Feluri de a face animaţie
https://www.ziarulmetropolis.ro/feluri-de-a-face-animatie/

CRONICĂ DE FILM Ce au în comun nişte oi dornice de emancipare şi aventură, trolii din cutie consideraţi, pe nedrept, monştri şi mai multe ouă tari cu înclinaţii mafiote? Toţi sunt personajele din trei filme prezentate în cea de-a doua zi a anim’est-ului braşovean (25-28 iunie).

Un articol de Ionuţ Mareş|27 iunie 2015

Extensie în lungmetrajul de cinema a unui serial TV de succes, deopotrivă pentru copii şi adulţi, „Shaun the Sheep – The Movie” („Mielul Shaun – Filmul”, 2015) este o delicioasă animaţie britanică realizată în tehnica stop-motion de Mark Burton şi Richard Starzak.

Fără dialoguri şi cu o poveste cât se poate de clasic-comună (aventurile la oraş ale unor oi dornice de aventură şi ale unui câine loial în căutarea stăpânului lor), dar cu un bogat arsenal de gaguri dintre cele mai diverse, „Shaun the Sheep” arată că nu utilizarea celor mai agresiv-luxuriante efecte tehnice garantează reuşita artistică a unei animaţii, ci simplitatea dublată de rafinament şi creativitate.

Animaţia realizată de Mark Burton şi Richard Starzak permite recuperarea, fără mustrări de conştiinţă, a unui fel de a privi comedia specific copilăriei, când râsul apare instinctiv, fără a fi nevoie de filtrul sofisticat al culturii.  Este umorul primar, de la începuturi, acel umor aparent simplu, dar extrem de greu de obţinut.

Se prea poate ca „Shaun the Sheep” să se dovedească una din cele mai bune comedii ale anului – şi nu doar animate.

Nominalizat, printre altele, la Globurile de Aur, BAFTA şi Oscar, „The Boxtrolls” („Boxtroli”, 2014), de Graham Annable şi Anthony Stacchi, este o animaţie dinamică şi sofisticată vizual.

Şi porneşte de la eterna temă (luată tot timpul peste picior de un personaj) a confruntării între două lumi (a celor „buni” şi a celor „răi”) şi a trecerii dintr-una în alta a protagonistului – un copil ajuns de mic în lumea subterană a trolilor din cutii, pe care oamenii, manipulaţi, îi consideră monştri, când de fapt se dovedesc doar nişte creaturi agreabile (în ciuda faptului că se hrănesc cu gândaci).

Narativ, miza acestei fabule de manual nu este deloc spectaculoasă şi poate fi găsită în cele mai multe dintre animaţiile de public: lupta împotriva prejudecăţilor faţă de cei diferiţi – fizic sau social.

Ce atrage însă cel mai mult la acest agreabil film de animaţie este abundenţa de detalii lucrate minuţios şi crearea unor personaje exuberante, groteşti cu măsură. Plus verva satirică în a lua peste picior manierele aristocrate – de ieri sau de azi.

„Manieggs – Revenge of the Hard Egg” („Manieggs – Răzbunarea oului tare”, 2014) este un atipic lungmetraj de animaţie realizat de cineastul maghiar Zoltán Miklósy.

O animaţie – nerecomandată copiilor – care adoptă o stilistică nespectaculară, alb-negru, pentru a fi în ton cu genul cinematografic pe care îl parodiază prin asumarea şi bifarea tuturor clişeelor sale: filmul american cu gansteri.

Numai că gangsterii (şi poliţiştii) sunt înlocuiţi de ouă fierte vorbitoare (alegere cu efect comic), violente şi, de cele mai multe ori, haioase.

Utilizarea doar a unui singur fel de creaturi animate nu lasă însă prea mult loc pentru diversitate şi limitează creativitatea. „Personajele” sunt diferenţiate prin câteva trăsături care le fac uşor de identificat, fără a deveni însă memorabile.

Interesante la „Manieggs” sunt însă obrăznicia şi caracterul ireverenţios, mărci care l-ar putea îndepărta de un public foarte larg, dar care are şanse să-l apropie de fanii unor astfel de exerciţii.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.