Experimentul „DAU. Natasha”, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
https://www.ziarulmetropolis.ro/experimentul-dau-natasha-premiat-cu-ursul-de-argint-la-berlin-lansat-in-premiera-pe-tiff-unlimited/

„DAU. Natasha”, controversatul film care a câştigat Ursul de Argint pentru contribuţie artistică şi a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil online pe platforma TIFF Unlimited, în premieră în România.

Un articol de Liliana Matei|9 aprilie 2021

Inițial programată pentru sălile de cinema, lansarea acestui film – proiectat anul trecut la TIFF, în avanpremieră – a fost mutată de Transilvania Film online, dându-le  cinefililor ocazia de a se bucura de o premieră în contextul în care covârșitoarea majoritate a cinematografelor sunt în acest moment închise din cauza pandemiei. DAU. Natasha este disponibil din 7 aprilie pe unlimited.tiff.ro pentru publicul larg în sistem pay-per-view, cu un bilet digital care costă 15 lei și care este valabil 72 de ore.

Tot pe unlimited.tiff.ro, din 21 aprilie, va fi lansată miniseria DAU. Degeneration, parte a aceluiași proiect-mamut, un experiment social și artistic unic, care îmbină film cu știință, performance, spiritualitate, literatură și arhitectură.

Parte din colosalul proiect DAU, aflat la granița dintre reality-show și ficțiune, filmul regizat de Ilya Khrzhanovskiy și Jekaterina Oertel o are în centru pe Natasha (Natasha Berezhnaya), o femeie responsabilă de cantina unui institut de cercetare secret din Rusia sovietică a anilor 1950. În timpul unei petreceri, Natasha îl cunoaște pe un cercetător francez invitat la institut. A doua zi, viața ei ia o turnură dramatică atunci când e convocată la KGB.

Început în 2007, DAU a fost gândit inițial ca un film de lungmetraj. În 2009, clădirea enormă a unui bazin de înot abandonat din Harkov (Ucraina) a devenit centrul acestui proiect, find transformată în cel mai mare platou de filmare contruit vreodată în Europa. Aici a fost reprodus în detaliu un institut de cercetare sovietic, care apoi a fost populat cu cercetători, artiști, chelneri, securiști și oameni obișnuiți, într-un univers paralel în spațiu și timp. Din când în când, echipa de filmare venea, se costuma și înregistra felii din viețile celor de acolo, cu indicații minimale de scenariu.

Câteva sute de oameni și-au abandonat viețile timp de doi ani și s-au mutat în această reconstituire meticuloasă a URSS-ului din perioada 1938-1968. Au rezultat astfel 700 de ore de filmare, transformate până acum în 15 filme. Primele două dintre acestea, DAU. Natasha și DAU. Degeneration, au fost proiectate la Festivalul de la Berlin anul trecut, stârnind controverse. DAU. Natasha a fost recompensat cu un Urs de Argint pentru contribuție artistică, acordat directorului de imagine Jürgen Jürges.

Critica internațională s-a aplecat cu atenție asupra filmului, atât ca parte din ambițiosul proiect DAU („Un Truman Show sovietic” – The Hollywood Reporter; „Un experiment social deghizat în proiect artistic. Sau invers” – The New Tork Times), cât și ca dramă psihologică („O stranie și profundă explorare a banalității răului” – The Guardian; „Intens ca atmosferă și tulburător” – Variety).


DAU. Natasha este distribuit în România de Transilvania Film și, începând cu 7 aprilie, poate fi văzut în premieră națională pe TIFF Unlimited, unde este programată și miniseria DAU. Degeneration, din 21 aprilie. Abonații au acces la ambele filme, în baza abonamentului.

TIFF Unlimited este platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania, disponibilă online și în aplicațiile iOS și Android (mobile și TV), cu un catalog de filme independente, premiate, actualizat constant. Platforma poate fi accesată pe bază de abonament lunar sau anual. Detalii pe unlimited.tiff.ro.

 

 

21
/03
/22

Într-o ceremonie care a avut loc pe 19 martie la Palatul Național al Culturii din capitala Bulgariei și care a marcat cea de-a 26 ediție a Sofia International Film Festival, filmul românesc „Căutătorul de vânt” a câștigat premiul FIPRESCI „pentru măiestria reflecției asupra existenței umane și pentru modul în care folosește limbajul cinematografic în a revela frumusețea naturii și a vieții de zi cu zi”.

18
/03
/22

Comedia romantică „Lebensdorf”, regizată de Vali Hotea, cu Mimi Brănescu, Ana Covalciuc și Ioana Flora în distribuție, va putea fi vizionată în cinematografele românești începând de vineri.

10
/03
/22

Astra Film Sibiu donează sumele încasate din proiecțiile filmelor „The Distant Barking of Dogs” (2017), „This Rain Will Never Stop” (2020) și „No Obvious Signs” (2018) către cauzele umanitare din Ucraina.

10
/03
/22

În semn de solidaritate cu criza umanitară a refugiaților de război din Ucraina, Happy Cinema împreună cu Digital Cube organizează trei proiecții speciale ale filmului Donbass în zilele de 14, 15 și 17 martie, de la ora 19.00. Filmul va putea fi vizionat în toate cele opt cinematografe Happy Cinema din România, din București, Alexandria, Buzău, Bacău, Bistrița, Focșani, Vaslui și Botoșani.

09
/03
/22

Warner TV dedică serile de duminică din luna aprilie unor povești de viață cutremurătoare și inspiraționale, unor personaje și acțiuni controversate, transpuse în filme apreciate de presa de specialitate și de public.

08
/03
/22

România participă la cea de-a XII-a ediție a FRANCOFILM – Festivalul Filmului Francofon de la Roma cu proiecția peliculei Colectiv în regia lui Alexander Nanau. Festivalul a fost creat și este organizat de Institutul Francez Centre Saint Louis pentru a celebra Ziua Internațională a Francofoniei (20 martie) și se bucură de participarea țărilor membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF). Prezența românească este promovată de Ambasada României în Italia și de Accademia di Romania in Roma, cu susținerea Institutului Cultural Român.

07
/03
/22

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia - criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov - au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.