Cel mai vechi muzeu din România, Brukenthalul, primul care îşi transformă tablourile în 3D
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-vechi-muzeu-din-romania-brukenthalul-primul-care-isi-transforma-tablourile-in-3d/

Primul muzeu din România care îşi transformă tablourile în imagini 3D este şi cel mai vechi muzeu de la noi din ţară, Muzeul Naţional Brukenthal, unde, vineri a fost vernisată expoziţia intitulată ”Brukenthal 3D Expo”, care conţine 24 de opere celebre, unele unice în Europa, printre care se numără şi două tablouri româneşti, unul purtând […]

Un articol de |19 octombrie 2012

Primul muzeu din România care îşi transformă tablourile în imagini 3D este şi cel mai vechi muzeu de la noi din ţară, Muzeul Naţional Brukenthal, unde, vineri a fost vernisată expoziţia intitulată ”Brukenthal 3D Expo”, care conţine 24 de opere celebre, unele unice în Europa, printre care se numără şi două tablouri româneşti, unul purtând semnătura lui Corneliu Baba, celălalt al Elenei Popea, a declarat curatorul Alexandru Sonoc, specialist restaurator al muzeului.

 ”Este prima dată când opere de la Muzeul Naţional Brukenthal sunt prezentate într-o expoziţie 3D. (…) Expoziţia s-a lucrat pe parcursul acestui an. Vrem să facem anul viitor şi cărţi poştale, seturi, mape, dvd-uri cu aceste lucrări. După ştiinţa mea, nu mai este în România aşa ceva”, a spus Alexandru Sonoc.

Acesta a explicat că de la începutul anului, specialiştii în artă, dar şi cei în grafică ai Muzeului Naţional Brukenthal au încercat să transpună în imagini tridimensionale aproape o sută de tablouri, însă doar un sfert au reuşit să arate detalii interesante, care pot fi acum observate cu ajutorul unor ochelari 3D.
”La intrarea în expoziţie, vizitatorii primesc ochelari 3D pentru a putea vedea cu adevărat ce înseamnă aceste 24 de lucrări. Anumite lucrări nu pot fi prelucrate în 3D cu succes. Lucrări de la Şcoala Olandeză şi Flamandă nu s-au putut face, din cauză că sunt foarte multe personaje. La o lucrare expusă aici în 3D lucrezi opt ore”, a explicat curatorul expoziţiei.

Dacă cu tehnica de acum, într-o zi de muncă s-a putut reda o capodoperă a picturii europene, în urmă cu o jumătate de mileniu, un pictor avea nevoie de cel puţin câteva zile, ca picteze cu succes un detaliu, după care era nevoit să aştepte să se usuce vopseaua, pentru a-şi mai continua opera.

Cel mai vechi tablou care a fost transformat în 3D la Brukenthal este ”Răstignirea”, aparţinând pictorului german, Hans von Aachen, care se pare că a fost terminat în 1552. Este o operă unică în România, dar şi în Europa. Tocmai datorită valorii sale, tabloul care de obicei poate fi admirat la etajul întâi al Palatului Brukenthal, acum a fost împrumutat unui muzeu din Luxemburg, pentru a fi văzut şi de publicul de acolo. În Europa mai există doar două variante ale ”Răstignirii” lui von Aachen, tablouri asemănătoare, dar diferite, unul la Anvers, în Belgia, iar celălalt la Londra, în Anglia.
Concepută după modelul icoanelor din altarele gotice, compoziţia din ”Răstignirea” se structurează în funcţie de verticalele celor trei cruci cu răstigniţi, în centru aflându-se cea a Mântuitorului.
”Acest tablou, anul acesta a fost expus la Luxemburg, urmează să se întoarcă la Sibiu. Este una din lucrările importante din patrimoniul muzeului. Lucrarea este foarte interesantă pentru peisajul din fundal, tocmai de aceea am ales-o pentru prelucrare. Datarea ei a pus probleme, este posibil să fie de la 1470 chiar, însă nu se ştie cât i-a luat autorului să o facă. S-a aplicat ulei peste pictura în tempera, nu s-a lucrat la date diferite. Nu este, cum s-a crezut, o lucrare la care s-a lucrat câteva decenii, dar sigur nu i-a luat pictorului nici opt ore să o facă, cât a durat transformarea ei în imagine 3D”, a declarat Alexandru Sonoc.

Expoziţia ”Brukenthal 3D Expo” poate fi văzută în continuare în Sala Multimedia, a Casei Albastre, clădire lipită de Palatul Brukenthal, aflat în centrul istoric al Sibiului.

Sursa: AGERPRES

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.