„Été 85”. Vara iubirii şi a morţii
https://www.ziarulmetropolis.ro/ete-85-vara-iubirii-si-a-mortii/

CRONICĂ DE FILM Proiectat la Festivalul Filmului Francez şi programat pentru lansarea în cinematografe la 28 august, „Été 85” (2020), de François Ozon, vorbeşte despre frumuseţea şi intensitatea unei iubiri de-o vară.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 iulie 2021

Sunt impresionante ritmul de lucru al lui François Ozon, cu un nou film aproape în fiecare an, şi uşurinţa cu care trece de la o epocă la alta.

În timp ce la noi se pregăteşte lansarea în cinematografe a lungmetrajului „Été 85”/„Vara lui 85” (2020), proiectat în premieră în România la Festivalul Filmului Francez, regizorul tocmai a prezentat în competiţia de la Cannes cel mai recent titlu al său, „Tout s’est bien passé” (2021).

Indiferent dacă au la bază un scenariu original, un scenariu adaptat dintr-un roman sau chiar un scenariu inspirat dintr-o altă operă cinematografică, filmele sale au câteva trăsături comune. Aproape mereu e vorba de întâlniri pasionale şi obsesii devoratoare ţinute până la un punct la secret, incluse în poveşti obligatoriu transgresive.

E o anume dezinvoltură în stilul lui Ozon care merită mereu salutată şi care îl face un autor interesant – deşi vorbesc despre abisuri sufleteşti ce duc deseori la tragedii, filmele sale, care nu se iau până la capăt în serios, par motivate, în esenţă, de o energie vitală regeneratoare.

Nici „Été 85” nu face excepţie: iubirea mistuitoare, pe litoral, în vara anului 1985, între doi băieţi. Unul se numeşte Alexis (Félix Lefebvre) şi are 16 ani, iar celălat e David (Benjamin Voisin), de 18 ani. Primul e dintr-o familie modestă (tatăl e docher în port), al doilea deţine cu mama sa (Valeria Bruni Tedeschi) un magazin, în special cu produse de pescuit, moştenit de la tatăl mort cu un an în urmă.

S-au întâlnit pe o mare învolburată, sub un cer întunecat şi ameninţător, înaintea unei furtuni, când Alexis, răsturnat cu barca, e salvat de David.

Sigur, relaţia urmează un traseu fără mari surprize. Însă nu în suspans sau în plot twist-uri e miza lui Ozon –filmul, construit ca un lung flashback, începe de altfel cu Alexis în arest vorbind despre fascinaţia faţă de moarte şi despre un apariţia unui cadavru în viaţa sa, al unui băiat recent întâlnit, numitul David.

Interesul cineastului francez e altul – să redea frumuseţea şi intensitatea unei iubiri de-o vară, la malul mării, sub soarele arzător şi în spiritul lejer al muzicii disco, dar şi încercarea de împăcare cu moartea celui drag, prezentat aproape ca o himeră. Un scop nobil şi cu o veche tradiţie în istoria cinematografiei franceze.

„Vara lui 85” este distribuit în România de Transilvania Film şi va putea fi văzut în cinematografe din 28 august.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.