Festivalul Filmului Francez în România sărbătorește anul acesta cea de-a 26-a ediție
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-filmului-francez-in-romania-sarbatoreste-anul-acesta-cea-de-a-26-a-editie/

Între 1 şi 12 iunie 2022, la Bucureşti şi în alte 10 oraşe din ţară –  Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Brăila, Braşov, Constanţa, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Târgu Mureş – cinefilii sunt invitaţi la întâlnirea anuală cu cele mai recente şi remarcabile filme franceze. Proiecţiile vor avea loc în cinematografe şi în aer liber.

Un articol de Petre Ivan|12 mai 2022

„Nos yeux grand ouverts”/ „Ochii noştri larg deschişi”, tema aleasă pentru ediţia din acest an, ne invită să ne întoarcem la esenţa artei cinematografice: privitul. Ne deschide, de asemenea, un evantai larg al viziunii asupra lumii din perspectiva regizorilor şi a regizoarelor filmelor selectate. Și nu în ultimul rând, ne încurajează să privim cu mai multă empatie destinul fiecărui popor, mai ales în contextul actual, şi să ne reamintim că suntem parte a unei familii europene unite. Iar cele patru secțiuni ale festivalului reflectă firul conductor al acestei ediții.

Astfel, Competiţia Tinerelor Talente – Lungmetraj pune în lumină, ca în fiecare an, vocile noi ale cinematografiei franceze, prin cinci remarcabile lungmetraje de debut care vor concura pentru Premiul Publicului: o bursă de 1000 euro oferită de Institutul Francez realizatoarei sau realizatorului filmului câştigător, precum şi suport financiar acordat de TV5 Monde distribuitorului român care va alege să aducă filmul pe ecranele din cinematografele autohtone. Printre premierele naționale confirmate în această secțiune se numără două filme selecționate la Semaine de la Critique/ Săptămâna criticii de la Cannes: Bruno Reidal de Vincent Le Port, un film îndrăzneț atât din punct de vedere al formei, cât și al subiectului, și Les Amours d’Anaïs/ Iubirile lui Anaïs de Charline Bourgeois-Tacquet, o comedie ușoară și melancolică care urmărește aventurile amoroase ale unei femei de 30 de ani care traversează o perioadă de incertitudine.

Pentru al doilea an consecutiv, Competiția Tinerelor Talente – Scurtmetraj  propune cinci producții  cu un parcurs festivalier deosebit. Un juriu de trei tineri critici de film – Dora Leu, Călin Boto și Andreea Chiper vor desemna câştigătorul acestei secţiuni. Premiul constă într-un sejur la Résidence de Poche/Rezidența de buzunar a Institutului Francez din România la Bucureşti: un cadru ideal oferit regizorului câștigător pentru dezvoltarea unui proiect de lungmetraj.

Panorama filmelor anului, secţiunea clasică ce regrupează succesele recente ale cinematografiei franceze, recompensate în festivaluri sau plebiscitate de public, va prezenta în premieră națională titluri inedite precum comedia absurdă Viens je t’emmène/ Eroul nimănui de Alain Guiraudie, povestea unui bărbat care, pe fundalul unor atentate teroriste, se îndrăgostește de o lucrătoare sexuală. Filmul a fost prezentat anul acesta în premieră mondială la Festivalul de Film de la Berlin. În Panorama filmelor anului va fi prezentat în premieră națională și L’événement/ Evenimentul de Audrey Diwan, câștigător al Leului de Aur la Festivalul de Film de la Veneția, distribuit de Independența Film.

În contextul Președinției Franceze a Consiliului Uniunii Europene, ediţia din acest an aduce o componentă cinematografică europeană importantă. Secțiunea Regard vers l’Europe/ Privire către Europa va celebra cooperarea cinematografică în Europa şi rolul determinant al Franţei în acest context, propunând câte o coproducție franco-europeană marcantă pentru fiecare deceniu începând cu anii 1960. Printre filmele selecționate se numără La Grande Bouffe/ Marea crăpelniță de Marco Ferreri, un film din epoca de aur a coproducției franco-italiene, și Possession/ Posesia de Andrzej Żuławski, film purtat de interpretarea extraordinară a lui Isabelle Adjani, în rolul unei femei care suferă din cauza geloziei bolnăvicioase a partenerului său, interpretat de Sam Neill.  În cadrul acestei secţiuni, invitat special este marele producător franco-tunisian Saïd Ben Saïd, care va veni la București pentru a prezenta filmul Elle al lui Paul Verhoeven, câștigator al premiului César pentru cel mai bun film, în 2017.

Rămânând în sfera cooperării la nivel european, festivalul se adresează profesioniștilor români și propune un curs de formare organizat în parteneriat cu centrul de consultanță pentru accesare de fonduri europene Libera Accademia Belle Arti din Brescia, Italia. Formarea este o ocazie pentru tinerii producători de a-și îmbunătăți cunoștințele în ceea ce privește sistemele de finanțare europene, în vederea conceperii cu succes a candidaturii la granturile alocate producţiei de film prin subprogramul MEDIA al Uniunii Europene.

Mai multe detalii privind spațiile de desfășurare, datele și programul festivalului în fiecare oraș vor fi anunțate în curând.

Între timp, vă invităm să descoperiți videoclipul celei de-a 26-a ediții a Festivalului: https://bit.ly/FestivalulFF2022

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.