„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, în cinematografele românești din 11 octombrie 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/emigrant-blues-un-road-movie-in-2-%c2%bd-capitole-in-cinematografele-romanesti-din-11-octombrie-2019/

Lungmetrajul documentar „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, scris şi regizat de Claudiu Mitcu şi Mihai Mincan, va rula în cinematografele româneşti din 11 octombrie 2019. Filmul, al cărui motto este „Acasă nu e decât distanţa dintre unde eşti şi unde visezi să fii”, a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Un articol de Petre Ivan|1 octombrie 2019

„Emigrant Blues” propune o interpretare neconvențională a unuia dintre cele mai mari fenomene de migrație din Europa secolului XXI.

Filmul este construit ca un road movie atipic, un fel de ghid turistic neoficial al unei Europe diferite de cea din pozele agențiilor de turism.

Rezultatul este o colecție de tablouri în mișcare, unele situate la granița cu pateticul, altele îmbibate de umor negru, o serie de viniete care descriu viețile unor oameni uitați sau ignorați în țara natală. Oameni care trăiesc departe de casele lor, permanent „străini”, permanent pe drumuri.

Oameni care călătoresc mii de kilometri spre și dinspre noua lor casă; un portret al copiilor de imigranți români din Spania, unii născuți acolo, alții aduși din țară la vârste fragede, compus din arhive personale stocate pe telefoanele lor mobile.

Frânturi vizuale despre dragoste, tinerețe și nostalgie. Ultimul drum al unui român spre țara natală, de data aceasta în spatele unui dric în a cărui cabină se află doi agenți de pompe funebre. Câteva fragmente din povești despre oameni care visează la țara lor natală, dar sunt prea speriați să se reîntoarcă și să o ia, din nou, de la capăt.

În film apar Alexandru Dorobanțu, Florin Gigoiu, Cătălin Lucian Danciu, Daniela Nicoleta Danciu, Andra Yvonne Suciu, Andrea Lavu Precob, Ioan Gheorghe Bârsan Popa și Adrian Bârsan Popa.Claudiu Mitcu

Claudiu Mitcu, născut în 1976, a absolvit Academia de Stiințe Economice din București. A lucrat timp de opt ani ca editor la Televiziunea Română, apoi, în anul 2004, a înființat compania de producție și postproducție Wearebasca. Este producătorul filmului „Monștri.” selectat în secțiunea Forum la Berlinala 2019 și recompensat cu premiul juriului cititorilor Tagesspiegel, dar și cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de la Sofia și cu Golden Mimosa la Herceg Novi din Muntenegru.

A regizat documentarele „Circul Vesel” și „Australia”, produse de HBO România, „Rețeaua”, coprodus de Parada Film și HBO România, „Nisipuri”, „Noi doi”, „Maria”, „Paștele blajinilor”, „Procesul” și „Aniversare”, a produs filme documentare ca „Petrecere” și „Concurs la Ciupelnița”, scurtmetrajele „Scor Alb”, „Bad Penny”, „Mă cheamă Costin”, „Miss Sueno”, și a coprodus scurtmetrajele „Kowalski” și „Ramona” (premiul Canal+ în secțiunea Semaine de la Critique a Festivalului de la Cannes 2015), regizate de Andrei Crețulescu.

Născut în 1980, Mihai Mincan a absolvit Facultatea de Filosofie de la Universitatea Bucureşti, urmată de un master la Universitatea din Poitiers (Franţa). Din 2004, a lucrat ca jurnalist. În 2008, a scris primul său scenariu pentru scurtmetrajul „Palmele”, regizat de George Chiper, selectat la festivaluri ca Locarno (2009), Rotterdam (2010) și Cottbus (2009).

A scris şi regizat scurtmetrajul „Alaska” (2014), inclus în „Love bus”, documentarul de lungmetraj „Bondoc”, selectat în competiția oficială a Transilvania International Film Festival, Astra Film Festival, Anonimul IFF, și scurtmetrajul „Cometa” (2017), selectat la Gent Film Festival. În prezent, se află în postproducție cu un lungmetraj documentar și cu un scurtmetraj de ficțiune, și în dezvoltare cu lungmetrajul de ficțiune „Spre Nord” (participări la Villa Kult Residency Berlinale 2019, și EAVE 2018).

Montajul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole” este semnat de Dragoș Apetri și Cătălin Cristuțiu, imaginea, de Laurențiu Răducanu și George Chiper-Lillemark, iar sunetul, de Ioan Filip și Dan-Ștefan Rucăreanu.

Producător executiv este Livia Rădulescu, producător este Radu Stancu, iar producător delegat, Ioana Lascăr.

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole” este o producție deFilm, realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Creative Europe – MEDIA of the European Union și Societatea Română de Televiziune. Coproducător – Wearebasca.

În cinematografe, documentarul va fi distribuit de deFilm.

Foto: Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole

 

 

 

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.