Două spectacole de la Teatrul Metropolis în FNT 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/doua-spectacole-de-la-teatrul-metropolis-in-fnt-2016/

„A douăsprezecea noapte” de W. Shakespeare, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză şi „Efectul razelor gamma asupra crăiţelor lunatice” de Paul Zindel, regia Mariana Cămărăşan de la Teatrul Metropolis au fost incluse în selecţia oficială a FNT 2016.

Un articol de Monica Andronescu|4 iulie 2016

În cadrul unei conferințe de presă desfășurate astăzi la sediul UNITER, criticul Marina Constantinescu, director artistic și selecționer FNT, a anunțat selecția oficială a celei de-a 26-a ediții a Festivalului Național de Teatru, care se va desfășura între 21 și 30 octombrie în București. Lista conține 40 de spectacole selecționate din toată țara, produse în stagiunea teatrală 2015-2016. Teatrul Metropolis a fost selecționat cu două montări.

Spectacolul „A douăsprezecea noapte” face parte din tripticul pus în scenă la Teatrul Metropolis de Victor Ioan Frunză, alături de „Visul unei nopți de vară” și „Romeo și Julieta”, un triptic care vorbește despre iubire și despre pierdere. „Într-o zodie a feminismului, această piesă vine cu o pondere comică pe o temă atât de importantă”, explica Victor Ioan Frunză. O analiză cinică a iubirii și a felului cum ea îi poate modifica pe oameni, a felului cum ea acționează în funcție de situații și zone sociale, a felului cum ea devine oglinda vie și deloc deformată a propriei ființe, așa s-ar putea descrie, pe scurt, montarea lui Victor Ioan Frunză de la Teatrul Metropolis. Pe lângă interpretări excelente, ea beneficiază de o muzică special creată de Tibor Cari, o muzică ce devine ea însăși un personaj, preluând subtil un fel de rol al unui cor absent, care comentează scenele cu aceeași ironie ce licărește permanent în ochii lui Feste, bufonul care încheie spectacolul, rămânând dincoace de cortină.

Cel de-al doilea spectacol al Teatrului Metropolis selecționat de Marina Constantinescu în ediția din acest an a FNT este „Efectul razelor gama asupra crăițelor lunatice”, un text despre incomunicare, despre traumele copilăriei, despre singurătate, alcoolism, despre o femeie care-și crește singură copiii, despre neînțelegere, cu personaje bine conturate, extrem de ofertante pentru actor și deloc superficiale în incomunicarea lor. Spectacolul Marianei Cămărășan, cu Oana Pellea în rolul principal, conturează un univers în care fiecare dintre cele trei planete diferite pe care le reprezintă cele trei femei de pe scenă nu ajung să se întâlnească niciodată. Fiecare închisă în propria ei lume. O poveste despre suferință și (ne)iubire.

Ambele spectacole se vor juca în această toamnă în cadrul celei de-a 26-a ediții a Festivalului Național de Teatru.

FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU

Ediţia a 26-a

21-30 octombrie 2016

 Selecţia oficială a spectacolelor

(ordine alfabetică)

A douăsprezecea noapte de William Shakespeare, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, decorul şi costumele Adriana Grand, Teatrul Metropolis, Bucureşti

Anul dispărut. 1989 de Peca Ştefan, regia Ana Mărgineanu, scenografia Anda Pop, Teatrul Mic, Bucureşti

Apă de mină de Csaba Székely, un proiect coordonat de Oana Stoica, scenografia Vladimir Iuganu, Teatrul ACT, Bucureşti şi Scena9

Băiatul din Brooklyn de Donald Margulies, regia Cristi Juncu, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti

Cafeneaua de Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Carousel, adaptare de Andrei Şerban şi Daniela Dima, după piesa „Liliom” de Ferenc Molnar şi filmul cu acelaşi titlu de Fritz Lang, direcţia de scenă Andrei Şerban, decorul arh. Octavian Neculai, costumele Lia Manţoc, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti

Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Kiss, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Creditul de Jordi Galcerán, regia Mihai Constantin, scenografia Maria Dore, Godot Cafe-Teatru, Bucureşti

Cutia Pandorei de Katalin Thuróczy, regia, ilustraţia muzicală şi light-design-ul Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti

Dansând în noapte de Patrick Ellsworth, regia Vlad Massaci, scenografia şi light-design-ul Andu Dumitrescu, Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov

Efectul razelor gamma asupra crăiţelor lunatice de Paul Zindel, regia Mariana Cămărăşan, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul Metropolis, Bucureşti

Fata din curcubeu, textul şi regia Lia Bugnar, Godot Cafe-Teatru, Bucureşti

Fuchsiada după Urmuz, o instalaţie teatrală imaginată de Helmut Stürmer, asistat de Silviu Purcărete, costumele Corina Grămoşteanu, măştile Ilona Varga-Járó, decorul şi light-design-ul Helmut Stürmer, Teatrul German de Stat Timişoara

Între noi e totul bine de Dorota Masłowska, regia Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti

Iulius Cezar de William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Kafka. 5 vise după scrierile „Procesul”, „Metamorfoza”, „O dare de seamă pentru o Academie”, „Verdictul” şi „Colonia penitenciară” de Franz Kafka, scenariul, regia, decorul, coloana sonoră Dragoş Galgoţiu, costumele Lia Manţoc, coregrafia Răzvan Mazilu, Teatrul Odeon, Bucureşti

L’Om DAdA, un spectacol coregrafic de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti. Spectacolul este produs sub auspiciile Centrului de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”, în colaborare cu Gigi Căciuleanu Romania Dance Company şi Fundaţia Art Production şi cu sprijinul Institutului Cultural Român

La ordin, Fuhrer! de Brigitte Schwaiger, regia Mihai Măniuţiu, scenografia Adrian Damian, costumele Claudia Castrase, coregrafia Andrea Gavriliu, Teatrul „Aureliu Manea” Turda

La Pulce după „Puricele în ureche” de Georges Feydeau, adaptarea scenică şi regia Horaţiu Mălăele, decorul Lia Manţoc, costumele Anca Răduţă, Teatrul de Comedie, Bucureşti

Linoleum de Vladimir şi Oleg Presniakov, regia Alexandru Dabija, decorul şi costumele Adriana Grand, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

LUNGS de Duncan Macmillan, regia Nicolae Constantin Tănase, VANNER Collective, în colaborare cu Teatrul LUNI de la Green Hours, Bucureşti

Marmură de Iosif Brodski, regia Yuri Kordonsky, decorul şi costumele Nina Brumuşilă, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti

Meteorul de Friedrich Dürrenmatt, regia Mihai Măniuţiu, scenografia Adrian Damian, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara 

Micul Prinţ de Antoine de Saint-Exupéry, regia Peter Kerek, decorul şi costumele Iuliana Vîlsan, Teatrul German de Stat Timişoara

Mon Cabaret Noir, conceptul, regia, coregrafia, costumele Răzvan Mazilu, Teatrelli – creart (Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie al Municipiului Bucureşti)

O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii după un roman de Mark Haddon, regia Bobi Pricop, scenografia Adrian Damian, costumele Liliana Cenean, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti

Oameni obişnuiţi, un spectacol de Gianina Cărbunariu, scenografia şi video Mihai Păcurar, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Obsesii de Claudiu Sfirschi-Lăudat, regia Yannis Paraskevopoulos, scenografia şi costumele Lia Dogaru, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti

Pelicanul de August Strindberg, regia Felix Alexa, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj 

Pour toujours (În vecii vecilor), regia, decorul şi coregrafia Dominique Serrand, costumele Carmencita Brojboiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Prin vis, scenariul de Varga Mátyás, regia, spaţiul scenografic, costumele şi coregrafia Pál Frenak, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara

Punctul orb de Yannis Mavritsakis, regia Radu Afrim, decorul Adrian Damian, costumele Claudia Castrase, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti

Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman, regia Radu Jude, scenografia Iuliana Vîlsan, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara

Sfârşit de partidă de Samuel Beckett, regia Tompa Gábor, scenografia Judit Dobre Kóthay, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”

The Bach Files, un spectacol de Alexandru Darie, scenografia arh. Octavian Neculai, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti

The Sunset Limited de Cormac McCarthy, regia Andrei şi Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul UNTEATRU, Bucureşti 

Trei nopţi cu Madox de Matei Vişniec, regia Mihai Lungeanu, scenografia Luana Drăgoiescu, Teatrul „Nottara”, Bucureşti 

Un duşman al poporului de Arthur Miller,adaptare după piesa lui Henrik Ibsen, regia Claudiu Goga, decorul Andu Dumitrescu, costumele Lia Dogaru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi 

Un minut de dans sau UF!!!, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Mic, Bucureşti

Vivaldi şi anotimpurile, scenariul, regia şi coregrafia Gigi Căciuleanu (după o idee de regie şi concept spaţial de Dan Mastacan), decorul şi costumele Măriuca Ignat, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

Transmisiunea directă de la sediul Uniunii Teatrale din România (UNITER), realizată în premieră pentru Festivalul Național de Teatru, a putut fi văzută oriunde în lume, doar cu ajutorul unei conexiuni de internet, pe smartphone, tabletă, laptop sau desktop.

Click pe butonul PLAY pentru a vedea înregistrarea conferinței de presă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.