Esența sub lupă la Bienala Internațională de Arte Vizuale Brașov – 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/esenta-sub-lupa-la-bienala-internationala-de-arte-vizuale-brasov-2021/

În vremuri tulburi, mai mult ca oricând, se impune a ceea ce este: esenţial în viaţă, esenţial în artă, necesar supravieţuirii, indispensabil.

Un articol de Liliana Matei|5 iulie 2021

Definirea artei în esența sa este o preocupare veche de milenii a filosofilor. De la Platon, care consideră că esența artei este imitarea realității, la Wittgenstein, care sublinia că nu există trăsături comune tuturor operelor de artă, ci doar similitudini în proporții diferite, până la Arthur Danto și identificarea greșelii de a lega esența artei de proprietăți ale lucrărilor artistice, încercarea de a surprinde și de a defini esența artei rămâne o problemă deschisă.

De aceea, tema celei de a 2-a Bienale Internaționale de Arte Vizuale Brașov – 2021 este ESSENTIA.

Artiștilor participanți li se propune, astfel, o reflecție profundă asupra naturii intrinseci a artei lor, asupra a ceea ce îi definește, artistic, dar și uman, asupra rolului și însemnătății actului artistic în context social – de la cel local, la cel global. Să construim împreună o punte între artist și lumea exterioară, să clădim un dialog, o comunicare atât de necesară existenței noastre ca entități creatoare, fără a ne pierde identitatea, natura fundamentală! Vrem să reunim exprimări libere și profund personale din zona artelor vizuale într-un laborator experimental în care să obținem esențialul, atributul primordial, nucleul lucrurilor: Sinele, Corpul simțurilor și Ideile: ESENȚA!

Cuvântul latin a fost ales nu doar pentru universalitatea sa, ci și pentru rădăcina sa semantică – verbul esse, essere – „a fi”, cu toate extensiile și implicațiile sale, pentru că arta este oglinda ființei și a conștiinței noastre creative, fără de care însăși existența rămâne golită de semnificație. Noi definiții ale artei sunt propuse publicului, oglindind realitatea fenomenelor artistice ale epocii sau amendând definițiile anterioare, însă, dincolo de teorii și analize, ceea ce este esențial în artă rămâne energia creatoare.

De la Van Gogh („iubirea este eternă ; reprezentarea se poate schimba, dar nu și esența”) la Brâncuși („…realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esența lucrurilor”), artiștii au încercat să definească esența artei lor și au explorat esența artei, în general – căci introspecția este o parte integrantă a procesului creației. Intenția noastră este ca această ediție a Bienalei să ofere un prilej de auto-cunoaștere și auto-descoperire tuturor participanților la actul artistic, indiferent de rolul lor.

Sunt invitați să se înscrie artiști vizuali interesați de tema bienalei, indiferent de țara de origine sau de tehnica de exprimare. Se pot înscrie la procesul de selecție maxim 3 lucrări. Fotografiile lucrărilor trebuie să aibă OBLIGATORIU minim 300dpi. Taxa de participare pentru cei selecționați este de 100 RON/25 Euro.

Bienala va avea următorul calendar:

Perioada de înscriere: 3 Iulie – 28 August.

Înscrierea se va desfășura online completând un formular pe site-ul Bienalei:

—– bluebiennale.com —-

Afișarea rezultatelor selecției: 7 Septembrie

Perioada de primire lucrări: 27 Septembrie – 8 Octombrie.*

Bienala Albastră: 17 Octombrie – 21 Noiembrie

Perioada de expediere lucrări: 21 Noiembrie – 22 Decembrie

Curatorii Bienalei Albastre vor fi: Cristina Simion și Victoria Țăroi.

Evenimentul este organizat de Asociația Culturală Artessentia, împreună cu susținătorii acesteia.

Transportul lucrărilor este în sarcina participanților, inclusiv costurile vamale, dus-întors. Organizatorii nu își asumă răspunderea pentru eventualele deteriorări suferite la transport.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.