Costumul – „Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanţări, există miracole”
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-chiar-daca-in-teatru-nu-mai-sunt-finantari-exista-miracole/

„Costumul” (The Suit), un spectacol muzical de excepţie, se va juca la Opera Naţională din Bucureşti duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Un articol de Andrada Văsii|19 septembrie 2013

„Costumul“ (The Suit), un spectacol muzical de excepție, se va juca la Opera Națională din București duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Producţia în regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk, face parte din repertoriul Teatrului Bouffes du Nord din Paris.

La conferința de presă pentru prezentarea spectacolului muzical Costumul, printre participanți s-au numărat Marie-Hélène Estienne și regizorul Felix Alexa. Cei doi, cu o istorie de colaborări veche de peste 20 de ani, au prezentat spectacolul „Costumul’’ ca și când producția s-ar fi desfășurat sub ochii tuturor, în spațiu restrâns.

Spectacolul va avea loc în avanpremiera  Festivalului  Internaţional  al  Artelor Spectacolului  Muzical  „Viaţa  e  frumoasă!”, desfăşurat  anul  acesta între 7 şi 17 noiembrie. Manifestarea va reuni o serie de spectacole, concerte, gale şi activităţi conexe (lansări de carte, seri muzicale tradiţionale, workshopuri), continuând tradiţia iniţiată de Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” în noiembrie 2008, odată cu lansarea conceptului şi organizarea primei ediţii a Festivalului.

Un spectacol cu transformări: Costumul

Marie-Hélène Estienne a explicat că producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare este în limba engleză.

Cu toate acestea, Marie-Hélène Estienne a subliniat că fiecare reprezentație aduce ceva nou: Costumul se pliază pe climatul cultural specific fiecărei țări în care se joacă. Tocmai de aceea, auditoriul producției va fi unul restrâns, tocmai pentru a se putea realiza o legătură profundă între spectatori și actori.

Costumul

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” prezintă duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie la Opera Națională din București spectacolul muzical „Costumul“ („The Suit“).

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Povestea prezintă o întâmplare amuzantă, în care un amant fugar își uită costumul în casa iubitei sale, Matilda (Kheswa Nonhlanhla). Philemon (William Nadylam), soțul acesteia, decide să facă din obiectul vestimentar un oaspete în casa lor.

O colaborare de excepție

Deoarece critica de teatru o plictisea, Marie-Hélène Estienne a decis să îi scrie lui Peter Brook și să îi propună să lucreze împreună. Spre surprinderea ei, acesta a acceptat și a pus bazele unei colaborări de lungă durată, presărată cu momente artistice de excepție. Prima schimbare s-a rezumat la orele de muncă: actorii și-au limitat programul la „doar’’ nouă ore de muncă în loc de 12.

Peter Brook, portretizat de către Marie-Hélène Estienne, apare drept un regizor care își inspiră actorii. Marea sa calitate iese la suprafață atunci când își dojenește actorii atât de încet, încât nimeni nu aude. Iar la 88 de ani, Peter Brook este la fel de activ, și la fel de plin de idei.

„Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanțări, există miracole.“

Marie-Hélène Estienne,
regizor

Miracolele s-au ținut lanț și în cazul actorilor. Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne, dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

„Ideea este de a căuta mult mai profund în această legătură: actor și rol. Există acest mod de a gândi cu actori. Aşa cum a spus Marie-Hélène: această actriță nu a jucat niciodată. A-ți retrăi copilăria. A regăsi copilul din fiecare ființă umană este, într-un fel, drumul acesta foarte subtil pe care îl fac cu actorii.”

Felix Alexa,
regizor

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Costumul 2

Kheswa Nonhlanhla, cântăreața devenită actriță, va interpreta rolul Matildei în spectacolul „Costumul” („The Suit“) duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Peter Brook este o figură emblematică a teatrului secolului al XX-lea, regizorul provocând în mod constant convenţiile teatrale atât prin subiectele abordate, cât şi prin maniera sa unică de a le pune în scenă.

Citiţi şi: Câştigă o invitaţie dublă la spectacolul „Costumul“!

Influenţat de Antonin Artaud şi de Teatrul Cruzimii, dar abordând totodată şi tehnici specifice teatrului experimental, regizorul britanic este cunoscut pentru spectacolele sale, care comunică printr-un vocabular teatral aparte – interdisciplinar şi intercultural.

Info:

Biletele sunt disponibile în reţeaua Eventim, la magazinele partenere şi la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti.

Foto credit Costumul: Johan Persson, Pascal Gely

 

 

15
/11
/17

„Maestrul și Margareta” este una dintre cărțile mele de căpătâi, așadar am așteptat cu nerăbdare (și emoție) să văd spectacolul Bulgakov 17, oferit de Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”.

15
/11
/17

Spectacolul de dans contemporan DORIANse întoarce la Teatrul Odeon, pentru încă o reprezentație, pe 19 noiembrie, de la ora19:30, la Sala Studio. După această reprezentație, DORIAN continuă turneul național pe scena Teatrului Național din Tîrgu-Mureș, unde spectacolul este programat pe 27 noiembrie.

15
/11
/17

„Tinerețe fără bătrânețe: artiști și producători culturali români contemporani între 30 și 100 de ani” este un proiect editorial online care prezintă creativi români, prin intermediul unor „portrete” video, foto sau audio. Proiectul se înscrie în seria „modernism art documentaries” lansată de platforma Modernism.ro în 2012, care cuprinde până în prezent 190 de episoade video-documentare.

15
/11
/17

Într-o comedie romantică și total anapoda, cinci personaje din Bucureștiul interbelic își caută perechea ideală. Cu un umor delicat, actorii Oana Pellea, Florina Gleznea, Cristina Casian, Richard Bovnoczki și Istvan Teglas revin în luna noiembrie, la ARCUB, într-o nouă reprezentație excepțională a spectacolului de teatru „Idolul și Ion Anapoda”, scrisă de George Mihail Zamfirescu și adaptată de regizoarea Mariana Cămărășan.

14
/11
/17

Anul 2018 începe cu o surpriză muzicală plină de magie, grație și energie debordantă. În 8 ianuarie, ora 19:00, Fundația Calea Victoriei organizează la Teatrul Național București Concertul Extraordinar de Anul Nou, avându-l de această dată invitat pe celebrul violonist elvețian Manrico Padovani.

14
/11
/17

CRONICĂ DE FILM La 30 de ani de la istoricul eveniment, Liviu Tofan, fost jurnalist la Radio Europa Liberă, reconstituie într-un documentar de televiziune revolta muncitorilor brașoveni din 15 noiembrie 1987, unul din cele mai importante și emoționante gesturi de demnitate colectivă din istoria recentă a României.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

13
/11
/17

An de an, Teatrul „Ioan Slavici” aduce în fața spectatorilor săi, cu prilejul Festivalului de Teatru Clasic de la Arad, poveştile clasice ale scenei, în montările unor regizori care au făcut istorie în teatrul românesc și nu numai.

13
/11
/17

Vineri, 17 noiembrie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 17-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, FAUST XX (1966), o comedie SF purtând semnătura inconfundabilă a lui Ion Popescu Gopo.

13
/11
/17

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.