”Emigrant Blues”. Pe drum
https://www.ziarulmetropolis.ro/emigrant-blues-pe-drum/

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migraţiei românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 octombrie 2019

E firesc, ba chiar dezirabil, ca migraţia românilor în străinătate pentru o viaţă mai bună, un fenomen care înseamnă milioane de persoane, să fie subiect de film, şi în special de documentar.

În ultimii ani au apărut câteva documentare româneşti bune pe această temă, de pildă „Waiting for August” (2014), de Teodora Mihai, sau „Aici… adică acolo” (2012), de Laura Căpățână-Juller.

Aceste filme abordau observaţional subiectul din perspectiva copiilor rămaşi acasă în timp ce părinţii sunt plecaţi la muncă în străinătate. De aici şi încărcătura emoţională de neocolit.

Chiar şi un documentar animat precum „Crulic – Drumul spre dincolo” (2011), de Anca Damian, trata indirect experienţa migraţiei. Însă era vorba de una limitată la un caz special, tragic şi cu conotaţii care depăşeau sfera socială.

Regizorii Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu propun o privire diferită, proaspătă, în documentarul lor „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”.

Pornesc de la date oficiale legate de numărul românilor plecaţi la muncă în străinătate şi se opresc asupra ideii de drum parcurs cu maşina, alegându-l pe cel mai lung, de câteva zeci de ore: România-Spania, pentru un plus de dramatism.

După un prolog în care camera panoramează, dintr-o maşină, străzile dintr-o periferie a Madridului, în timp ce pe coloana sonoră se aud fragmente dintr-o emisiune de la Radio Românul din Spania, urmează o primă parte în care aparatul de filmat se instalează într-unul dintre autocarele cu care românii pornesc din ţară spre Spania.

Regizată de Mihai Mincan, această primă jumătate este lipsită de interviuri sau de vreun comentariu în voice-over – camera redă din diferite poziţii (nu foarte multe, din cauza constrângerilor de spaţiu) câteva momente de pe traseu.

Interesul nu este de a aduce în prim-plan un personaj sau altul şi eventuala sa poveste mişcătoare – în fond, fiecare spectator îşi poate imagina şi singur, cu uşurinţă, motivele pentru care oamenii aleg să plece din ţară.

La un prim nivel, miza pare să fie sugerarea uzurii şi oboselii pe care un astfel de drum foarte lung le implică.

Dar mai există un strat: decupajul favorizează tăcerile, iar în multe secvenţe camera urmăreşte chipuri – oameni simpli, săraci, care îşi pun speranţa că plecatul la muncă în afară le va face viaţa ceva mai bună.

Iar atunci când camera se apropie mai mult de câte un pasager, izolându-l de restul şi urmărindu-l mai insistent, ca în cazul unui cadru cu chipul îngândurat şi istovit al unei femei, scena transmite o emoţie difuză care dă profunzime unui dispozitiv regizoral, altfel, destul de simplu.

Prima parte se încheie într-o cu totul altă notă, în contrast puternic cu ce am văzut până atunci: un montaj cu fragmente din filmuleţe personale, făcute în mare parte cu telefonul, ale unor români din Spania.

Este un amestec pestriţ, iar introducerea sa imediat după drumul la care am asistat până atunci poate părea bizară. Colajul este, cu siguranţă, stimulant cinematografic (unele bucăţi sunt adevărate gaguri sau mici filme comice ori emoţionante), iar ideea din spatele alegerii sale pare să fie aceeaşi dorinţă de a oferi o privire nouă asupra românilor din străinătate – viaţa s-a mutat acolo şi nu înseamnă doar probleme.

Însă este uşor stridentă înşiruirea celor două perspective din care e compusă prima parte, şi asta pentru că drumul sugerează nelinişte şi grijă pentru viitor, în timp ce montajul de filmuleţe din viaţa personală, oricât de  spectaculos ar fi, trivializează puțin ceea ce fusese construit cu răbdare până atunci.

Regizată de Claudiu Mitcu, a doua parte este filmată tot pe drum, doar că e vorba de cel de întoarcere. Abordarea este, din nou, una neaşteptată: de această dată suntem mereu alături de doi bărbaţi a căror sarcină este să transporte din Spania în România cu o dubiță specială un sicriu cu un cadavru (pe care nu îl vedem decât la început, când este urcat în spate).

Este o premisă ofertantă, iar discuţiile celor doi, filmaţi cu camere instalate la bord, transformă filmul într-o bună comedie neagră – protagoniştii vorbesc porcos, fac glume, discută frivolităţi, alungă muştele care le dau târcoale şi arată tot mai obosiţi, în timp ce sicriul, la care mai fac referire din când în când, întreţine prin sugestie un fundal dramatic.

Prin structura sa mozaicată, bazată pe un montaj care pune împreună stări foarte diferite, „Emigrant Blues” pare însă nefinisat. E ca și cum cei doi autori au ezitat să-și asume până la capăt una dintre abordări, astfel că cele trei fragmente menționate, realizate în estetici diferite, chiar dacă sunt reușite luate individual, ca scurtmetraje, par mai degrabă schițele a trei documentare care ar fi meritat dezvoltate separat, pentru a li se reduce astfel caracterul ușor anecdotic.

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole” a intrat în cinematografe la 11 octombrie.

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.