Cristian Mungiu apreciază festivalul Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristian-mungiu-apreciaza-festivalul-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Regizorul Cristian Mungiu invită publicul român să vadă filmele din cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, precizând că un astfel de eveniment este „ceva foarte rar pentru un teritoriu mic cum este România” şi pentru o ţară foarte puţin consumatoare de film de artă.

Un articol de Andrada Văsii|26 octombrie 2013

Regizorul Cristian Mungiu invită publicul român să vadă filmele din cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, precizând că un astfel de eveniment este „ceva foarte rar pentru un teritoriu mic cum este România” şi pentru o ţară foarte puţin consumatoare de film de artă.

Evenimentul Les Films de Cannes à Bucarest a debutat vineri, la Cinema Studio, de la ora 20.00, şi la CinemaPRO, de la ora 20.45, cu lungmetrajul distins anul acesta cu premiul pentru regie la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, „Heli”, în prezenţa cineastului mexican Amat Escalante.

La deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest au fost prezenţi şi iniţiatorul evenimentului, regizorul Cristian Mungiu, şi redactorul-şef al prestigioasei reviste britanice Sight & Sound, Nick James.

În acest context, Cristian Mungiu a spus că speră ca publicul român să reacţioneze cu mult interes faţă de acest eveniment, „pentru că ce poţi să îţi doreşti mai mult dacă eşti cinefil decât să vezi 20 dintre filmele care au fost în selecţia oficială la Cannes, anul acesta”.

Totodată, Cristian Mungiu a subliniat că prezenţa în România a delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, este „un gest de curtoazie, de respect şi încurajare” pentru cinematografia română.

Cristian Mungiu îşi doreşte ca publicul să vină la filme

De asemenea, Cristian Mungiu a declarat că este complicat de realizat un astfel de festival, cu titluri atât de importante. Regizorul a spus însă că ediţia de anul acesta a fost mai uşor de organizat având în vedere că el a făcut parte din juriul Festivalului de la Cannes.

Citiţi şi: Cannes-ul se mută pentru o săptămână la Bucureşti

„E complicat, se face totul pe bază de relaţii personale. A fost un pic mai simplu anul acesta pentru că eu am fost în juriu la Cannes, am văzut filmele, am avut ocazia să mă întâlnesc cu oamenii şi a fost ceva mai simplu. Pentru noi cel mai complicat lucru şi cel mai important este să comunicăm publicului din Bucureşti. Nu îmi este atât de greu şi nu ne este atât de greu să organizăm festivalul, să obţinem filmele, să găsim banii să plătim drepturile cât ne este să comunicăm ce şansă deosebită ar trebui să fie pentru publicul din România să vină să vadă aceste filme”, a adăugat acesta.

Cristian Mungiu regizor

Cristian Mungiu, regizor

Pe de altă parte, regizorul mexican Amat Escalante a fost prezent, vineri seară, la deschiderea festivalului Les Films de Cannes à Bucarest. El şi-a prezentat filmul „Heli”, care a fost premiat anul acesta pentru regie la Festivalul Internaţional de la Cannes şi care a deschis evenimentul de la Bucureşti.

După proiecţia filmului, Amat Escalante a afirmat că a scris la scenariul peliculei timp de cinci ani, existând multe surse de inspiraţie pentru „Heli”. El a mai spus că Mexicul este într-un război permanent cu traficanţii de droguri, în această luptă 70.000 de persoane pierzându-şi viaţa în ultimii şapte ani.

„Am vrut să spun o poveste, să merg dincolo de imaginile şi ceea ce vedem în presa din Mexic. În fiecare zi vedem imagini ca în film, oameni decapitaţi, oameni spânzuraţi de poduri, oameni arşi, orice fel de moarte. Am vrut să explorez povestea unei familii şi să spun povestea personală a unor persoane care suferă această situaţie. (…)

Unde locuiesc, cu ani în urmă, a fost construită fabrica americană General Motors şi foarte multe familii au venit să locuiască în această zonă şi s-au format mici comunităţi. Am vrut să fac un film despre una dintre aceste familii, dar şi despre copiii care îşi pierd copilăria şi adolescenţa pentru că se căsătoresc foarte repede, fetele rămân însărcinate la o vârstă foarte fragedă”, a spus Amat Escalante.

„Să ştiţi că nu vine aşa de des la un festival pe cât vine la noi. Vine aşa, ca un gest de curtoazie, de respect şi de încurajare pentru cinematografia noastră, pentru că avem destul de multe probleme. Ştie că prin acest festival încercăm să readucem publicul către acest gen de filme.

Ştie că avem mari probleme de distribuţie în România şi vine să facă ce poate să facă, adică să ofere un fel de gir al respectului de care filmul românesc se bucură în afară, în speranţa că va începe să capete aceeaşi stimă, încetul cu încetul, şi în România, ceea ce deocamdată nu e cazul“, a declarat Cristian Mungiu, referitor la venirea lui Thierry Fremaux, pentru agenţia Mediafax .

Regizorii Abdellatif Kechiche şi Amat Escalante, actorii Sandrine Bonnaire şi Christophe Paou, producătoarea Sylvie Pialat şi delegatul general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, sunt vedetele ediţiei din acest an a evenimentului Les Film de Cannes à Bucarest.

Info: 

Peste 60 de filme vor rula, între 25 şi 31 octombrie, la CinemaPRO, Cinema Studio şi Cinema „Elvira Popescu”, în cadrul acestui eveniment cinematografic.

Dintre acestea, 20 de pelicule au fost proiectate la Festivalul de la Cannes 2013, iar 13 dintre ele au câştigat premii importante, inclusiv Palme d’Or. Majoritatea peliculelor vor putea fi vizionate în premieră în România.

Foto credit: Cinemagia, poze cu Cristian Mungiu

23
/05
/17

CRONICĂ DE FILM Difuzate în România pe HBO, primele două episoade din noua serie „Twin Peaks”, extrem de aşteptată, ne reintroduc în universul coşmaresc-suprarealist, deopotrivă perturbator şi fascinant, al lui David Lynch.

22
/05
/17

Filmikon & Therapy lansează propunerea de terapie prin film: în fiecare marți, din 23 mai până pe 15 septembrie, Filmikon va prezenta la Therapy o selecție de producții cinematografice, autohtone și internaționale, pe terasa bistro-ului.

22
/05
/17

Corespondenţă de la Cannes, de Mihai Cristea: Despre celebrul sistem de acreditări de pe Croazetă. Şi despre două din filmele din cursa pentru Palme d`Or: "Jupiter’s Moon", al ungurului Kornél Mundruczó, şi "Loveless", al rusului Andrey Zvyagintsev.

19
/05
/17

Regizat de Bogdan George Apetri şi cu Ana Ularu în rolul principal, "Periferic" (2010), unul din cele mai de succes debuturi româneşti ale ultimilor ani, este acum disponibil pe platforma gratuită Cinepub.

17
/05
/17

Pentru al șaselea an consecutiv, Festivalul Internațional de Film Transilvania continuă să promoveze profiluri noi de actori în cinematografia română. 10 dintre artiștii care s-au remarcat pe scenele de teatru, dar nu au avut până acum roluri semnificative pe marele ecran, vor fi în lumina reflectoarelor la TIFF, în programul 10 pentru FILM.

16
/05
/17

Una dintre cele mai iubite actrițe de teatru și film din România, Tora Vasilescu,va fi celebrată la cea de-a 16-a ediție a FestivaluluiInternațional de Film Transilvania. La gala de închidere din 10 iunie, de la Teatrul Național Cluj-Napoca, actrița va fi distinsă cu Premiul de Excelență pentru meritele sale artistice deosebite și pentru contribuția adusă cinematografiei românești.

15
/05
/17

„Persona”, „Nostalgia”, „Pe aripile vântului”, „Cei șapte samurai”, „Metropolis”. Sunt doar câteva din filmele clasice pe care, într-o anchetă realizată de Ziarul Metropolis, oameni din lumea cinematografiei (critici, regizori, actori, producători, programatori de cinematografe sau de festivaluri), dar și jurnaliști și scriitori mărturisesc că nu le-au văzut.

15
/05
/17

„Ouăle lui Tarzan”, cel mai recent documentar regizat de Alexandru Solomon, va avea premiera mondială la Festivalul Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie 2017). Documentarul va fi proiectat în afara competiției, în cadrul programului „Zilele filmului românesc”.

13
/05
/17

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Dacia, dragostea mea” (2009) este un documentar care rememorează câteva repere ale istoriei recente a României prin prisma unul simbol al industriei din timpul comunismului, al cărui importanță s-a prelungit până în prezent: celebrul autoturism produs la Mioveni.

13
/05
/17

Aclamatul realizator Guy Ritchie își imprimă stilul dinamic noului film de aventură și acțiune „King Arthur: Legenda Sabiei”, care vine în întâmpinarea fanilor din România de vineri, 12 mai, când  va putea fi vizionat în avanpremieră pe durata întregului weekend, pe marile ecrane din toată ţara.

12
/05
/17

CRONICĂ DE FILM Într-un  top al celor mai atipice filme româneşti recente, „Ultima zi”, noul lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, ar câştiga  premiul pentru cea mai bizară atmosferă. Promovat prin formularea de „thriller comic”, „Ultima zi” este o îndrăzneaţă parabolă apocaliptică minimalistă, în care umorul negru şi absurdul degenerează în tragic.

11
/05
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, parțial filmat în România, vine pe marile ecrane din România din 9 iunie, distribuit de Transilvania Film. Premiera oficială va avea loc pe 5 iunie, la Cluj-Napoca, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie), în prezența lui Radu Mihăileanu și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

11
/05
/17

Cele mai noi filme românești vor fi proiectate în premieră la Cluj, în cadrul celei de-a 16-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania(2-11 iunie). Zilele Filmului Românesc(8-10 iunie) includ, în acest an, 27 de titluri - 13 lungmetraje și 14 scurtmetraje -, selecționate din peste 120 de înscrieri. Cinci lungmetraje vor putea fi văzute la Cluj în premieră mondială. Ca în fiecare an, TIFF-ul va reuni sute de profesioniști români și străini din lumea filmului.

10
/05
/17

„Şansa este numele dat de nebuni destinului.” - Fred Astaire. Într-o zi de 10 mai (1899) se năștea, în Omaha, SUA, dansatorul, actorul şi coregraful Frederick Austerlitz (Fred Astaire), cel care avea să fie considerat cel mai mare dansator al tuturor timpurilor.

08
/05
/17

Competiția celei de-a 16-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie), dedicată exclusiv regizorilor aflați la primul sau al doilea film, este o veritabilă zonă de conflict: povești pe muchie de cuțit, inspirate de evenimente reale sau experiențe personale, situații provocatoare și abordări temerare, fabule morale nuanțate sau extreme, semnate de regizori care își asumă riscuri și despre care, cu siguranță, se va mai auzi.