Cineastul ucrainean Serghei Lozniţa demisionează din Academia Europeană de Film în semn de protest
https://www.ziarulmetropolis.ro/cineastul-ucrainean-serghei-loznita-demisioneaza-din-academia-europeana-de-film-in-semn-de-protest/

Cunoscutul cineast ucrainean Sergei Lozniţa şi-a anunţat plecarea din Academia Europeană de Film (EFA) în semn de protest faţă de reacţia acestei instituţii în urma invadării Ucrainei de către Rusia.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 februarie 2022

Informaţia a fost transmisă luni de publicaţia online de cinema Screen Daily, care găzduieşte o scrisoare deschisă a regizorului.

Serghei Lozniţa denunţă un comunicat de presă publicat sâmbătă, prin care Academia Europeană de Film şi-a exprimat „solidaritatea cu Ucraina”. Cineastul critică limbajul folosit de conducerea EFA în legătură cu invazia rusă în curs de desfăşurare în Ucraina.

Iată textul scrisorii sale:

„Ce text ruşinos a publicat Academia Europeană de Film! ‘Invadarea Ucrainei ne îngrijorează foarte mult’.

Atunci când, în primăvara lui 2014, Oleg Senţov (cineast ucrainean – n.r.) a fost arestat, le-aţi scris autorităţilor din Rusia pentru a le cere „să analizeze această chestiune cu atenţie şi corect”.

Este posibil ca după opt ani de război să rămâneţi orbi şi să continuaţi să mormăiţi ceva despre „creşterea zilnică a tensiunii care are un impact asupra vieţii, sănătăţii, moralei şi activităţii creatoare a cineaştilor”?

Aţi spus în comunicatul vostru că aveţi 61 de membri ucraineni. Ei bine, începând de astăzi, mai există doar 60. Nu am nevoie ca voi „să fiţi atenţi şi să ţineţi legătura cu mine”. Mulţumesc foarte mult!

Mai bine „aţi ţine legătura” cu propria conştiinţă.

De patru zile, armata Rusiei devastează oraşe şi sate din Ucraina, omorând cetăţeni ucraineni. Este oare posibil ca voi – umanişti, avocaţi ai drepturilor omului şi demnităţii, campioni ai libertăţii şi democraţiei, să vă temeţi să spuneţi războiului pe nume, să condamnaţi barbaria şi să vă exprimaţi protestul?

Astăzi, 28 februarie 2022, nu mai poate exista niciun dubiu în legătură cu un lucru: Academia Europeană de Film a fost înfiinţată în 1989 pentru a-şi îngropa capul în nisip şi pentru a se feri de o catastrofă care se produce în Europa.

Serghei Lozniţa, cineast”.

Serghei Lozniţa, o prezenţă constantă la Festivalul de la Cannes, şi-a construit cariera în cinematografie regizând documentare şi filme de ficţiune impresionate care explorează istoria şi politicile din Ucraina şi regiunile sale înconjurătoare.

„Donbass”, filmul său din 2018  recompensat cu premiul pentru regie în secţiunea Un Certain Regard de la Cannes, a prezentat conflictul brutal izbucnit în 2014 între forţele guvernamentale ucrainene şi separatiştii susţinuţi de Rusia în estul Ucrainei, precursor al actualei invazii ruseşti la scară largă din această ţară.

Într-un comunicat de sâmbătă, Academia Europeană de Film a transmis că „invazia din Ucraina este extrem de îngrijorătoare pentru noi”.

„Deşi eram conştienţi de ecaladarea politică şi militară din partea de est a Ucrainei de mai mulţi ani, care a ajuns în atenţia internaţională odată cu anexarea Crimeii în 2014, ne dăm seama că evenimentele actuale şi amplificarea zilnică a tensiunii au un impact asupra vieţii, sănătăţii, moralei şi activităţii creatoare a cineaştilor”, precizează EFA.

„Din partea comunităţii de peste 4.200 de membri şi a boardului Academiei Europene de Film, ne exprimăm soldaritatea cu toţi ucrainenii, printre care şi 61 de membri ai Academiei noastre”, se mai arată în comunicatul EFA, publicat pe site-ul instituţiei.

„Academia Europeană de Film a fost creată în 1989 de cineaşti din Europa de Est şi de Vest, cu scopul de a întări şi de a promova cinemaul în partea noastră de lume şi de a-i uni pe cineaştii din toate părţile Europei. Limbajul cinemaului european a fost întotdeauna modelat de valori importante. Demnitatea umană, libertatea, democraţia, egalitatea, statul de drept şi drepturile omului sunt elemente cheie în crearea celor mai bune circumstanţe de lucru pentru cineaşti. Ca Academie şi prin munca noastră, susţinem ferm aceste valori şi protestăm împotriva oricărei încălcări a lor”, adaugă Academia Europeană de Film.

„Vom rămâne în alertă şi suntem în contact cu membrii noştri ucraineni şi cu cei din ţările vecine şi îi vom susţine în cel mai bun mod cu putinţă pe toţi cei afectaţi”, încheie textul semnat de Matthijs Wouter Knol, directorul EFA.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.