Expoziția „Tania Mouraud – OTNOT”, se deschide la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitia-tania-mouraud-otnot-se-deschide-la-bucuresti/

Expoziţia Tania Mouraud – OTNOT, ce se va desfăşura la galeria Eastwards Prospectus între 19 mai şi 31 iulie, debutează deja în spaţiul urban prin intermediul a numeroase panouri publicitare din Bucureşti. Expoziţia va fi deschisă între 19 mai şi 31 iulie 2016.

Un articol de Liliana Matei|17 mai 2016

Vernisajul va avea loc pe 19 mai, de la ora 19.00, la Eastwards Prospectus din str. Plantelor nr. 50. Capitalei îi vor urma Bacău, Iași, Buzău, Sibiu, Pitești, Cluj și Roman, orașul natal al tatălui Taniei Mouraud. Pornind de la un vers de Benjamin Fondane (B. Fundoianu), artista franceză stabilește o interacțiune cu trecătorii prin această intervenție urbană, cu scopul de a sublinia responsabilitatea individuală a oamenilor de a-și asuma o poziție și de a lua atitudine. Este pentru prima dată când Tania Mouraud intervine simultan pe billboard-uri din mai multe orașe.

Figură majoră a artei contemporane, Tania Mouraud va avea la Eastwards Prospectus prima sa expoziție personală în România. Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, Tania Mouraud – OTNOT include opere de fotografie, video, sunet și digitale. Ele dezvăluie câteva dintre preocupările principale ale artistei: raportul de forțe care se stabilește între om și natură în prezent, responsabilitatea pe care o avem cu toții față de mediul înconjurător, dar și responsabilitatea artistului în societate. Titlul expoziției este preluat din celebrul poem „De rerum natura (On the Nature of Things)”, al lui Lucrețiu, și reprezintă o metaforă pentru mizele contemporane privind salvarea speciei umane.

Printre fotografiile din expoziție se numără cea mai recentă serie, Balafres (răni deschise), realizată în situri deschise de extracție a lignitului din Germania. Introducându-ne în inima acestor locuri, artista aduce în discuție tema metamorfozelor din peisajele lumii de azi și a impactului uman asupra mediului înconjurător.

Totodată, publicul va putea vedea, în premieră, cea mai recentă instalație video a Taniei Mouraud. Intitulată Pandemonium, aceasta face trimitere la anxietățile umane față de moartea invizibilă, generată de poluarea de la nivel global.

Prin intervenția simultană în mai multe orașe din România, bazată pe versul „CRIERTOUJOURSJUSQUALAFINDUMONDE” al lui Benjamin Fondane (B. Fundoianu), intelectual născut la Iași și naturalizat în Franța, Tania Mouraud extinde mesajele expoziției în spațiul urban.

Expoziția de la Eastwards Prospectus are loc la mai puțin de un an după o amplă retrospectivă dedicată Taniei Mouraud de Centre Pompidou-Metz. Alte expoziții personale importante din perioada recentă au fost: Ad Nauseam la Mac/Val, Vitry-sur-Seine (Franța), Exhausted Laughters la Musée d’Art Moderne de Saint-Etienne Métropole (Franța) și J’entends les trains depuis toujours/I keep hearing the trains for ever la Slought Foundation, Kimmel Center și Art Alliance, Philadelphia (SUA).

Lucrările Taniei Mouraud se află în colecțiile multor instituții prestigioase, printre care Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Centre Georges Pompidou, Paris, Musée Carnavalet, Paris, CAPC Musée d’art contemporain de Bordeaux, Musée d’Art Moderne, Saint-Etienne, Musée d’Art Moderne et Contemporain, MAMCO, Geneva și Museum of Modern Art, Arnhem.

Artistă imposibil de încadrat într-un curent, Tania Mouraud (născută în 1942) are o operă polimorfă, într-o continuă evoluţie din anii 1960, când a început să lucreze. Prin pictură, fotografie, instalații, performance-uri, video sau sunet, ea a explorat relația dintre artă și legăturile sociale și a cercetat condiția umană în jurul unor teme importante. Tania Mouraud a propus adăugarea unei camere de meditaţie în toate apartamentele (1968). Pe panouri publicitare din Paris și-a declarat dezaprobarea faţă de societatea care încurajează consumul în detrimentul individului (1977). A investigat limitarea percepţiei prin crearea de „mots de forme” (cuvinte de formă) (1989). Din 1998 lucrează cu fotografie, sunet și video pentru a examina diverse aspecte ale istoriei și ale vieţii.

14
/12
/19

Muzeul Colecţiilor de Artă, secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, vă invită începând cu data de 14 decembrie 2019 să vizitaţi expoziţia permanentă a colecţiei „Dan şi Liana Nasta”, intrată în patrimoniul muzeului anul acesta, prin generozitatea donatorilor, soții Mihai şi Elena Nasta, nepoții colecționarilor.

10
/12
/19

Luni, 9 decembrie, începând cu orele 19.00, în foaierul Sălii Liviu Ciulei (Izvor) a avut loc vernisajul expoziției permanente de portrete ale actorilor din trupa Teatrului L.S. Bulandra, realizate de fotograful (și actorul) Andrei Runcanu.

03
/12
/19

Pentru fostele state socialiste, 2019 marchează trecerea a 30 de ani de la revoluțiile care au schimbat cursul istoriei, iar pentru cehi, la fel ca și pentru români și alte națiuni ce s-au aflat în Blocul de Est, 1989 a marcat trecerea de la dictatură la democrație. Revoluția de Catifea, așa cum a fost numit evenimentul la cehi, a avut câteva caracteristici aparte, iar bucureştenii sunt așteptați să le descopere la deschiderea expoziției „1989. The Velvet Revolution”, pe data de 5 decembrie 2019, începând cu ora 19:00, la Centrul Ceh din Bucureşti.

06
/11
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul "Rebeli cu o cauză" (2019), de Dobrivoie Kerpenisan, prezentat în premieră la Astra, români de diferite categorii sociale vorbesc despre singurul lucru ce îi mai uneşte: Revoluţia la care au participat în decembrie 1989 în comuna lor bănăţeană, Sânpetru Mare, când au fost fotografiaţi de viitorul cineast.

30
/10
/19

Un film din Coreea de Sud premiat la Cannes, dar și filme experimentale de top, noi expoziții de artă contemporană, rafinamentul muzicii clasice și un roman din literatura scandinavă a momentului – vă prezentăm cinci dintre atracțiile culturale ale lunii noiembrie.

22
/10
/19

A treia lună de TAG YOUR IDEAS o prezintă pe scena alternativă a Control-ului, deschisă zilnic și aproape non-stop, pe artista Claudia Brăileanu. Una din exprimările cele mai reprezentative ale instalației Claudiei o reprezintă conceptualizarea pattern-ului, a acelui element de expresie formală, ce impune o reprezentare, prin repetiție, a unei autenticități.