Declaraţia Marinei Constantinescu după anunţarea selecţiei oficiale a FNT 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/declaratia-marinei-constantinescu-dupa-anuntarea-selectiei-oficiale-a-fnt-2016/

Prezentăm declaraţia Marinei Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru, după anunţarea în live streaming a selecţiei oficiale a FNT 2016.

Un articol de Petre Ivan|7 iulie 2016

„Stagiunea teatrală 2015-2016 este o stagiune consistentă, aşadar – prin selecţie – vom avea o ediţie a FNT la fel de puternică. Sunt 40 de spectacole din toată ţara, nume foarte importante, dar şi nume noi; spectacole mici, bijuterii, dar şi spectacole grandioase; spectacole de teatru-dans, ori teatru de mişcare în care sunt angrenate trupe de actori poate la prima experienţă de acest gen, alături de nume consacrate, unele chiar celebre ale scenei dansului contemporan. Şi încă, foarte multe altele, pe care le vom descoperi în cele zece zile de efervescenţă teatrală din octombrie.

Cred că va fi un Festival remarcabil, pentru că este o stagiune pe care o găsesc foarte-foarte consistentă şi foarte serioasă. Am vrut să subliniem acest moment al selecţiei (să nu treacă marcat doar printr-un comunicat de presă), pentru că este vorba de munca unei bresle, o muncă susţinută, temeinică, cu strategii interesante, dar şi pentru că acum, la început de vară, când pentru unii începe concediul, pentru noi, pentru echipa festivalului, începe o altă etapă de muncă: pregătirea concretă a actualei ediţii. Formula aceasta tehnică, de direct, de live-streaming, pe care am folosit-o în premieră ne-a adus mai aproape de oamenii din breaslă, de creatori, de producători, dar şi de oricare dintre spectatorii interesaţi să ştie ce vor putea vedea la toamnă, pe perioada Festivalului, pe scenele teatrelor partenere. Şi cred că vor fi lucruri foarte interesante de văzut, cred că Bucureştiul va avea aerul chiar a unei sărbători a teatrului, şi mai cred că şi breasla noastră teatrală, această comunitate altfel, va avea un prilej de a fi împreună, strânşi cu toţii în jurul Valorii.

Pe lângă cele 40 de producţii teatrale naţionale, avem trei nume de creatori străini pe care i-am invitat special în ediţia a 26-a, nume cu totul excepţionale – cu unii dintre ei fiind în dialog şi negocieri de peste doi ani.

Vom deschide Festivalul cu un basm chinezesc venit din Franţa, produs de Compania Ballet Preljocaj – „Fresca“ / „La Fresque“, un spectacol care va avea premiera mondială pe 20 septembrie la Grand Théâtre din Aix-en-Provence, iar în 21 octombrie – putem considera că „La Fresque“ va avea premiera europeană în deschiderea Festivalului Naţional de Teatru. Suntem foarte fericiţi de existenţa acestei colaborări şi de prezenţa la Bucureşti a excepţionalei trupe a lui Angelin Preljocaj. –  Marina Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru

Reuşim să o avem pentru prima oară în România pe Carolyn Carlson, o dansatoare de mare anvergură, un coregraf rebel FNTcu o activitate impresionantă, cu numeroase premii în lume, cu producţii cu totul altfel, de o mare fineţe şi intensitate. Suntem bucuroşi că pe 25 şi 26 octombrie ea va fi prezentă la Bucureşti cu două spectacole: primul, intitulat „Now“/ „Acum“, este un spectacol de teatru-dans, iar cel de-al doilea, care se numeşte „Short Stories” / „Schiţe (Poveşti scurte)“, este format din trei mici performance-uri; iar într-unul din acestea va dansa chiar Carolyn Carlson. Mi se pare un lucru
remarcabil şi faptul că renumita coregrafă a acceptat să facă un workshop la Bucureşti, un atelier dedicat actorilor: un câştig pentru breasla noastră.

În sfârşit, vom încheia Festivalul cu două reprezentaţii venite din Rusia, o producţie aflată sub semnătura celebrului Lev Dodin: „Livada de vişini” de Cehov, cu trupa Maly Drama Theatre din Sankt Petersburg. E un spectacol mare, un spectacol-eveniment. Dacă ar fi să spun doar că anul acesta la New York, când au jucat in februarie la BAM (Brooklyn Academy of Music) cele zece reprezentaţii, enorma sală de aproape 3000 de locuri s-a dovedit total insuficientă pentru dorinţa spectatorilor de a vedea această producţie cu totul şi cu totul tulburătoare, „citită“ foarte puternic de Lev Dodin, cu inteligenţa şi fineţea lui, cu subtilitate – un manifest puternic pentru lumea de astăzi, pentru ce pierdem trăind cum trăim, şi cu o trupă care te lasă absolut… „mască“, dacă tot vorbim în termeni de teatru… – Marina Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru

Iată câteva detalii despre evenimentul de sinteză teatrală pe care vi-l vom oferi în octombrie în Capitală. Pregatirea lui a fost şi este un efort, ca de fiecare dată. Cred în selecţia aceasta şi cred în valoarea Festivalului. Şi mai cred în valoarea unei echipe care va face că acest eveniment major să ne aducă pe toţi împreună, pe o insula magică – a lui Prospero, dacă vreţi – timp de 10 zile, între 21 şi 30 octombrie 2016, într-un Bucureşti transformat în Capitală a Teatrului: un exerciţiu în care să ne străduim să fim altfel, influentaţi în orice caz de magia teatrului românesc şi nu numai.“

Marina Constantinescu, Director artistic al Festivalului Naţional de Teatru

* * *

Pentru a vedea selecţia oficială a celei de-a 26-a ediţii a FNT, click pe acest link.

Foto: Marina Constantinescu – fnt.ro

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.