Cele mai bune filme de ficţiune din 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/cele-mai-bune-filme-de-fictiune-din-2021/

Deşi 2021 a fost un an al revenirii, iar festivalurile au avut de unde alege, m-am oprit doar la cinci filme pentru topul de final. Trei de la Cannes, care a avut o ediţie foarte bună, în ciuda unui Palme d`Or discutabil, unul de la Berlin, care se întâmplă să fie şi românesc, şi un altul recuperat din 2020.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 decembrie 2021

În 2021, toate marile festivaluri au putut avea loc, chiar dacă s-au înghesuit pe parcursul verii pentru a profita de relaxarea restricţiilor pandemice şi de cât mai multe proiecţii în aer liber. Multe din filmele lăsate în stand by în 2020 din cauza lockdown-ului au fost în sfârşit lansate. Aşa se face că selecţiile festivalurilor au fost, poate, mai ofertante ca de obicei.

Atenţia s-a concentrat pe Festivalul de la Cannes, revenit cu un program plin de nume mari şi de descoperiri promiţătoare. Nu am văzut încă decât jumătate din competiţie (12 din 24 de lungmetraje), inclusiv cea mai mare parte din palmares, şi alte câteva filme din restul secţiunilor, dar aş zice că a fost o ediţie foarte bună. Asta în ciuda unui Palme d`Or – „Titane”, de Julia Ducournau – departe de o receptare favorabilă (despre motivele pentru care cred că a fost premiat filmul cineastei franceze, care nu e printre favoritele mele, am scris aici).

Întâmplarea face ca primele două filme din topul personal să fie chiar cele lauareate ex aequo cu Premiul Juriului – „Ahed’s Knee”, al israelianului Nadav Lapid, şi „Memoria”, al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

1.„Ahed’s Knee” mi-a plăcut foarte mult pentru că este un film politic, furios, neaşteptat, neconvenţional şi incomod (Despre el am scris aici).

2.„Memoria” este un film non-narativ, vibrant, care îndeamnă la contemplaţie şi deseori devine hiptonic (Mi-am exprimat entuziasmul aici).

Poziţia a treia e ocupată tot de un film de la Cannes, prezentat în afara Competiţiei (mai exact, în secţiunea care s-a chemat Cannes Premiere) – „Vortex”, al franco-argentinianului Gaspar Noe. Un film mai puţin teribilist decât m-am aşteptat, un film întunecat despre bătrâneţe, boală şi moarte (l-am comentat aici).

Pe locul patru am pus „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, de Radu Jude, pentru că este un film inventiv, polemic şi ireverenţios care surprinde ceva din spiritul vremii (i-am dedicat o cronică aici).

Pentru poziţia a cincea am păstrat un film din 2020, dar recuperat abia în acest an – „Days”, al cineastului taiwanez de origine malaeziană Tsai Ming-liang (l-am lăudat aici).

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.