Festivalul Cinemascop s-a încheiat! Cum a fost?
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-cinemascop-s-a-incheiat-cum-a-fost/

Grădina de vară din Eforie Sud, redeschisă anul trecut cu ocazia primei ediţii a festivalului Cinemascop, a găzduit a doua ediţie a festivalului între 1-7 august.

Un articol de Liliana Matei|10 august 2019

În fiecare seară, publicul a avut ocazia de a viziona un film european, pe când în timpul zilei, cei mici au luat parte la ateliere de creaţie pentru copii, expoziţia foto cu imagini vechi şi noi din Eforie Sud a fost apreciată de turişti şi localnici, cei doi artişti care au realizat picturi murale au fost priviţi de curioşi şi trecători, iar zona de food truck-uri le-a oferit tuturor pofticioşilor motiv să se oprească înainte sau după film.

Cinemascop este mai mult decât un festival de film, aceasta fiind şi deviza evenimentului în 2019. Unul dintre scopurile organizării unui astfel de festival este reprezentat de atragerea atenţiei asupra cinematografelor în aer liber din România, care au dispărut de pe scena culturală treptat, în ultimii 20 de ani. Grădina de vară din Eforie Sud este un spaţiu ce a fost mereu îndrăgit de localnici şi de turiştii fideli ai staţiunii, mulţi dintre aceştia împărtăşind, în timpul festivalului, amintirile lor legate de grădină.

Cinemascop a adus odată cu a doua ediţie mai multe motive pentru care grădina să fie vizitată, începând să contureze variantele de valorificare a spaţiului în viitor. Doi dintre pereţii exteriori ai grădinii au fost acoperiţi cu două picturi murale realizate de artiştii români Robert Obert şi Lucian Hrisav. În interior, vizitatorii au putut admira o expoziţie foto din care au avut de învăţat lucruri noi, aceasta prezentând istoria staţiunii din ultimii 100 de ani, prin imagini vechi suprapuse cu fotografii din prezent ale aceloraşi obiective.

Grădina a prins viaţă în fiecare zi, începând cu ora 16:00. Cei mici s-au bucurat de ateliere pentru copii la care au participat, unii dintre ei cu rigurozitate, neratând nicio după-amiază petrecută la Cinemascop, unde au învăţat prin artă şi s-au distrat cu materialele puse la dispoziţie de brandul ceh Koh-i-Noor. Aceştia, dar şi ceilalţi vizitatori, s-au bucurat de bomboane M&M’s cadou pe toată durata festivalului, dar şi de zona în care food truck-urile de la Fedo’s Burger Bar şi Mnom Mnom i-au încântat cu preparetele specifice – burgeri şi bubble waffles – dar şi cu un pahar de vin Jidvei. Pe deasupra, copiii şi adulţi au rămas şi cu alt fel de amintiri după festival, ei primind tricouri oferite de către partenerii Electrica Furnizare şi Electrica Serv.

Înaintea începerii proiecţiei, 200 dintre spectatori au primit cadou câte o bere cehă Budweiser Budvar, aşa cum se obişnuieşte la evenimentele organizate de Centrul Ceh Bucureşti. Iar apoi, filmul! Sau mai bine zis, filmele, deoarece în fiecare seară, înaintea lungmetrajului din program, a fost proiectat un scurtmetraj din campania EUandME, din partea Reprezentanţei Comisiei Europene în România, urmat de o animaţie scurtă de la festivalul de animaţie ceh Anifilm. Seară de seară, de la ora 21:00, cele 500 de locuri au fost ocupate de cei dornici să vadă un film la mare, într-o grădina de vară.

Filmele proiectate au venit din partea membrilor EUNIC România – Institutul Italian, Institutul Camões, Institutul Balassi, Ambasada Suediei şi Centrul Ceh, organizatorul festivalului – dar şi din partea Freealize şi 42 KM FILM. Diversitatea acestora i-a atras pe spectatori, ce au putut vedea o animaţie (Aventuri fără pereche), un film documentar (Fotbal Infinit), un film consacrat al Noului val cehoslovac (Balul Pompierilor), dar şi un film de aventură plin de suspans (Kincsem –Pariul Secolului), cât şi filme de comedie, pline de sensibilitate şi potrivite pentru toate vârstele („Tsatsiki, tata şi războiul măslinilor”, „Mama ştie cel mai bine” şi „Femeile din viaţa mea”). În plus, două scurtmetraje speciale au fost proiectate pe 4 august – „Eforie” şi „Mamaia”, realizate de Slavomir Popovici în 1972, cu scopul promovării litoralului românesc în străinătate.

Ziua de sâmbătă, 3 august, a adus, din păcate, ploaie şi vânt, iar activităţile au fost anulate, însă echipa Cinemascop s-a mobilizat şi a revenit cu programul obişnuit, continuând să întreţină atmosfera caldă şi primitoare în zilele ce au urmat.

După încă o ediţie terminată cu succes, am plecat din Eforie Sud cu multe idei pentru viitoarele ediţii, dar şi cu mulţi prieteni noi ai festivalului. Sponsorii şi partenerii noştri ne-au ajutat să facem experienţa Cinemascop completă, iar voluntarii noştri locali ne-au arătat că sunt mulţi doritori de schimbare în acest oraş, pregătiţi să muncească alături de noi pentru ca Grădina de vară să-şi păstreze specificul, dar şi să evolueze în avantajul tinerilor din zonă şi al turiştilor ce au nevoie de alternative pentru petrecerea timpului liber.spune Sorina Neaga, directoarea Centrului Ceh Bucureşti.

Cinemascop revine anul viitor cu a treia ediţie, iar până atunci, puteţi urmări pagina de Facebook a festivalului pentru detalii despre ce a fost până acum şi ce va urma.

Organizatori: Centrul Ceh Bucureşti, EUNIC România

Co-organizatori: Primăria Oraşului Eforie, Radef RomâniaFilm, Forumul Artelor Vizuale

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.