Cel mai recent roman al lui Murakami, catalogat drept „indecent” în Hong Kong
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-recent-roman-al-lui-murakami-catalogat-drept-indecent-in-hong-kong/

Cel mai recent roman al celebrului scriitor japonez Haruki Murakami, „Killing Commendatore”, a fost catalogat drept „indecent” de comisia de cenzură din Hong Kong, iar o petiţie prin care este criticată această decizie, în numele libertăţii de expresie, a fost iniţiată.

Un articol de Petre Ivan|30 iulie 2018

Decizia comisiei de cenzură implică faptul că romanul nu poate fi vândut minorilor şi că nu poate fi comercializat decât într-un ambalaj sigilat, cu mesaje de avertizare.

Oricine încalcă legea poate fi amendat cu suma de 1.270 de dolari şi poate primi o pedeapsă de şase luni în închisoare.

Peste 2.100 de rezidenţi au semnat petiţia iniţiată online, joi, de 21 de grupuri de activişti pentru libertatea de expresie. Textul vorbeşte despre faptul că această decizie ar putea afecta serios sectoarele de publishing şi cultural din Hong Kong.

Aceasta nu este prima dată când comisia de cenzură ia o decizie controversată. În 1995, imaginea statuii lui David de Michelangelo apărută într-o reclamă într-un ziar a fost catalogată drept indecentă.

În 2014, scriitorul japonez Haruki Murakami, renumit pentru discreţia sa, şi-a exprimat sprijinul faţă de tinerii protestatari pro-democraţie din Hong Kong.

Haruki Murakami, născut în 1949, este considerat unul dintre cei mai populari romancieri japonezi contemporani, celebru şi pe plan internaţional, iar numele său este vehiculat de mai mulţi ani pe lista candidaţilor la premiul Nobel pentru literatură.

Operele sale, în care absurdul se combină armonios cu dificultăţile sociale ale unor japonezi ieşiţi din tipare, au fost traduse în peste 40 de limbi străine.

Printre cele mai cunoscute opere ale sale se numără „1Q84”, „Kafka pe malul mării”, „Underground. Atacul cu gaz din Tokio şi sufletul japonez” şi „Pădurea norvegiană”.

Romanul „Uciderea comandorului” vorbeşte despre un pictor în vârstă de treizeci şi şase de ani, de-abia divorţat, care se mută într-o casă singuratică şi izolată de oraş, pe vârful unui munte, pe care i-o încredinţează un amic, fiul celebrului pictor nihonga Tomohiko Amada, potrivit site-ului editurii Polirom.

Boemă, cu grădină şi-n mijlocul pădurii, casa pare locul ideal ca tânărul pictor să o ia de la capăt, nefăcând altceva decât să picteze şi încercând să lase în urmă criza de inspiraţie. Numai că, la scurtă vreme după ce hotărăşte să renunţe la tablourile pe care le pictează pentru bani, primeşte în schimbul unei sume uriaşe o comandă de portret din partea unui personaj misterios.

Acesta din urmă se conturează ca o apariţie deloc întâmplătoare în viaţa pictorului. Aşa cum nu pare să fie întâmplător nici momentul când pictorul găseşte, înfăşurat în hârtie şi ascuns privirii tuturor, un tablou straniu aparţinând stăpânului casei, înfăţişînd scene bizare inspirate din opera lui W. A. Mozart „Don Giovanni”.

Foto: Haruki Murakami – facebook

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?