David Esrig, invitatul Marinei Constantinescu la Nocturne
https://www.ziarulmetropolis.ro/david-esrig-invitatul-marinei-constantinescu-la-nocturne/

Ediţia din această seară a emisiunii Nocturne reprezintă împlinirea unui vis al Marinei Constantinescu. În studioul Nocturnelor poposesc regizorul David Esrig şi actorul Florin Vidamski, autorul cărţii „Drumul spre spectacol prin metoda David Esrig”, lansată anul acesta în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Nocturne se difuzează astăzi, de la 23.30, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

Un articol de Petre Ivan|14 decembrie 2015

În decembrie 2004, Marina Constantinescu realiza o ediţie Nocturne de excepţie cu marele actor Gheorghe Dinică. Întâlnirea de atunci se desprindea de momentul prezent, cei doi evocând, într-un exerciţiu de memorie personală, dar şi teatrală, vremurile în care actoria însemna un travaliu al minţii, al trupului şi al cuvântului.

David Esrig

David Esrig

Adică toate cele enumerate în sintagma unanim acceptată: „metoda de lucru a lui David Esrig”.

Ediţia de luni, 14 decembrie a emisiunii Nocturne reprezintă împlinirea unui vis al Marinei Constantinescu. În studioul Nocturnelor poposesc regizorul David Esrig şi actorul Florin Vidamski, autorul cărţii „Drumul spre spectacol prin metoda David Esrig”, lansată anul acesta în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Nocturne se difuzează luni, 14 decembrie, de la 23.30,

Regizorul David Esrig, personalitate marcantă a anilor ’60-’70, obosit să i se tot interzică proiectele, s-a stabilit în străinătate. Dorinţa de a trăi liber a privat publicul mai tânăr de reale opere de artă, jucate dupa metoda elaborată de maestru.

Datorită unor actori ca Dinică şi Moraru, am reuşit să transform în realitate nişte visuri ale mele care mă ardeau pe interior. -David Esrig.

În foarte puţine linii, metoda Esrig presupune descompunerea textului, înseamnă laboratorul care duce la esenţa cuvântului, la descoperirea acţiunii ce aşteaptă în spatele unui script. E nevoie de minuţiozitate, răbdare, „aşezare” pe text, lucruri atât de rare în agitDavid Esrigaţia contemporană. Sau, după cum însuşi regizorul o defineşte, „drumul de la informaţie la inspiraţie.”

După 11 ani de la ediţia în care Gheorghe Dinică îl evoca atât de frumos pe mentorul său, David Esrig se destăinuie Marinei Constantinescu: „Uitându-te la societatea comunistă, n-avea cum să nu te apuce dorul de autentic.”

La Nocturne de la TVR, Florin Vidamski ne vorbeşte despre relaţia maestru-discipol, construită pas cu pas, despre munca de la ATHANOR, academia de teatru şi film înfiinţată de Esrig, locul unde au luat naştere generaţii întregi de actori germani. „Drumul către Athanor a fost iniţiatic, relatia cu maestrul s-a amplificat”, punctează Florin Vidamski.

„Teatrul nu este arta cuvântului, este arta acţiunii”, crede David Esrig.

Despre libertate şi responsabilitate, într-un fragment din istoria teatrului, luni seară, de la 23.30, la Nocturne de la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

Foto: David Esrig, Marinea Constantinescu – tvr.ro

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.