Concert și prezentare – Muzică tradițională japoneză
https://www.ziarulmetropolis.ro/concert-si-prezentare-muzica-traditionala-japoneza/

Centrul de Studii Româno-Japoneze „Angela Hondru” vă invită sâmbătă, 25 octombrie, la ora 19:00, în Aula Magna a Universităţii Româno-Americane la un concert şi o prezentare de muzică tradiţională japoneză, susţinute de Prof. Takeshi Yamakawa, Dna. Kazuko Yanase şi Dna. Hiroko Yamamoto. Instrumentele folosite vor fi shakuhachi, koto şi shamisen. 

Un articol de Ziarul Metropolis|24 octombrie 2014

Takeshi Yamakawa este Profesor Emerit al Institutului de Tehnologie din Kyushu, Japonia. A învățat să cânte la instrumentul tradițional Shakuhachi când era student al Universității Tohoku din Japonia, de la profesorul Chikurei Ogata. După un an, când profesorul său a încetat din viață, Takeshi Yamakawa a continuat să studieze Shakuhachi, fără ajutorul unui profesor, ascultând casete audio și discuri de gramofon. În prezent este directorul NPO Muzica, Arte și Cultură Traditională Japoneză în Fukuoka, Japonia.

10620222_736993443002812_7883958293413538000_op

Kazuko Yanase a început să studieze Koto la vârsta de 10 ani, în Kyushu, iar Shamisen la vârsta de 18 ani, de la mama sa, care era Maestru al instrumentelor Shamisen și Koto. Din anul 1989, ține un spectacol în care este acompaniată de Maestrul Shakuhachi, Kodo Araki V, al Scolii Kinka.

Hiroko Yamamoto a început să studieze Shamisen la vârsta de 18 ani, de la mama sa, Kazuko Yanase, iar Koto la vârsta de 6 ani de la dna. Profesor Sachiko Yasutomi. La 18 ani a schimbat profesoara de Koto, studiind cu Keiko Oda. Începând cu anul 1993, studiază Shamisen și Koto cu Hirozaku Fujii , care în prezent este președintele partidului Ginmei-kai și profesor al Universității de Arte din Tokyo.  Este profesor de Koto la liceu.

10294976_736957599673063_7720867726022335249_opInstrumentul tradițional Koto a fost importat din China la sfârșitul secolului al-7-lea. Inițial a avut șapte corzi. Instrumentul folosit în prezent a fost introdus în secolul al-17-lea.  Are 13 corzi din mătase întinse pe “Kotoji” (pod). Așadar, poziția “Kotoji”-ului, joacă un rol important în stabilirea tonului. Ciupirea corzilor se face folosind degetele: mare, arătător și mijlociu cu ajutorul unor unghii speciale numite “tsume.”

Sangen (Shamisen) provine de asemenea din China și a fost introdus în Okinawa la sfârșitul secolului al 16-lea. Are trei corzi iar cutia de rezonanță, numită “do”, este acoperită cu piele de câine sau de pisică, pentru a a amplifica sunetul. Corzile sunt făcute din mătase și din nailon. Interpreții poartă pe palma stângă o bentiță de stofă pentru a facilita alunecarea pe gâtul instrumentului. Plectrumul, folosit pentru ciupirea corzilor, era făcut din fildeș sau carapace de broască țestoasă, însă în prezent este făcut din lemn și are forma unei frunze de ginko.

Shakuhachi a fost importat din China la mijlocul secolului al-7-lea. Flautul japonez are cinci găuri, patru în față și una în spate. Interpretul poate schimba înălțimea sunetului cu un ton întreg sau mai mult folosind diferite tehnici prin care ajustează unghiul de suflare. Înălțimea sunetului poate fi schimbată și prin acoperirea parțială a găurilor.

05
/05
/22

Peste 100 de tineri muzicieni din 32 de țări s-au înscris la a XVIII-a ediție a Concursului Internațional George Enescu la cele patru secțiuni dedicate: violoncel, vioară, pian și compoziție. Concurenții declarați eligibili prin respectarea condițiilor impuse de regulament vor participa la etapa online. Pentru prima oară în istoria Concursului, concurenții înscriși la vioară, violoncel și pian care vor trece de etapa online vor ajunge direct în Semifinală.

03
/05
/22

Pe 12 și 13 mai, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul Valentin Doni, prezintă publicului „În lumina evocării-George Enescu” de Ulpiu Vlad, „Fantezia scoţiană, în mi bemol major, pentru vioară şi orchestră, op. 46” de Max Bruch, cu violonistul Gabriel Croitoru în ipostază solistică, și „Variaţiunile Enigma, op. 36” de Edward Elgar.

02
/05
/22

Duminică, 8 mai 2022, la ora 19.00, pe scena Ateneului Român, în cadrul CellEAST Festival 2022, va avea loc un recital susținut de profesorii invitați în cadrul festivalului și la cursurile de măiestrie Future CellEAST și MiniCellos, violonceliștii Andrei Ioniță, Denis Severin, Valentin Răduțiu, Răzvan Suma, Ștefan Cazacu, Mircea Marian, Marin Cazacu, Atanas Krastev, Dragan […]

20
/04
/22

EUROPAfest deschide ediția cu nr. 29 în prima zi din iulie cu un eveniment de excepție Opening Gala Concert. Protagoniștii serii vor fi PETER AUTSCHBACH - chitară și SAMIRA SAYGILI – voce, câștigătorii „Deutscher Rock und Pop Preis“, eveniment considerat Oscarul muzical al Europei. Alături de artiștii germani vor evolua trupe din SUA și Italia.

18
/04
/22

În cadrul celebrării a 30 de ani de relații diplomatice între Republica Kazahstan și România, în data de 3 mai 2022, ora 19:00, va avea loc pe scena Operei Naționale București concertul „Muzica Marii Stepe – Uly Dala Sazy” susținut de către Orchestra Academică de Stat Folclor și Etnografie "Otyrar Sazy", cu suportul Ambasadei Republicii Kazahstan în România.

18
/04
/22

Așa cum și-au obișnuit publicul meloman, Orchestrele și Corurile Radio România propun în fiecare an, în apropierea Paștelui, un concert deosebit cu un repertoriu axat în special pe o tematică religioasă, o seară muzicală a cărei emoție este o pregătire în sine pentru sărbătoarea pascală.

18
/04
/22

Săptămâna viitoare, vă invităm să urmăriți spectacolele de operă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni și Ruggero Leoncavallo, „Norma” de Vincenzo Bellini, recitalul de foaier „Note de primăvară” și spectacolul de balet „Giselle” de Adolphe Charles Adam, toate făcând parte din repertoriul actual al operei bucureștene.