Cum s-a impus Teatrul Metropolis în opt ani de existenţă
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-s-a-impus-teatrul-metropolis-in-opt-ani-de-existenta/

Teatrul Metropolis a fost inaugurat în toamna anului 2007, când Radu Beligan şi George Ivaşcu au tăiat panglica. Teatrul Tineretului Metropolis a fost conceput ca singurul teatru de proiecte din Bucureşti şi de atunci pe scena din strada Mihai Eminescu au trecut nume importante.

Un articol de Ziarul Metropolis|14 decembrie 2015

„Mă consider un om extrem de norocos că am ocazia să construiesc un TEATRU. Un teatru, a cărui clădire nu avea apă caldă, nu avea curent, al cărui acoperiş stătea să cadă, care nu avea un repertoriu şi nu avea public”, spunea George Ivaşcu, la ceva vreme după inaugurare, mărturisind în acelaşi timp că proiectul Teatrului Metropolis e cel mai frumos rol din viaţa lui. „Ştiu că acest lucru este cea mai mare provocare din viaţa mea. Şi dintre atâtea roluri pe care le-am jucat şi le voi juca, acesta este cel mai important rol. Până acum, de câte ori eram întrebat, ca actor, ce rol mi-aş dori să joc, întotdeauna răspundeam: nu ştiu. La 40 de ani am aflat…”

În anii 2006-2007, o casă de cultură veche, din perioada comunistă, aflată pe strada Mihai Eminescu, la nr. 89, devenea ceea ce managerul George Ivaşcu îşi propusese, „un teatru al mileniului III”, aşa cum a fost promovat la momentul respectiv, un teatru „ca un OZN în centrul oraşului, aşa cum îl proiectase el, o combinaţie de arhitectură „high-tech” cu stilul Hundertwasser. Între timp, la final de an 2015, Metropolis are două săli, cea de a doua dată în folosinţă în acest an.

Pe locul unde se află acum clădirea teatrului, a fost odată o cârciumă, pe care enoriaşii bisericii din mahalaua Tirchileşti au reuşit prin anul 1928 s-o transforme într-o instituţie de cultură, Ateneul Cultural Dichiu. Clădirea a străbătut aproape un secol, transformându-se în perioada comunistă din ateneu popular în casă de cultură… După ce, o vreme, după Revoluţia din 1989, au funcţionat aici, pe rând Teatrul Urmuz şi Theatrum Mundi, acum opt ani, clădirea renovată şi de fapt reconstruită a devenit Teatrul Metropolis, în care actori şi regizori importanţi au lucrat, în această perioadă.

De la Alexandru Tocilescu, prezent chiar la inaugurarea teatrului, la Olga Tudorache, al cărei spectacol „Peşte cu mazăre” a deschis la acel moment Metropolisul, continuând cu Horaţiu Mălăele, Victor Ioan Frunză, Felix Alexa, Laszlo Bocsardi, Marius Manole, George Costin, Luminiţa Gheorghiu, Nicoleta Hâncu, Mihai Constantin, Coca Bloos, Oana Pellea, Maia Morgenstern sau Irina Petrescu. Radu Beligan, prezent la deschiderea din 2007, la momentul când a fost tăiată panglica, şi contemporan cu istoria teatrului… De altfel, ziua Teatrului Metropolis a fost stabilită nu întâmplător pe 14 decembrie, de ziua de naştere a lui Radu Beligan. 14 decembrie este şi ziua în care este sărbătorit Sf. Filimon, în calendarul ortodox. Sfântul Mucenic Filimon este ocrotitorul actorilor, el însuşi fiind „de credinţă elin şi cu meşteşugul comediant”.

George Ivaşcu şi-a propus să facă din Teatrul Metropolis un teatru pentru tineri, „un teatru în care tinerii să joace împreună cu mari actori sau sub direcţia unor mari regizori”. „Am spus că vreau un OZN în centrul oraşului. Când am spus asta, m-am referit la acel miraj, miracol pe care ţi-l poate oferi ceva ce nu prea se vede. În căutarea asta de frumos, de nou, ne-am oprit asupra unui stil Gaudi-Hundterwasser, capabil sa personalizeze această clădire care, şi conceptual vorbind, este făcută din bucăţi”, mai spunea George Ivaşcu. „În tot acest mozaic, fiecare artist, fiecare om care îşi dedică viaţa scenei reprezintă o piesă în tot acest puzzle numit teatru.”

10514179_724287170970078_3271377677171320053_o

La sfârşitul anului 2015, în repertoriul teatrului sunt spectacole importante, trilogia Shakespeare, pusă în scenă de Victor Ioan Frunză, din care fac parte „Visul unei nopţi de vară”, „Romeo şi Julieta” şi „A douăsprezecea noapte”. De asemenea, spectacolul „N(aum)”, în regia Marianei Cămărăşan, cu Oana Pellea şi Cristina Casian, „Lecţia de violoncel”, în regia lui Felix Alexa, cu Radu Beligan, „Peretele”, după un text scris şi regizat de Lia Bugnar, „Paganini”, un proiect pus în scenă de cunoscutul regizor american Mick Davis, iar de pe 18 decembrie, la sala cea nouă, se va juca „Efectul razelor gama asupra crăiţelor lunatice”, în regia Marianei Cămărăşan, cu Oana Pellea, în rolul principal.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.