„Chutney“: reţeta fericirii nu a fost inventată
https://www.ziarulmetropolis.ro/chutney-reteta-fericirii-nu-a-fost-inventata-dar-continua-sa-i-se-gaseasca-ingrediente/

Piesa „Chutney“ este regizată de Vitalie Bichir, iar fiecare reprezentaţie artistică este unică fiindcă are un personaj surpriză

Un articol de Judy Florescu|7 martie 2013

Piesa „Chutney“ este regizată de Vitalie Bichir, iar fiecare reprezentaţie artistică este unică fiindcă are un personaj surpriză. Istvan Teglas şi Valentina Popa ne introduc în bucătăria de realităţi confuze a lui Victor şi Sara, unde a gătitul reprezintă un motiv de a transforma amintirile în poveşti.

„Când am rămas singură mi-am dat seama că realitatea are un gust teribil.”

Bucătăria este locul unde se trasează punctele cheie ale unei relaţii de dragoste. Tot ce ţine de casnic în lumea aceasta nu are sens dacă nu este făcut în doi. Tot ce e frumos şi plin de sens în doi devine urât şi fără sens odată izbit de singurătate. Nu te poţi bucura de dragoste decât dacă este împărtăşită, iar această distribuire sentimentală neprimită te împarte pe tine în mii de feluri, ce ar putea fi rescrise ca o carte de bucate a inimii, care în fiecare zi inventează o reţetă nouă de a iubi.

“Oare de ce când mâncăm împreună mâncarea pare atât de bună?”

Ce înseamnă bucătăria fără o masă cu două scaune şi două farfurii care aşteaptă doi oameni să îşi zâmbească şi să se iubească din priviri savurând acelaşi fel de mâncare? Ce e un frigider dacă nu mai deosebim legumele congelate de inimile noatre congelate? Ce e un aragaz dacă în loc să fiarbă la foc mic apa clocoteşte neîncrederea în sine şi nesiguranţa creată de exterior? Ce e omul dacă nu este lăsat să iubească şi să fie iubit cum vrea el, nu cum se vrea de la el? Reţeta iubirii nu a inventat-o nimeni.

“Era un miracol şi totodată cel mai firesc lucru din lume.”

Un lucru nou se învecheste o dată ce devine un obicei. Ne dorim ca lucrurile bune să dureze până la sfârşitul vieţii noastre, nu până la sfârşitul vieţii lor. E greu să acceptăm că orice are o dată de expirare, iar porţia de fericire este cu atât mai savuroasă cu cât nu este dublă.

“N-aş vrea să te implic şi te tine în starea asta.”

Piesa e construită pe stări, nu pe situaţii. Ascuţişul adevărului din poveştile lui Sara şi a lui Victor retează preconceputul şi deschide ferestre ale sufletului spre culorile altor lumi. Oare ce spectactor nu a făcut parte din povestea Sarei în momentele sale de căutări sufleteşti? Câte inimi ar avea curajul să se recunoască în povestea lui Victor în momentele lor de onestitate dură?

Marius Manole despre Chutney: „Mie îmi place foarte tare piesa. Este un lucru atât de delicat, de fragil şi de frumos făcut în filigran. Parcă nu e teatru. Vitalie Bichir a propus un concept nou pentru această piesă: în fiecare seară să vină alt prezentator. Vor fi diferiţi oameni care vor prezenta povestea asta. Mi se pare un lucru foarte bun, fiindcă ţine proaspătă şi atenţia spectatorilor şi ţine proaspătă şi atenţia actorilor a lui Istvan Teglas şi a Valentinei Popa, pentru că se vor raporta în mod diferit la fiecare om cu care vor interacţiona.”

Spectacolul este o producţie teatru’ LA MASA.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.