Cel mai vechi muzeu din România, Brukenthalul, primul care îşi transformă tablourile în 3D
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-vechi-muzeu-din-romania-brukenthalul-primul-care-isi-transforma-tablourile-in-3d/

Primul muzeu din România care îşi transformă tablourile în imagini 3D este şi cel mai vechi muzeu de la noi din ţară, Muzeul Naţional Brukenthal, unde, vineri a fost vernisată expoziţia intitulată ”Brukenthal 3D Expo”, care conţine 24 de opere celebre, unele unice în Europa, printre care se numără şi două tablouri româneşti, unul purtând […]

Un articol de |19 octombrie 2012

Primul muzeu din România care îşi transformă tablourile în imagini 3D este şi cel mai vechi muzeu de la noi din ţară, Muzeul Naţional Brukenthal, unde, vineri a fost vernisată expoziţia intitulată ”Brukenthal 3D Expo”, care conţine 24 de opere celebre, unele unice în Europa, printre care se numără şi două tablouri româneşti, unul purtând semnătura lui Corneliu Baba, celălalt al Elenei Popea, a declarat curatorul Alexandru Sonoc, specialist restaurator al muzeului.

 ”Este prima dată când opere de la Muzeul Naţional Brukenthal sunt prezentate într-o expoziţie 3D. (…) Expoziţia s-a lucrat pe parcursul acestui an. Vrem să facem anul viitor şi cărţi poştale, seturi, mape, dvd-uri cu aceste lucrări. După ştiinţa mea, nu mai este în România aşa ceva”, a spus Alexandru Sonoc.

Acesta a explicat că de la începutul anului, specialiştii în artă, dar şi cei în grafică ai Muzeului Naţional Brukenthal au încercat să transpună în imagini tridimensionale aproape o sută de tablouri, însă doar un sfert au reuşit să arate detalii interesante, care pot fi acum observate cu ajutorul unor ochelari 3D.
”La intrarea în expoziţie, vizitatorii primesc ochelari 3D pentru a putea vedea cu adevărat ce înseamnă aceste 24 de lucrări. Anumite lucrări nu pot fi prelucrate în 3D cu succes. Lucrări de la Şcoala Olandeză şi Flamandă nu s-au putut face, din cauză că sunt foarte multe personaje. La o lucrare expusă aici în 3D lucrezi opt ore”, a explicat curatorul expoziţiei.

Dacă cu tehnica de acum, într-o zi de muncă s-a putut reda o capodoperă a picturii europene, în urmă cu o jumătate de mileniu, un pictor avea nevoie de cel puţin câteva zile, ca picteze cu succes un detaliu, după care era nevoit să aştepte să se usuce vopseaua, pentru a-şi mai continua opera.

Cel mai vechi tablou care a fost transformat în 3D la Brukenthal este ”Răstignirea”, aparţinând pictorului german, Hans von Aachen, care se pare că a fost terminat în 1552. Este o operă unică în România, dar şi în Europa. Tocmai datorită valorii sale, tabloul care de obicei poate fi admirat la etajul întâi al Palatului Brukenthal, acum a fost împrumutat unui muzeu din Luxemburg, pentru a fi văzut şi de publicul de acolo. În Europa mai există doar două variante ale ”Răstignirii” lui von Aachen, tablouri asemănătoare, dar diferite, unul la Anvers, în Belgia, iar celălalt la Londra, în Anglia.
Concepută după modelul icoanelor din altarele gotice, compoziţia din ”Răstignirea” se structurează în funcţie de verticalele celor trei cruci cu răstigniţi, în centru aflându-se cea a Mântuitorului.
”Acest tablou, anul acesta a fost expus la Luxemburg, urmează să se întoarcă la Sibiu. Este una din lucrările importante din patrimoniul muzeului. Lucrarea este foarte interesantă pentru peisajul din fundal, tocmai de aceea am ales-o pentru prelucrare. Datarea ei a pus probleme, este posibil să fie de la 1470 chiar, însă nu se ştie cât i-a luat autorului să o facă. S-a aplicat ulei peste pictura în tempera, nu s-a lucrat la date diferite. Nu este, cum s-a crezut, o lucrare la care s-a lucrat câteva decenii, dar sigur nu i-a luat pictorului nici opt ore să o facă, cât a durat transformarea ei în imagine 3D”, a declarat Alexandru Sonoc.

Expoziţia ”Brukenthal 3D Expo” poate fi văzută în continuare în Sala Multimedia, a Casei Albastre, clădire lipită de Palatul Brukenthal, aflat în centrul istoric al Sibiului.

Sursa: AGERPRES

04
/09
/15

Ca un preambul al deschiderii oficiale a stagiunii 2015 - 2016, Opera Brașov oferă spectacolul „Opera rediviva!”, desfășurat în aer liber și care face parte din cadrul manifestărilor dedicate Sfintei Fecioare Maria, ocrotitoarea Brașovului, ce va avea loc miercuri, 9 septembrie, de la ora 19.00, în Piața Sfatului.

04
/09
/15

Circuitul SoNoRo Conac 2015 continuă cu 5 concerte de excepție în luna septembrie. Iubitorii de muzică de cameră își dau întâlnire la Casa Boema din Cluj-Napoca (7 septembrie), Castelul Károlyi–Sala Cavalerilor din Carei (9 septembrie 2015), Muzeul Civilizației Dacice și Romane din Deva (10 septembrie 2015), Colegiul Național "Moise Nicoară" din Arad (11 septembrie 2015) și Primăria Sectorului 1 Banu Manta din București (13 septembrie 2015).

04
/09
/15

Unul dintre cele mai așteptate filme din selecția Festivalului de la Cannes, ,,Dheepan”, în regia lui Jacques Audiard, distins cu Palme d’Or și elogiat de presa internațională, va fi proiectat în premieră în România, la cea de-a șasea ediție a Les Films de Cannes à Bucarest, care va avea loc între 23 și 29 octombrie la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco și CinemaPRO.

03
/09
/15

CRONICĂ DE FILM „Secretul nasturelui de sidef”, cel mai nou documentar, extrem de ambiţios, al regizorului chilian Patricio Guzmán este un film-eseu în care traume ale trecutului sunt puse într-un dialog neaşteptat ce chestionează însăşi sănătatea civilizaţiei moderne.

03
/09
/15

Asociația Culturală BIS propune în această toamnă, în premieră în orașul Sibiu, un proiect comunitar. În perioada 2 septembrie – 2 decembrie, un grup de tineri actori vor duce spectacole de teatru în cartierele orașului Sibiu, pentru oameni care din diverse motive nu ajung în sălile de teatru. În anumite seri, școlile, liceele, bibliotecile din cartiere se vor transforma în săli de spectacol. Intrarea va fi liberă.

03
/09
/15

În perioada festivalului Enescu, la numărul 25, pe strada George Enescu, foarte aproape de Ateneu și de Sala Palatului, în salonul Up Above de la Journey Pub, va răsuna muzica lui George Enescu din Pianocktail; publicul este invitat să guste la propriu cocktailuri realizate după partiturile compozitorului.