„È stata la mano di Dio”. „Amarcord”-ul lui Sorrentino
https://www.ziarulmetropolis.ro/e-stata-la-mano-di-dio-amarcord-ul-lui-sorrentino/

De ce să mint? Mi-a plăcut şi mie foarte mult „La grande bellezza” la vremea apariţiei sale. Ba chiar obişnuiam apoi să revăd din când în când pe YouTube lunga scenă a petrecerii. Mi se păruse un film seducător.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 ianuarie 2022

Mi se păruse un film seducător. Nu ştiu însă cum l-aş percepe acum, mai ales că am în minte tot ce a făcut Paolo Sorrentino de atunci (cu excepţia seriei „The Young Pope”), iar cu fiecare nou film vraja s-a destrămat tot mai mult.

A fost momentul când cineastul italian a câştigat o sumedenie de premii, inclusiv Oscarul pentru cel mai bun film străin, şi a devenit astfel celebru în toată lumea şi în afara cercurilor de cinefili care îi văzuseră filmele anterioare (cu ale lor personaje excentrice şi cu al lor formalism ermetic).

Le port o amintire plăcută primelor patru titluri ale sale în italiană („L’uomo in più”, „Le conseguenze dell’amore”, „L’amico di famiglia” şi „Il divo”), dar nu şi primului său lungmetraj în limba engleză, acel „This Must Be the Place” cu Sean Penn în rolul unui fost star rock.

Şi pentru că „La grande bellezza” a fost receptat ca filmul suprem al epocii noastre despre „stilul de viaţă italian” (şi cine nu e fascinat de asta?) şi era în acelaşi timp o plecăciune în faţa lui Federico Fellini, Paolo Sorrentino a devenit în ochii publicului larg reprezentantul cinematografiei italiene a prezentului, iar ceva din aura legendarului său precedesor s-a mutat şi asupra sa. Nu am o problemă cu transferul ăsta – omagiul mi se pare sincer şi binevenit, iar moştenirea nu e zdrobitoare.

Personal, cred că acela a fost vârful filmografiei lui Sorrentino (pot să înţeleg presiunea respectivului succes) şi începutul unei perioade în care cinema-ul său a devenit îmbâcsit, plin de sine şi demonstrativ.

Să ne amintim (sau poate că mai bine nu) de „Youth” şi mai ales de „Loro” (grandiosul său eşec despre Silvio Berlusconi): două filme împăiate şi vulgare, pe măsura personajelor lor – simple fantoşe în mâna unui păpuşar care vrea cu orice preţ să distreze publicul.

Chiar şi aşa, am aşteptat cu nerăbdare „È stata la mano di Dio” – primul film al său din ultimii zece ani pe care nu l-am mai putut vedea, din păcate, într-o sală de cinema (sunt conştient de mâna uneori salvatoare pe care o întind platforme ca Netflix şi de tentaţia milioanelor de spectatori, dar pe termen lung aceste lansări care ocolesc cinematografele în multe ţări vor fi în detrimentul autorilor de cinema).

Nu a fost atât de slab pe cât m-am temut că va fi – inevitabil, filmele mai mult sau mai puţin autobiografice şi mai ales cele despre maturizare au un anume farmec, pentru că amintirile sunt mai mereu învăluite de tandreţe.

M-a amuzat galeria de personaje şi întâmplări extravagante, pe alocuri chiar groteşti, din „È stata la mano di Dio”. Şi am apreciat că Sorrentino e mai puţin încrâncenat şi teribilist, ca şi cum întoarcerea în trecut l-a făcut ceva mai degajat (deşi se simte şi nombrilismul dezagreabil care, printre altele, l-a enervat pe criticul Victor Morozov, autorul unei cronici devastatoare a filmului pe Scena9).

Altfel, avem de-a face tot cu un cinema ţipător şi autocomplezent, mai interesat să-ţi fure privirea prin gălăgia pe care o face şi prin clişeele vizuale şi scenaristice pe care ţi le aruncă în faţă cu singuranţa că asta aştepţi de la el, decât să îţi dezvăluie cu adevărat şi să te fac părtaş la o lume şi o epocă.

Deşi se vrea foarte personal, filmul se dovedeşte în final a fi mai degrabă generic.

„È stata la mano di Dio” este disponibil pe Netflix.

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.

02
/06
/22

Lungmetrajele „Light Sleeper”, cu Willem Dafoe și Susan Sarandon în distribuție, și „Dom Hemingway”, cu Jude Law și Mădălina Ghenea, vor avea premiera la Warner TV în primul weekend din luna iunie. „Viața de noapte/ Light Sleeper”, scris și regizat de Paul Schrader, scenarist al unor filme ca „Taxi Driver” și „American Gigolo”, a avut premiera în competiția Berlinalei din 1992.

02
/06
/22

Filmul documentar Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va fi prezentat, începând cu 6 iunie, în cadrul programului FilMARe a Muzeului de Artă Recentă din București (MARe). Delta Bucureștiului este al doilea documentar de lungmetraj al regizoarei, cunoscută deja publicului pentru Marussia (2013). Povestea este spusă prin vocea actrițelor Sandrine Bonnaire și Ada Condeescu, filmul urmând să aibă premiera în cinematografe în toamna acestui an.

31
/05
/22

Vara începe cu o veste bună – sau, mai degrabă, două! Centrul Ceh vă invită din nou la proiecții de film pe strada Ion Ghica 11. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep pe 6 și 7 iunie, după ce timp de 2 ani s-au desfășurat în format online. Iubitorii de filme cehe și de documentare pot vizita din nou unul dintre cele mai îndrăgite institute culturale din București, unde sunt așteptați cu bere cehă și o atmosferă prietenoasă.

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.