Costumul – un spectacol care te face să te urci pe scenă
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-un-spectacol-care-te-face-sa-te-urci-pe-scena/

Luni, 22 septembrie, Costumul în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.

Un articol de Andrada Văsii|24 septembrie 2013

Luni, 22 septembrie, Costumul, în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.  

Producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare, pe care au văzut-o spectatorii români la Opera Naţională, a fost în limba engleză.

Philomen trăieşte alături de soţia sa, Matilda, în oraşul Sophiatown. O comunitate puternic afectată de măsurile luate împotriva oamenilor de culoare, dar marcată de micile bucurii ale vieţii. Soţul perfect, Philemon, află de la un prieten că soţia sa are o aventură. Drept urmare, merge acasă să verifice, iar acolo îl găseşte pe amantul Matildei sărind pe fereastă.

În iureşul momentului, costumul acestuia este uitat undeva prin cameră. Pedeapsa lui Philemon este simplă: Matilda trebuie să trateze Costumul ca şi când acesta ar fi musafirul lor. Pe parcurs, Matilda îşi pierde din energie şi ajunge să fie mistuită de o pedeapsă, fie ea şi uşoară, la prima vedere.

Matilda iubeşte Costumul musafir

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Nu de puţne ori, publicul a fost marcat de istorioarele povestitorului, legate de greutăţile de zi cu zi în comunitate (probleme sociale, dorinţe neîmplinite, gelozie, sărăcie ).

Farmecul spectacolului a fost stricat, pe alocuri de momentul muzical-instrumental la volum prea mare, şi care a acoperit replicile actorilor. Totuşi, performanţele muzicale ale actriţei  Kheswa Nonhlanhla au emoţionat publicul.

costumul

Kheswa Nonhlanhla, în spectacolul Costumul

Jared McNeill a interpretat un rol demn de aplauze în Costumul. Pe alocuri, el a depăşit performanţele celorlalţi actori prezenţi pe scenă. Deşi personajul său gravita între tipologii (narator- prietenul lui Philomen şi contactul cu publicul), acesta a reuşit să facă faţă tuturor provocărilor rolului.

Matilda este o femeie neîmplinită. Deşi adorată de soţul ei, ea doreşte mai mult de la viaţă: să cânte. Până la finalul spectacolului, deşi mistuită de ruşine pentru adulterul comis, ajunge să îşi vadă împlinită pasiunea la nivel micro: cântă pentru prieteni şi sfârşeşte singură în pat tânjind după iubire.

Costumul

Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne (regizor), dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol din Costumul, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei: „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Publicul din România a avut contact cu un alt fel de teatru: acel teatru care smulge ropote de aplauze la sfârşit, care te face să te ridici din scaun şi să te urci pe scenă lângă actori.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook

Foto credit: Costumul

22
/11
/17

Peste 1000 de titluri, 80 de cărți-eveniment, aproape 30 de lansări de carte și audiobook, sesiuni de autografe, întâlniri cu scriitori, istorici, editori, traducători, critici literari, politologi, fotografi și jurnaliști celebri

22
/11
/17

Matei Vișniec este în prezent cel mai jucat dramaturg român atât în țară cât și în străinătate. În cadrul Festivalului Internațional al Teatrului Contemporan de Animație ”ImPuls”, ediția a 13-a, Vișniec este prezent cu două piese, ambele fiind producții ale Teatrului de Animație Țăndărică.

22
/11
/17

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale“ împreună cu Teatrul Tineretului Metropolis din București organizează cea de-a V-a ediție a Audiției Naționale. Concursul este deschis tinerilor actori, absolvenților și studenților facultăților de teatru din țară.  Evenimentul este organizat de către UNATC „I.L.Caragiale” București cu sprijinul Teatrului Metropolis din București.

22
/11
/17

Faceți loc în trending! Din 14 decembrie, CASTiNG, cel mai așteptat serial online de comedie, ajunge pe YouTube. Olimpia Melinte, Andreea Șovan, Ana Udroiu și Romina Sehlanec intră în pielea personajelor imaginate de ele, într-o producție independentă semnată de DIUD și distribuită gratuit, pe parcursul a 8 săptămâni, pe canalul casting.series.

21
/11
/17

Pe 30 noiembrie, la ora 16:00, Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii (OCC), va deschide Târgul 'Poveste de Crăciun' în curtea instituției din Calea Giulești nr. 16, unde îi așteaptă cu o mulțime de activități și surprize de sezon pe cei mici împreună cu familiile lor. Tot aici se va deschide și Patinoarul Copiilor, cel mai mare de acest fel din București dedicat exclusiv celor mici, care va funcționa pe toată durata iernii și va fi animat de mini-spectacole pe gheață cu personajele îndrăgite ale Operei Comice pentru Copii.

21
/11
/17

Institutul Cultural Român și Centrul Național al Cărții, în colaborare cu Ambasada României în Statele Unite Mexicane, organizează a doua participare consecutivă cu stand național la Târgul Internațional de Carte de la Guadalajara, Mexic (25 noiembrie – 3 decembrie). Anul acesta, literatura română va fi reprezentată de două voci proeminente ale prozei și poeziei: Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana.

21
/11
/17

Teatrul Naţional I. L. Caragiale din Bucureşti anunţă premiera cu piesa Regele moare de Eugène Ionesco, un spectacol cu mari actori, o piesă de referinţă a literaturii contemporane, adusă în scenă de un tandem regizoral îndrăgit, tinerii Andrei şi Andreea Grosu, fondatorii Unteatru, cel devenit un teatru dintre cele mai apreciate.

21
/11
/17

CRONICĂ DE FILM Foarte puţine filme din acest an au energia pe care o degajă „120 de bătăi pe minut” („120 battements par minute”), al treilea lungmetraj al regizorului francez Robin Campillo, laureat cu Grand Prix şi Premiul Criticii (FIPRESCI) la Festivalul de la Cannes.

20
/11
/17

Teatrul EXCELSIOR ii invita pe iubitorii teatrului, joi, 23 noiembrie 2017, de la ora 19:00, la evenimentul de inaugurare a Sălii Ion Lucian, situată în strada Academiei, nr. 28-30. Acesta va fi urmat de o reprezentație specială a spectacolului Cocoșelul neascultător, cel mai longeviv titlu din repertoriul teatrului care poartă semnătura auctorială și regizorală a maestrului Ion Lucian.

20
/11
/17

După un memorabil concert susținut recent cu Orchestra Națională Radio, violonistul Alexandru Tomescu revine pe scena Sălii Radio miercuri, 22 noiembrie, de la ora 19.00, într-un recital alături de pianista Sînziana Mircea!

20
/11
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Aproape necunoscut marelui public, Constantin Brăiloiu (1893-1958) a avut șansa unei pregătiri excepționale și apoi, după al Doilea Război Mondial, pe cea a activității în străinătate. A rezultat o carieră plină de realizări în care beneficiari sunt deopotrivă specialiștii din România și cei din Europa.

20
/11
/17

Pe 12 noiembrie 2017 la Teatrul Mic din Bucureşti a avut loc premiera ”Anul Dispărut. 200/7” de Peca Ștefan, în regia Anei Mărgineanu. ”Anul Dispărut. 200/7”  face parte, ca ultim spectacol, din trilogia ”Anul dispărut”, alături de ”Anul dispărut. 1989” și ”Anul dispărut. 1996”.

19
/11
/17

Cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, care are titlul de lucru „#9”, va fi produs de Sony Pictures , informează The Hollywood Reporter. Tot ce se știe pana acum este că noul film al lui Tarantino (Plasat la finalul anilor 1960 - începutul anilor 1970, în Los Angeles) va beneficia de o distribuţie remarcabilă.