David Cronenberg va primi Leul de Aur pentru întreaga carieră la Veneţia
https://www.ziarulmetropolis.ro/david-cronenberg-va-primi-leul-de-aur-pentru-intreaga-cariera-la-venetia/

Regizorul canadian David Cronenberg va fi premiat cu Leul de Aur pentru întreaga carieră la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Veneţia. Cea de-a 75-a ediţie a Festivalului de la Veneţia va avea loc în perioada 29 august – 8 septembrie.

Un articol de |22 aprilie 2018

„Chiar dacă David Cronenberg a rămas ancorat la începuturi în teritoriile marginale ale peliculelor horror (…), a ştiut să construiască, film după film, un edificiu original şi personal”, a explicat într-un comunicat Alberto Barbera, directorul Mostrei veneţiene.

„Evoluând în jurul unei relaţii indisociabile între corp, sex şi moarte, universul său este populat de diformităţi (…) reflectând teama în faţa mutaţiilor produse în organism de ştiinţă şi tehnologie, boală şi decădere fizică”, a adăugat Alberto Barbera.

Va fi superb să primesc un Leu de Aur. Am iubit întotdeauna Leul de Aur de la Veneţia. Un leu care zboară cu aripi din aur este esenţa artei, nu? Este esenţa cinematografiei. – David Cronenberg

David Cronenberg, născut în 1943, în Toronto, este unul dintre cei mai cunoscuţi regizori contemporani, mai ales pentru inventarea unui gen aparte, horrorul visceral, ce explorează temerile şi obsesiile legate de transformarea propriului corp.

În filmele sale, psihologicul se împleteşte strâns cu fiziologicul. La începutul carierei, regizorul a explorat aceste teme mai ales prin filme horror şi SF, deşi opera lui s-a dezvoltat dincolo de aceste subiecte.

Printre cele mai cunoscute filme ale sale se numără „Videodrome”, „Musca/ The Fly”, „Halucinaţia/ Naked Lunch”, ecranizarea romanului omonim al lui William Burroughs, „Terapie de şoc/ Crash”, care a obţinut premiul special al juriului la Festivalul de la Cannes în 1996, „eXistenZ”, pentru care i-a fost decernat Ursul de Argint la Festivalul de la Berlin în 1999, „Spider”, „Umbrele Trecutului / A History of Violence”, „Cosmopolis”, ecranizarea romanului omonim al lui Don DeLillo, „Hărţi către stele/ Maps to the Stars”.

Foto: David Cronenberg – facebook

 

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.