Conexiuni umane dincolo de bariere, la BIEFF 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/conexiuni-umane-dincolo-de-bariere-la-bieff-2018/

Ajuns la cea de-a opta ediţie, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF revine anul acesta, între 26 martie şi 1 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului şi Cinema Elvire Popesco, prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artişti vizuali proeminenţi, ce expun de obicei în muzee şi galerii de artă şi doar rareori în sălile de cinema.

Un articol de Liliana Matei|16 februarie 2018

EMBRACING OTHERNESS este numele sub care ediția BIEFF de anul acesta invită la un nou exercițiu de empatie, prin care propunem publicului să îmbrățișeze atât multitudinea poveștilor reale din jurul nostru, cât și posibilitățile fără limită ale limbajului cinematografic de a le reprezenta și pune în discuție. Chestionând modalitățile prin care conștientizăm și internalizăm nevoile specifice și contextele particulare – identitare, culturale, sociale, politice – ale indivizilor și ale comunităților cu care interacționăm, ne întrebăm: Cum ne pot apropia de fapt diferențele dintre noi? În ce fel poate fi explorată, extinsă și depășită în societate propria zonă de confort?

Propunând cinema-ul însuși ca forum în care ne raportăm la diversitatea ideilor și la realitățile individuale ale semenilor noștri, selecția de anul acesta lansează o nouă invitație la dezbaterea granițelor care încă ne despart, fiecare film acționând ca o platformă de comunicare și ca o sursă constantă de noi perspective. Într-o eră digitală în care prezența celuilalt este din ce în ce mai tangibilă virtual, contactul uman continuând să ia noi forme, provocăm spectatorii să privească dincolo de ecran, direct în ochii aproapelui lor.

COMPETIȚIA INTERNAȚIONALĂ – organizată discursiv în cinci teme relevante pentru societatea contemporană – revine așadar cu 26 de scurtmetraje care demontează cu îndrăzneală și fără compromisuri prejudecățile omniprezente în discursurile din mass-media, reflectând asupra alterității și propunând noi metode prin care ne putem identifica cu cei din jurul nostru:

INTIMACY IN THE DIGITAL AGE

HUMAN NATURE / MOTHER NATURE

(SELF)PORTRAIT OF THE ARTIST AS A YOUNG MAN

A LIE THAT TELLS THE TRUTH

EMBRACING THE FEMALE GAZE

Printre highlight-urile competiției se numără cele mai noi lucrări semnate de cineaști recunoscuți, cu universuri cinematografice aparte, ca João Pedro Rodrigues, Yann Gonzalez sau Yorgos Zois, și de câteva dintre cele mai puternice și actuale voci creative din lumea artelor vizuale, ca Lawrence Abu Hamdan, Ali Cherri, Laure Prouvost, Roee Rosen sau duo-ul Metahaven. Informațiile complete despre filme vor fi disponibile în curând pe Bieff.ro.

Parteneriatele BIEFF, unice în țară, cu câteva dintre cele mai importante festivaluri europene de film revin anul acesta, cu noutăți substanțiale și cu aceeași invitație adresată publicului de a demonta barierele din calea conexiunilor umane.

Una dintre cele mai importante premiere în cadrul BIEFF 2018 vine ca o dezvoltare a parteneriatului educațional demarat în 2014 cu prestigiosul Festival Internațional de Film de la Berlin. Acesta propune, pentru prima dată în România, un focus dedicat secțiunii sale speciale pentru lucrările la granița dintre cinema și artă vizuală – Forum Expanded. Programele din cadrul BERLINALE SPOTLIGHT: FORUM EXPANDED conștientizează impactul artiștilor în transformarea socială și conțin o selecție extinsă de filme-eseu și abordări documentare care ne reconfigurează percepțiile asupra realității contemporane, lucrări realizate de artiști vizuali renumiți și multi-premiați, dintre care îi amintim pe Yael Bartana, Eija-Liisa Ahtila sau Bernd Lützeler. Berlinale Spotlight: Forum Expanded este un eveniment realizat în colaborare cu Goethe-Institut București și Arsenal – Institute for Film and Video Art Berlin, curatoriat de Ulrich Ziemons.

Așa cum ne-a obișnuit în ultimii ani, parteneriatul BIEFF cu secțiunea Quinzaine des Réalisateurs (cunoscută internațional ca Directors’ Fortnight) a Festivalului de Film de la Cannes, aduce și de această dată în premieră bucureșteană un nou lungmetraj al unui maestru inovator al cinema-ului de autor îndrăgit deja de publicul BIEFF, care va fi anunțat în curând.

De asemenea, BIEFF 2018 continuă parteneriatul cu Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, care prezintă publicului român o mostră impresionantă de activism în cinema și arta vizuală, în cadrul programului tematic A DUTCH PERSPECTIVE. Cele șapte filme din acest program, deși tratează subiecte diverse, cum ar fi cenzura și colonialismul, sunt șapte piese ale aceluiași puzzle, fiind realizate de cineaști și artiști din diferite colțuri ale lumii (Argentina, Turcia, Italia etc.), care trăiesc și lucrează în Olanda.

Ca o altă noutate a acestei ediții, festivalurilor de la Cannes, Berlin sau Rotterdam li se alătură și reputatul Festival de Film de la Sarajevo, cel mai important festival de film din sud-estul Europei, care deschide o nouă colaborare și va prezenta astfel în cadrul BIEFF o selecție de scurtmetraje din secțiunea sa European Shorts. Filmele din acest program confruntă modalitățile prin care ne raportăm la multiplele fațete ale identității – de la cea personală la cea națională – ca membri activi ai societății în orașul european contemporan. Înființat în 1995, Festivalul de Film de la Sarajevo are un renume deosebit în regiune, devenind în scurt timp un catalizator pentru dezvoltarea industriilor cinematografice ale țărilor din Europa de Sud-Est. Numai în ultimii ani, Corneliu Porumboiu, Bogdan Mirică, Emanuel Pârvu, Ilinca Călugăreanu, Alexander Nanau și multi alții și-au prezentat cele mai recente lungmetraje la Sarajevo, iar de la an la an din ce în ce mai mulți români participă în programele festivalului dedicate industriei.

„The Hostel” de Ulu Braun

Nu lipsesc nici anul acesta scurtmetrajele câștigătoare ale marilor premii din cele mai prestigioase festivaluri internaționale. În programul GOLDEN SHORTS: BEST FILMS IN MAJOR FESTIVALS, va fi proiectat printre altele You Will Be Fine, de Céline Devaux – cel mai recent câștigător al Premiului Orizzonti pentru Cel mai bun scurtmetraj la Festivalul de Film de la Veneția, nominalizat de asemenea la Premiile Academiei Europene de Film (European Film Awards 2017) și mai multe scurtmetraje premiate la Locarno, ca Les Intranquilles, de Magdalena Froger, și Genesis, de Lucien Monot.

Nu în ultimul rând, anul acesta, ca o recunoaștere a activității și demersurilor sale pe parcursul primelor șapte ediții, BIEFF a fost desemnat câștigătorul Premiului pentru promovarea culturii române în lume, acordat de Administrația Fondului Cultural Național „unei inițiative ce a activat colaborări și parteneriate internaționale în 2017 și a prilejuit întâlnirea publicului internațional cu artiști și producții artistice din România”. Cu această ocazie, BIEFF 2018 include în selecție un număr mai mare de producții și coproducții autohtone, care pot fi văzute în programul Romanian Cinematic Experiments.

În săptămânile următoare vor fi dezvăluite și alte surprize pregătite pentru cea de-a opta ediție, la care vor participa ca de obicei invitați speciali și vor avea loc dezbateri pe subiecte arzătoare. Până pe 26 februarie pot fi achiziționate primele abonamente pentru festival – un număr limitat de early bird festival pass-uri, la prețul promoțional de 70 de lei – pe site-ul Eventbook.

Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 26 martie și 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto sus: Our Skin de Joao Queiroga

Citiţi şi:
19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.