David Esrig: „Un spectacol îmbrătrânește mai repede decât un om“
https://www.ziarulmetropolis.ro/david-esrig-un-spectacol-imbratraneste-mai-repede-decat-un-om/

Luni, 5 ianuarie, la aniversarea a 54 de ani de la înfiinţarea Teatrului de Comedie, a avut loc o dezbatere moderată de Cristina Modreanu şi de Cătălin Șrefănescu, la care au luat cuvântul regizorii David Esrig şi Lucian Giurchescu, actorii Marin Moraru şi Sanda Toma, Radu Beligan, întemeietorul Teatrului de Comedie şi actualul director al teatrului, George Mihăiţă.

Un articol de Judy Florescu|7 ianuarie 2015

Printre subiectele dezbaterii s-au numărat spectacolele  „Umbra” de Evgheni Svarț  și „Rinocerii” de Eugen Ionesco , dar s-a vorbit şi despre atmosfera de lucru de la Teatrul de Comedie, în perioada anilor `60.

Iată câteva declaraţii de la dezbatere:

David Esrig:  „Atmosfera de teatru este o atmosferă tânără. E și frumos când vedem oameni în vârstă care mai sunt încă tineri. Teatrul de Comedie înființat de Radu Beligan a fost un teatru  cu tineri. Dintr-odată a venit un vânt nou care a deschis și noi posibilități. A fost un spirit nou. Spectacolele noastre se continuau fie la Caru cu bere, fie la Cireșica, pentru că discutam spectacolele câte 2-3 ceasuri. Făceam un lucru foarte util cu aceste discuții, pentru că la Teatrul de Comedie se jucau spectacole ani întregi. Problema mare a unui spectacol e că îmbătrânește mai repede decât un om, de aceea în discuțiile noastre era mereu preocuparea referitoare la ceea ce are de spus spectacolul.”

Copyright Simion Buia.www.simionbuia.ro.tel-0763654920-8602

Marin Moraru: „La Teatrul de Comedie era o familie. Actorii mai bătrâni erau părinții noștri, iar o dată intrat în teatru, veneai acasă. S-au petrecut multe ore aici. Am stat mai mult în teatru decât acasă. O viață plăcută, muncită, și cu drag. Am simțit îngrozitor vremurile comunismului. În primul rând ajunsese să vină echipa ideologică la masă, ca să vadă cum se resfrânge verbul a citi în aer, până când nu am mai îndurat și am țipat la ei. Apoi am fost admonestat. Să vezi o echipă cum scârțâie pe hârtie tot timpul în timp ce tu citești la masă piesa este oribil. Erai monitorizat din cap până în picioare tot timpul. Nu e plăcut să creezi în asemenea condiții.”

Lucian Giurchescu: „Spectatorul Teatrului de Comedie nu venea să vadă în fiecare seară același lucru. O premieră la care minim 10% nu sunt contra spectacolului, aceea nu e un succes. Acesta este un mare adevăr. Chiar dacă doar îi supărăm pe unii, înseamnă că am făcut un lucru bun. Dacă împăcăm pe toată lumea, aceea nu mai e artă.”

Sanda Toma: „Nu regret deloc că am încheiat cariera odată cu ultimul spectacol din iunie 2014, Egoistul. După părerea mea, dacă nu rămâneam fără regizori ș dacă teatrul mai spunea ceva, aș fi suferit, aș fi vrut să joc, să mor pe scenă. Așa, nu-mi pare rău.”

Radu Beligan: „Am învățat astăzi foarte multe lucruri despre teatru. A fost un mare noroc. Îmi place să-i ascult mai ales pe tineri. E atât de frumos. Închid ochii și deodată în fața mea apar niște actori strălucitori. Avem mulți și trebuie să avem grijă de ei, să-i iubim, să-i ajutăm.”

George Mihăiță: „Este o seară magică și dumneavoastră faceți parte din această seară“.

Foto & Video: Simion Buia

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.