Petre Ivan|6 martie 2019

Ceylan a primit o educație formală de natură tehnică – a studiat Inginerie Electrică la Universitatea Tehnică din Istanbul, lucru care a contribuit extrem de mult la rolurile pe care le îndeplinea pe platoul de filmare, implicându-se astfel în imaginea, sunetul și montajul filmelor sale.

Sub umbra părului sălbatic este montat integral de regizor pe parcursul unui an. Filmul a fost prezentat în competiție la Cannes anul trecut și s-a văzut pentru prima dată în România la Les Films de Cannes a Bucarest, 2018.

Deși foarte rar răspunde întrebărilor presei, Nuri Bilge Ceylan a afirmat într-un interviu luat pe croazetă că inspirația filmului a venit din întâlnirea întâmplătoare cu unul dintre profesorii satului în care a copilărit și cu fiul acestuia. Scriitor de profesie, Akin Aksu, după care este inspirată povestea lui Sinan, a scris scenariului filmului împreună cu Ceylan și are și un rol, interpretându-l pe unul dintre cei doi imami.

„Filmul este povestea unui tânăr care se simte oarecum rușinat de faptul că este unic într-un fel în care este incapabil să recunoască. Simte că viața lui se îndreaptă într-o direcție pe care nu și-o dorește și nu se poate convinge să o accepte. Am vrut să arăt un mozaic vast de personaje și să le portretizez pe fiecare într-un fel real și riguros. Există o vorbă: ‘orice lucru pe care-l ascunde un tată, va apărea mai târziu la fiul lui.’ Fie că vrem sau nu, nu putem să nu moștenim anumite trăsături de la părinții noștri, cum ar fi câteva dintre slăbiciunile lor, obiceiurile și o multitudine de alte lucruri. Partea pe care un fiu nu o va putea îndepărta niciodată din viața sa este aceea a unei sorți pe care tatăl a experimentat-o prin numeroase evenimente dureroase”, spune regizorul despre filmul său.

Sub umbra părului sălbatic este „despre toate trepidațiile pe care le are de înfruntat un scriitor aspirant, dar și despre relația unui tânăr cu tatăl său” scrie revista Forbes. Pasionat de literatură, Sinan și-a dorit dintotdeauna să fie scriitor. Întors în satul său natal din Anatolia, își adună toată energia ca să strângă banii necesari pentru a fi publicat, dar datoriile tatălui său, făcute la pariuri, îl ajung din urmă.

Regizorul turc Nuri Bilge Ceylan a obținut recunoașterea internațională în 2003 cu filmul Uzak, care a fost recompensat la Cannes cu Premiile Palme d’Or și Cel mai bun actor. Uzak are în palmares 47 de premii, dintre care 23 internaționale, fapt care îl plasează în istoria cinemaului turcesc drept cel mai premiat film. Următoarele sale filme au fost toate premiate la Cannes: Climates (FIPRESCI, 2006), Three Monkeys (Cea mai bună regie, 2008), Once upon a time in Anatolia (Grand Prix, 2011) și Winter Sleep (Palme d’Or, FIPRESCI, 2014). Iar dacă despre Winter Sleep, critica a scris elogios la adresa stilului său cehovian, cu Sub umbra părului sălbatic, The Guardian îi recunoaște „un stil propriu inconfundabil: Ceylanian, nu Cehovian!”.

Filmul Sub umbra părului sălbatic este distribuit în România de Voodoo Films.

Filmul se lansează pe 8 martie.

Foto: Sub umbra părului sălbatic – facebook

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.