Constantin Brâncuși: omul și lucrurile
https://www.ziarulmetropolis.ro/constantin-brancusi-omul-si-lucrurile/

Începând cu 23 iunie 2016, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti va deschide în sediul din Gabroveni o expoziţie inedită, dedicată aniversării a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi.

Un articol de Liliana Matei|17 iunie 2016

Realizată de Erwin Kessler și Doina Lemny, cu obiecte care au aparținut sau au fost create de sculptorul român, aflate în colecția familiei Emilian Radu, expoziția „Constantin Brâncuși: omul și lucrurile” va avea vernisajul joi, 23 iunie, la ora 19:00.

Ineditul expoziției „Constantin Brâncuși: omul și lucrurile” constă în prezentarea unei colecții ce reunește o serie de fotografii originale ale sculptorului, un corpus de corespondență olografă cu prietena sa Florence Meyer, piese autentice din garderoba lui Constantin Brâncuși (pantaloni, veste, sacouri, impermeabil, valize) și obiecte de uz casnic (andrele, cădelniță). Alături de aceste piese, colecția cuprinde desenul lui Brâncuși Pupăza cu moț, conceput ca ilustrație a volumului Plante și animale. Terase, publicat de poetul Ilarie Voronca la Paris în 1929. În expoziție va fi prezentat și un portret al lui Brâncuși de Marcel Iancu, realizat de acesta probabil cu ocazia unui interviu pe care i l-a luat în anul 1925 pentru revista Contimporanul. Pentru a completa tabloul relațiilor lui Brâncuși cu compatrioții săi avangardiști, expoziția va prezenta și o scrisoare autografă a lui Tristan Tzara, în care acesta își afirmă cu entuziasm aprecierea pentru Brâncuși, dar și înțelegerea sa pentru exigența deosebită a artistului față de orice publicare sau reproducere a operei sale.

Începând cu 23 iunie 2016, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București va deschide în sediul din Gabroveni o expoziție inedită, dedicată aniversării a 140 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși. Realizată de Erwin Kessler și Doina Lemny, cu obiecte care au aparținut sau au fost create de sculptorul român, aflate în colecția familiei Emilian Radu, expoziția „Constantin Brâncuși: omul și lucrurile” va avea vernisajul joi, 23 iunie, la ora 19:00.
„Constantin Brâncuși: omul și lucrurile” aduce în prim plan prezența personajului Brâncuși, atât prin exponate, cât și prin modalitatea sugestivă de prezentare a acestora, ca din interiorul unui aparat de fotografiat, în care privitorul are prilejul să arunce o privire, pentru a descoperi acolo ceea ce a fost deja imortalizat și intens mediatizat de mai bine de o jumătate de secol, de la imaginea artistului, înconjurat de obiecte ce i-au aparținut, la corespondența și viața sa socială specific pariziană, dar și bucureșteană sau – poate cel mai interesant pentru cititorul român – aceea direct legată de perioada petrecută la Târgu-Jiu, pentru pregătirea instalării Coloanei fără sfârșit.

Expoziția „Constantin Brâncuși: omul și lucrurile” susține candidatura orașului București la titlul de Capitală Europeană a Culturii – București 2021 și a fost concepută anterior și independent de campania națională de achiziționare a Cumințeniei pământului, dar se alătură eforturilor ample de susținere a subscripției publice.

Constantin Brâncuși: omul și lucrurile. este realizată de Erwin Kessler, istoric de artă cu publicații în domeniul avangardei europene și artei contemporane în România și străinătate și de Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Muzeul național de artă modernă, Centrul Pompidou din Paris, specialistă în sculptură modernă, și mai cu seamă în creația lui Constantin Brâncuși, cu numeroase publicații dintre care cele dedicate sculptorului român.
Emilian Radu este unul dintre cei mai renumiți și pasionați colecționari români de artă modernă și contemporană, a cărui colecție cuprinde lucrări ale unor avangardiști de marcă, dar și ale unora dintre cei mai importanți artiști actuali.

 

12
/11
/21

Este migrarea online o amenințare pentru arta contemporană? Metaverse-ul bate la ușă și, de data aceasta, nu ca spațiu versatil dintr-un roman cyberpunk. Facebook ne asigură că o simplă logare cu datele personale ne va așterne realitatea virtuală la picioare. Școala, muzeul și locul de muncă vor deveni accesibile de pe propria canapea. Întrebarea ar fi, însă: ne dorim cu adevărat asta?

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..