Dislocat. Home Away, un proiect despre artiștii români din afara țării
https://www.ziarulmetropolis.ro/dislocat-home-away-un-proiect-despre-artistii-romani-din-afara-tarii/

Proiectul se lansează cu un scurtmetraj despre singurătate şi dependenţa de Social Media. Dislocat. Home Away este iniţiat de regizorul şi dramaturgul Gabriel Sandu şi este filmat într-un format special, destinat vizionării de pe telefoanele mobile.

Un articol de Petre Ivan|19 noiembrie 2020

Se lansează „Dislocat. Home Away”, un proiect care cercetează și dramatizează situația artiștilor români din țară și din străinătate în timpul pandemiei. Inițiat de regizorul și dramaturgul Gabriel Sandu, primul rezultat al cercetării, o serie video, are în centru povestea unei actrițe blocate la București de restricțiile de călătorie, care se agață de conversațiile online cu prietenii ei ca de un colac de salvare. Despre echilibrul fragil dintre curiozitate și obsesie, singurătate și dependența de Social Media, videourile au fost filmate la București și Londra într-un format vertical, special gândit pentru vizionare pe smartphone-uri. În rolul principal joacă actrița Edith Alibec. Din distribuție mai fac parte Alina Badea și Vlad Troncea, care locuiesc și lucrează în Marea Britanie. Trei dintre videouri vor putea fi urmărite începând de miercuri, 18 noiembrie, pe paginile de Facebook și Instagram ale proiectului, urmând ca de sâmbătă, 21 noiembrie, de la ora 12:00, să fie disponibil pe Facebook și primul scurtmetraj Dislocat. Home Away. Acesta va putea fi urmărit pentru 24 de ore, gratuit. 

 Pe termen lung, „Dislocat” își propune să faciliteze o platformă de creație și storytelling pentru artiști români care trăiesc și lucrează în alte țări. Aceștia vor colabora cu un grup de artiști din România la o serie de scurtmetraje bilingve (română-engleză) și la o serie de texte experiențiale, confesionale.

 Gabriel Sandu explică:

 „Scopul proiectului Dislocat. Home Away este de a crea un spațiu de întâlnire și educație continuă între artiști români din țară și din străinătate. Am pornit de la fenomenul de brain drain, urmărind să ilustrăm și să demitizăm conceptul unei „vieți ca afară”, dar și să generăm empatie față de condiția artistului emigrant într-un astfel de moment excepțional, cum este pandemia. Rezultatul acestor cercetări vor lua forma unor scurtmetraje, iar procesul de lucru presupune perioade intense de colaborare între artiști, online, în care aceștia lucrează cu o metodologie de cunoaștere de sine, a celuilalt și explorează diverse instrumente de storytelling. Primul rezultat al demersului nostru spune povestea unei actrițe românce care nu se mai poate întoarce la Londra, pe fondul restricțiilor de călătorie, și care devine aproape obsedată de viețile prietenilor ei, actori români din Marea Britanie. Lockdown-ul lor, deși mai strict și plin de încercări, pare mai ușor. Ei sunt împreună. Dislocat se adresează celor care au plecat, s-au întors, celor care încă nu și-au găsit locul.”

Din echipa Dislocat. Home Away mai fac parte: Adi Bulboacă (DOP), Tiberiu Enache (editor), iar muzica este creația lui Andrei Raicu.

Facebook – https://www.facebook.com/dislocatproject

Instagram – https://www.instagram.com/dislocatproject/ 

Gabriel Sandu (n. 1988) este un regizor, dramaturg, și jurnalist român, doctorand al Facultății de Teatru din cadrul Universității Babes Bolyai din Cluj. O parte considerabilă dintre piesele de teatru pe care le-a scris și regizat se bazează pe subiecte investigate anterior în munca sa de jurnalist. Unul dintre cele mai elocvente exemple este piesa „Tatăl meu, preotul”, inspirată de cazul real al unui preot care milita împotriva homosexualilor, în timp ce propriul său fiu este gay. Piesa a fost montată de două ori, întâi la Teatrul Național din Târgu Mureș, în regia Letei Popescu și la Teatrul Apollo111, în regia Elenei Morar. Una dintre cele mai recente producții ale sale, Uitasem, scrisă și regizată la POINT din București, spune povestea unui copil crescut să creadă că este Iisus Hristos și s-a jucat cu casa închisă din luna noiembrie 2019. Cea mai recentă a producție scrisă și regizată de acesta a avut loc la Teatrelli în București, se numește „Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor” și îi are în distribuție pe Rodica Mandache, Edith Alibec și Istvan Teglas. În prezent, Gabriel dezvoltă împreună cu Catinca Drăgănescu un spectacol inspirat din viața Mihaelei Runceanu la Teatrul Apollo111 din capitală.

Edith Alibec a studiat la Athanor Akademie Passau (Germania) cu celebrul regizor de teatru român David Esrig și s-a întors în București, unde în prezent activează în zona teatrului independent. Spectacolul ei – „De ce fierbe copilul in mămăligă?”, adaptare după romanul omonim de Aglaja Veteranyi, a fost premiat la Festivalul de monodramă din Bacău și a fost invitat la teatre din străinatate, unde a fost jucat atât în engleză, cât și în germane, ajungând chiar să fie selectat la festivalul de teatru de la Camden People’s Theatre (UK). Împreuna cu Judith State si Istvan Teglas a pus în scenă spectacolul „A new and better Me” la Teatrul Point. A apărut în filmul Malmkrog de Cristi Puiu.

Alina Badea este actriță și antropolog vizual, absolventă a Masterului de Studii Vizuale și Societate la SNSPA anul 2017 și a Universității de Arta Teatrală și Cinematografică I.L Caragiale București- secția Actorie (promoția 2013), sub îndrumarea profesorului coordonator Adrian Titieni. Din anul 2015 până în prezent joacă la Teatrul Național în spectacolul Hotel Europa, de Goran Stefanovski, regizat de Andrei Raicu. Alina a avut debutul pe scena Teatrului Național încă din timpul facultății, în spectacolul “Năpasta” de Radu Afrim.

Vlad Troncea a absolvit cursurile “Universității de Artă Teatrală și Cinematografică – I.L Caragiale, București”, promoția 2014 sub îndrumarea profesorului coordonator Florin Zamfirescu. În anul 2017 el este unul dintre artiștii selectați de către regizorul Robert Wilson pentru a face parte din cadrul școlii sale de vară “Watermill”, ce se desfășoară timp de 2 luni în New York. Încă din timpul facultății cât și după Vlad a colaborat în România cu diverse teatre și spații culturale precum: Teatrul Bulandra București, Teatrul Odeon, Teatrul Mic, Teatrul Tony Bulandra,Teatrul Excelsior, Teatrul Podu’, Teatrul Rampa, etc și a colaborat cu regizori precum: Mihai Măniuțiu, Alexandru Darie, Gigi Căciuleanu, și alții. Vlad este la a doua colaborare cu “Royal Opera House”, anul trecut el fiind unul dintre actorii dansatori din opera “Faust”, spectacol care s-a desfășurat atat pe scena operei din Londra, urmand ca apoi spectacolul sa mearga în turneu timp de o luna în Japonia cu reprezentații în Tokyo si Yokohama.

06
/10
/21

HBO Max a anunțat lansarea serviciului de streaming în 27 de teritorii în prima fază a extinderii în Europa. În completarea celor 20 de teritorii deja confirmate, urmează a fi live în alte șapte țări în 2022 - Olanda, Turcia, Grecia, Islanda, Estonia, Letonia și Lituania.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.