Eroi și antieroi din Balcani, la Divanul Degustătorilor de Film și Artă Culinară
https://www.ziarulmetropolis.ro/eroi-si-antieroi-din-balcani-la-divanul-degustatorilor-de-film-si-arta-culinara/

Cea de-a cincea ediţie a Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară va avea loc anul acesta în perioada 26 – 31 august în Portul Cultural Cetate (judeţul Dolj) şi va fi dedicată temei „Eroi şi antieroi din Balcani”.

Un articol de Liliana Matei|6 iulie 2014

Tema se va regăsi atât în proiecțiile festivalului – lungmetraje, scurtmetraje şi documentare –, cât şi în prezentările din cadrul simpozionului ştiinţific care însoțește, de trei ediții încoace, festivalul.

Timp de cinci zile, Divanul Degustătorilor de Film și Artă Culinară va aduce pe malul Dunării, într-un spațiu care și-a modificat destinația devenind din port agricol port cultural, filme balcanice actuale şi de arhivă, filme care au scris istorie, filme premiate şi filme care subminează clişeele şi prejudecăţile ce s-au clasicizat, de-a lungul timpului, în legătură cu cinematografia balcanică.

eroi si antieroi

„Eroi balcanici? Ei bine, ei sunt cei mai cunoscuţi din lume. Începând cu Ulise, care a întârziat acasă rătăcind cam mult cu băieţii pe coclauri. Pentru Giovanni Papini chiar Ahile şi ceilalţi eroi nu erau decât nişte fraieri care s-au măcelărit timp de zece ani sub zidurile unui târguşor pentru o femeie cam trecută. Acestor eroi li se adaugă Păcală şi Nastratin Hogea, apoi o serie de dansatori frenetici precum Zorba şi eroii lui Kusturica“, spune Marian Ţuţui, directorul artistic al festivalului.

„Antieroi? Nu este vorba despre loseri în sens american, ci despre oameni obişnuiţi precum Lăzărescu al lui Puiu sau compozitorul din recentul Moartea unui om din Balcani al lui Miroslav Momcilović. Divanul din acest an este un prilej pentru vedea că în Balcani s-au născut deopotrivă eroismul şi viaţa într-o veşnică tranziţie. Căci între retragerea romană şi năvălirile turcilor nu au fost decât tot perioade de tranziţie. Nu degeaba întregul nume al lui Lăzărescu este Dante Remus Lăzărescu”, mai afirmă Marian Țuțui.

Ca în fiecare an, festivalul este deschis tuturor iubitorilor de cinema şi bucătărie balcanică, accesul la filme şi demonstraţiile culinare fiind liber.

Pe timpul desfășurării festivalului, camparea pe teritoriul portului va fi posibilă în limita locurilor disponibile. Înscrierile se pot face pe pagina de Facebook a festivalului.

Divanul Degustătorilor de Film și Artă Culinară este un eveniment anual, organizat de Fundația pentru Poezie “Mircea Dinescu”, cu sprijinul TV 1000, CNC și ICR.

Foto: Adi Bulboacă

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.