Festivalul Classix, pentru că muzica „ne ține în viață, ne dă speranță și bucurie”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-classix-pentru-ca-muzica-ne-tine-in-viata-ne-da-speranta-si-bucurie/

Între 14-18 martie, Festivalul Classix va aduce publicului, atât la Iaşi cât şi online, ocazia de a asculta muzică clasică de cea mai bună calitate, dar şi evenimente culturale conexe – o gură de aer binevenită în această penurie de evenimente culturale.

Un articol de Cristina Enescu Aky|12 martie 2021

Este a doua ediție a Festivalului, care este organizat de Asociația Industrii Creative, înființată în 2008 în urma unui proiect de cartografiere a industriilor creative din Iași, derulat de British Council.

Classix 2021 se dorește a fi un festival de muzică și arte vizuale. Anul trecut au fost invitați în festival mai mulți artiști tineri, cu cariere deja conturate la nivel național și internațional, și a prezentat lucrări dintr-un spectru muzical larg, de la muzică clasică la muzică sacră, jazz și chiar piese din zona de divertisment.

Această a doua ediție, care va dura între 14 și 18 martie, va fi organizată în formulă hibrid. Cum, evident, trăim într-o dureroasă și prelungită penurie de evenimente culturale și artistice, am vrut să aflăm de la inițiatoarea acestui festival, Patricia Butucel, cum se va desfășura acest eveniment, în condițiile vitrege de acum pentru organizatorii de evenimente mai ales culturale.

Patricia Butucel, inițiatoarea Festivalului 

Ce își propune Classix 2021, și cărui tip de public vă adresați?

Classix în 2021 își propune să sprijine domeniul cultural și consumul artistic, chiar într-un an pandemic.

Încă de la prima ediție ne-am dorit ca acest festival să fie unul deschis atât iubitorilor de gen, cât și persoanelor care nu au ajuns până acum din varii motive la astfel de evenimente, cei care simt că muzica clasică e ca o petrecere la care nu au fost invitați și cărora le e mai greu să și-o aproprie. Iar anul trecut am avut în sală foarte mulți tineri care au intrat în contact cu muzica clasică pentru prima oară. Și le-a plăcut. Iar acest fapt ne-a bucurat și ne-a onorat foarte mult.

De ce, pentru ce și pentru cine muzică clasică acum, în plină oboseală și stres pandemice?

De ce? În primul rând pentru că avem nevoie cu toții de un strop de normalitate, iar muzica a reprezentat mereu pură terapie. De aceea, încă de la începutul toamnei, de când am început să programăm întregul festival, l-am gândit sub formă hibrid, atât cu oameni în sală, cât și cu privitori în online. Lucru care s-a și întâmplat. În continuare Iașul este în scenariul galben care permite accesul cu un public de 30% din capacitatea sălii.

Modul în care persoanele ne-au scris și rapiditatea cu care s-au epuizat invitațiile, ne-a confirmat faptul că oamenii au nevoie de astfel de escapade cotidiene, iar da, stresul și oboseala pot fi tratate cu astfel de seri. Iar privitorii de acasă pot avea acces astfel la serile speciale pe care le propune festivalul, indiferent de unde sunt, așa că îi invităm să își pună ținuta de sărbătoare și să să pregătească de un adevărat regal de muzică clasică.

În mod special pentru tineri (dar nu numai), ce highlight-uri include programul?

Înainte de toate, cea de-a doua ediție a Classix Festival nu doar că reunește la Iași 11 artiști internaționali dar concertele vor avea loc și în spații atipice din oraș: Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria, Regina”, Aula Bibliotecii Universitare „Mihai Eminescu”, Aula Universității Tehnice „Gh. Asachi” și Palatul Culturii. Programul de anul acesta include și o serie de premiere – interpretarea ieșeană a lucrării lui Olivier Messiaen – Cvartet pentru sfârșitul timpului, debutul în România al ansamblului vienez Artio Trio și susținerea interdisciplinarității artelor prin proiecțiile video în Catedrala Romano-Catolică. Iar în concertul de pe 16 martie, Tango vs. Jazz, cei doi artiști, un duo efervescent și original: Kristina Vocetková – violoncel și Milan Řehák – acordeon, ne aduc un melanj muzical pe care îl vor gusta chiar și cei mai puțin familiari cu muzica clasică.

Cum a fost Classix 2020 și ce aduce în plus ediția de acum?

În 2020, festivalul a debutat cu 7 concerte de muzică clasică iar locațiile atipice și neconvenționale pentru audițiile interpretărilor camerale au fost o direcție insolită a Classix, care și-a propus să apropie și publicul mai puțin familiar cu muzica clasică de artiști și de lucrările prezentate. Ne-am bucurat să avem alături un public de peste 3000 de persoane iar la ediția de anul acesta formatul hibrid sperăm să bucure atât spectatorii pasionați dar și amatorii curioși. Conceptul atemporalității sub care se desfășoară festivalul în 2021 l-am ales pentru a marca revitalizarea experiențelor artistice în contextul social curent pandemic și adaptarea ei la publicul contemporan.

Continuăm, ca umanitate, să avem nevoie de artă și de cultură chiar și acum, când sunt alte urgențe, pentru că…?

Pentru că ne ține în viață, ne dă speranță și bucurie, ne face să retrăim momentele cele mai bune și să ne gândim la cele care vor reveni. De la începutul pandemiei am supraviețuit spiritual cu ajutorul artei și al muzicii și nu cred că sunt aspecte de care ne putem lipsi, dacă vrem să ne păstrăm sănătoși în toate sensurile.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.