„Fascinanţi” și „memorabil de înfiorători” – actorii din Un etaj mai jos
https://www.ziarulmetropolis.ro/fascinanti-si-memorabil-de-infioratori-actorii-din-un-etaj-mai-jos/

Filmul Un etaj mai jos, în regia lui Radu Muntean, aduce pe ecranele din România, începând din 18 septembrie, o distribuţie formată din actori talentaţi, pe care publicaţiile internaţionale i-au remarcat deja la Festivalul de la Cannes. Teodor Corban şi Iulian Postelnicu au rolurile centrale în film, alături de Oxana Moravec, iar performanţele lor sunt unul dintre punctele forte ale peliculei. Din 18 septembrie, Un etaj mai jos poate fi văzut în cinematografele din România

Un articol de Petre Ivan|11 septembrie 2015

Un etaj mai jos a avut premiera mondială la Festivalul de la Cannes, în selecția oficială Un Certain Regard, și este proiectat zilele acestea la Festivalul de la Toronto (10 – 20 septembrie), cel mai mare eveniment de gen din America de Nord. Radu Muntean va lua parte la premieră și se va întâlni cu publicul din orașul canadian.

Filmul va fi proiectat apoi și la cel mai important festival de film din Marea Britanie, BFI London Film Festival (7 – 18 octombrie).

După ce are ghinionul de a fi unicul martor la o altercaţie domestică ce se sfârşeşte cu o crimă, Sandu Pătrașcu (Corban) trebuie să înfrunte doi „vecini” foarte apropiaţi: unul este ucigaşul (Postelnicu), celălalt este propria sa conştiinţă. Despre Teodor Corban, „Sight & Sound” scrie că joacă „superb”, în timp ce Iulian Postelnicu este „memorabil de înfiorător”.

Publicația americană „The Hollywood Reporter” consideră că filmul, „extrem de bun, dacă nu chiar revoluționar”, este construit în jurul „jocului reținut și subtil al devotatului actor al Noului Val”, Teodor Corban, în rolul unui bărbat care ascunde ceea ce ar putea fi dovada unei crime.

Corban menține permanent atenția camerei, livrând un rol în care interiorul zbuciumat rămâne bine izolat de exterior. E un personaj complet, iar omniprezența sa, într-un interval de timp limitat, crește senzația de presiune care-i apasă greu pe suflet. Aura dătătoare de fiori a lui Postelnicu, împietrit într-o figură amenințătoare, persistă pe ecran chiar și când el nu e acolo – Variety.

„Așa cum îl portretizează Corban, Pătrașcu e o apariție lipsită de orice urmă de eroism, ceea ce îl face un personaj fascinant într-un film anti-polițist, construit în slow-motion”, scrie „Paste Magazine”, descriind prestația întregii distribuții ca fiind puternică și redusă la esență.

Rogerebert.com îl descrie ca fiind „plăcut, însă constant criptic”, în rolul unui om supus unei presiuni morale, care luptă să câștige control asupra propriei vieți.

Foto: Un etaj mai jos – facebook.com/unetajmaijos

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.